حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان همواره با آشوب و بی‌ثباتی همراه بوده و در حالی که واشنگتن مدعی است برای برقراری صلح و تحت عناوینی از جمله مبارزه با تروریسم، نیروهای نظامی خود را به سایر کشورها اعزام می‌کند اما واقعیت نشان می‌دهد این حضور، ثمره‌ای جز جنایت و افزایش تنش‌ها نداشته است.

سهم محفوظ تروریست‌ها از سلاح‌های آمریکایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بخشی از این مساله مستقیما ناشی از حضور نیروهای نظامی آمریکاست اما بخش دیگری از این مشکل، تبعاتی است که حضور نظامی آمریکا در مناطق مختلف به همراه دارد و معمولا تا سال‌ها بعد از حضور آمریکا ادامه خواهد داشت. یکی از این تبعات، سلاح‌های آمریکایی است که به بهانه ماموریت نیروهای نظامی آمریکا یا متحدانش به منطقه ارسال می‌شود اما مقصد اصلی آن، مقر گروه‌های تروریستی است.

​​​​​​​سال۹۳ بود که در یکی از رسواترین ماجراها، موضوع ارسال سلاح‌های آمریکایی برای داعش در عراق و سوریه فاش شد. پس از آن بارها گزارش‌هایی درباره دست به دست شدن سلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه اسلحه  منتشر شد. اکنون هم که در جریان جنگ اوکراین کشورهای غربی و بویژه آمریکا سیل کمک‌های نظامی را روانه این کشور اروپایی کرده‌اند این نگرانی وجود دارد که این اسلحه ها به دست گروه‌های تروریستی برسد. چند روز قبل بود که یورگن استاک، رئیس اینترپل نسبت به سردرآوردن سلاح‌های پیشرفته غربی از بازارهای سیاه هشدار داد و تاکید کرد: گروه‌های جنایتکار می‌کوشند از این شرایط آشفته و در دسترس بودن سلاح‌ها، استفاده و آنها را نه‌تنها در کشورهای همسایه اوکراین بلکه به سایر قاره‌ها ارسال کنند. پس از این هشدارها الان  راشاتودی در گزارشی از خرید و فروش تسلیحات سبک و سنگین غربی ارائه‌‌شده به اوکراین در بازار سیاه خبر داد که با قیمت‌های پایین و به آسانی به خریداران عرضه می‌شود.در این گزارش اشاره‌ای به خریداران سلاح نشده اما تجربه نشان داده همواره گروه‌های تروریستی، سهم محفوظ و مشخصی از سلاح‌های آمریکایی داشته‌اند. | محمد علیزاده - گروه بین‌‌الملل وزنامه جام جم