در ادامه سفر منطقه‌ای به ترکیه، حسین امیرعبداللهیان ۱۱تیر برای چهارمین‌بار پس از تصدی وزارت خارجه، راهی دمشق شد. سفری ناگهانی و چند روز بعد از سفرش به آنکارا و دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه که تحولات سوریه نیز بخشی از این گفت‌وگوها را در برمی‌گرفت. وزیر خارجه کشورمان در این سفرها بار دیگر مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران با اقدام نظامی احتمالی در منطقه را یادآور شد و اعلام کرد: حاضریم برای تسهیل در زمینه گفت‌وگوی منجر به نتیجه، پیشقدم باشیم.

تهران، مانع جنگ در مدیترانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این سفر پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دهم تیر در جمع خبرنگاران گفت: «من در مورد این موضوع می‌خواهم بگویم ما می‌توانیم این کار [عملیات نظامی در سوریه] را در شب و به صورت ناگهانی انجام دهیم؛ نگرانی نیست و نیازی به سرعت و عجله هم وجود ندارد. ما در حال حاضر در این‌خصوص کار می‌کنیم و همان‌طور که می‌دانید از یک سو عملیاتی نظامی را در شمال عراق آغاز کردیم و از سوی دیگر، در عفرین شمال سوریه نیز دست به عملیات می‌زنیم. گاهی [در توقف عملیات‌ها] کمی صبر و حوصله نشان می‌دهیم؛ اما امیدوارم بتوانیم در زمان مناسب این عملیات‌ها را به قوی‌ترین شکل انجام دهیم.

چند وقتی است که از تکاپوی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق صحبت می‌شود؛ «در این میان البته موضع ما درباره تحولات سوریه کاملا روشن است. روابط ایران و ترکیه چند لایه و راهبردی است، ولی درباره پرونده سوریه کاملا به صورت واضح موضع خودمان را اعلام و تلاش کردیم به عنوان دو کنشگر بالغ در منطقه از طریق فرآیندهای دیپلماتیک و مشخصا روند آستانه، این اختلافات را مدیریت کنیم.» این بخشی از مواضع ایران به روایت سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه است که تاکید دارد در نشست اخیر آستانه، گفت‌وگوهای خوبی بین هیأت ایران و ترکیه شده و ما گفتیم که جنگ به هیچ وجه راه‌حل نیست و باید تلاش شود تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت مرکزی این کشور حفظ شود، این را به صورت مشخص به دوستان در ترکیه اعلام کردیم.

  آمادگی ایران برای جلوگیری از درگیری نظامی ترکیه و سوریه

امیرعبداللهیان به‌جز همتای سوری خود، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم دیدار کرد. اما وزیر امورخارجه کشورمان در شامگاه آخرین شب حضورش، در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه حاضر شد و نکاتی را درباره سفر هفته گذشته‌اش به آنکارا و دیدار با مولود چاووش‌اوغلو وزیرخارجه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مطرح کرد و گفت: من در این دیدار تأکید کردم که راه‌حل گفت‌وگو بین مقامات امنیتی ترکیه و سوریه است. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در گفت‌وگوها با مقامات ترکیه دریافتم که ترکیه نیز راه‌حل سیاسی را راه‌حل دارای اولویت می‌داند.وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در دمشق به مقامات عالیرتبه سوریه منتقل کردم که ایران آمادگی دارد تلاش‌های انساندوستانه خود را برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی به کار بگیرد.امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما بر تمامیت ارضی سوریه قویا تأکید می‌کنیم. سوریه در خط مقدم مبارزه با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل قرار دارد. دولت، رهبری و مردم سوریه اجازه نخواهند داد صهیونیست‌ها امنیت منطقه و سوریه را به بازی بگیرند.وی ادامه داد: ما به حمایت‌های قاطع خود از مقاومت برای تضمین وجود امنیت پایدار در منطقه در مقابل تهدیدات رژیم جعلی اسرائیل ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت خارجی را در سوریه نادرست و عاملی برای پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌داند. ما نگرانی‌های ترکیه را در خصوص مسائل امنیت مرزی این کشور درک می‌کنیم اما اقدام نظامی در خاک سوریه را عامل ناامنی بیشتر در منطقه و پیچیدگی بیشتر اوضاع می‌دانیم.

وی همچنین اظهار کرد: خون‌ ایرانیان و سوریه‌ای‌ها در سال‌های مبارزه با تروریسم در هم آمیخته است. ما با قدرت در کنار سوریه در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم می‌ایستیم. یاد و خاطره همه شهدای مقاوم سوری و شهدای ایرانی و مدافع حرم را گرامی‌ می‌داریم. به همه شهدای سوری و شهدای ایرانی و به ویژه شهید بزرگ مبارزه با تروریسم، سردار قاسم سلیمانی ادای احترام می‌کنیم.امیرعبداللهیان همچنین به دیدارهای امروزش با بشار اسد و علی مملوک و همچنین فیصل المقداد پرداخت و گفت: بیش از دو ساعت با بشار اسد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتم. آقای بشار اسد دیدگاه‌های مهمی را در خصوص ضرورت صلح و برقراری ثبات، آرامش و امنیت در منطقه بیان کرد. علاوه بر مناسبات دوجانبه در خصوص چگونگی استقرار امنیت هرچه بیشتر در منطقه از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی صحبت کردیم.هیچ‌گاه دوستان و متحدان خود را در روزهای سخت تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت.‌ این بخش دیگری از اظهارات وزیر خارجه در این نشست بود. او ادامه داد: تردیدی نیست که روابط ایران و سوریه روابطی استراتژیک و راهبردی است. با افتخار اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه دوستان و متحدان خود را در روزهای سخت تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت.

 فلسطین همچنان مساله اول جهان اسلام است 

دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در سوریه بخش دیگری از برنامه‌های وزیر خارجه کشورمان در سوریه بود‌. او در این دیدار فلسطین را همچنان مساله اول جهان اسلام خواند و بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از مقاومت مردم فلسطین تا آزادسازی کامل وطن خود و رسیدن به دولت واحد فلسطینی به پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز تاسف از اقدام برخی کشورهای منطقه که با چشم بستن بر مساله فلسطین و نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی، سعی دارند بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارند، چنین اقدامی را خیانت به آرمان والای مردم مظلوم فلسطین در مقابله با ظلم و تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی برشمرد. 

در این دیدار نمایندگان گروه‌های مقاومت فلسطین هم به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مقاومت فلسطین، تشکر و قدردانی کردند.

ورود نفتکش ایرانی به بانیاس سوریه 

در آخرین ساعات شامگاه شنبه، نفتکش جدیدی متعلق به ایران به بندر بانیاس در شمال سوریه رسید و آن طور که پایگاه خبری العهد لبنان اعلام کرده، مواد نفتی که به بندر بانیاس رسیده، حاصل فعال‌سازی خط اعتباری میان دمشق و تهران است و حالا خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه نهایی شده و در این خط اعتباری، دولت سوریه مایحتاج وزارتخانه‌های خود را از بازار و واحدهای تولیدی ایرانی تامین می‌کند و تهیه خطوط تولید و کالاهای اساسی و صنعتی، منحصرا از تولیدات ایرانی تامین خواهد شد؛‌ اتفاقی منحصر به‌فرد که توسعه نقشه تجاری ایران در سوریه را فراهم می‌کند. البته این سومین نفتکشی است که در چند هفته گذشته وارد سوریه می‌شود و ورود آن با سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق همزمان شد. | منبع: روزنامه جام جم