ورزشگاه یادگار امام با بودجه ای بیش از 50 میلیارد تومان قرار است بروز رسانی شود.

عملیات عظیم برای احیای یادگار فوتبال تبریز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، ورزشگاه یادگار امام بعد از پایان محدودیت های کرونایی، دوباره میزبان بازی های خانگی تیم تراکتور بود. این ورزشگاه در دل کوه‌های اطراف اتوبان کسایی تبریز بنا شده و 70 هزار نفر گنجایش دارد. یکی از بزرگترین ورزشگاههای فوتبال ایران اما نواقص بسیاری داشته که به نظر می رسد بعد از سال ها قرار است، رفع شوند.

بعد از پایان رقابت های لیگ برتر 01-1400 عملیات نوسازی ورزشگاه یادگار امام تبریز شروع شده است. این عملیات در چند فاز در حال انجام است و آن گونه که به نظر می رسد باید منتظر ورزشگاهی به‌روزتر و زیباتر نسبت به ورژن قبلی خواهیم بود.

حبیب ستوده‌نژاد در مورد پروژه یاد شده به خبرنگار ما گفت: عملیات خود را با بودجه استانی 12 میلیاردی که در اختیار داشتیم، شروع کردیم. بعد از سفر استانی رئیس جمهور به تبریز، مبلغ قابل توجه دیگری برای این کار تعیین شد که 40 میلیارد تومان از آن در حال وصول است و بر اساس آن، حجم پروژه را بالاتر بردیم تا بعد از چند دهه، تغییراتی اساسی و ضروری در یادگار امام ایجاد کنیم.

برای بهتر متوجه شدن شرایط، راهی ورزشگاه یادگار امام شدیم تا از نزدیک روند اجرای کار را شاهد باشیم. اولین چیزی که در بدو ورود توجه ما را به خود جلب کرد، دگرگونی کامل ساختمانی بود که رختکن تیم ها، داوران و بخش اداری ورزشگاه در آن واقع شده است.

طبق این تغییرات، داخل ساختمان به کلی تخریب شده و موتورخانه مشرف نیز به این بخش اضافه شده تا در کنار تغییرات کیفی، از نظر وسعت و فضا نیز تغییرات زیادی را در آن شاهد باشیم. همچنین بخش های میکسدزون و تونل ورودی به داخل زمین هم تخریب و قرار است در جای دیگر به صورت بهینه تعبیه شوند.

یکی ازمشکلات بزرگ ورزشگاه یادگار اما بخش میکسدزون بود که خبرنگاران از آن گلایه می کردند. دلیل هم دو خروجی بودن ساختمانی بود که رختکن ها در آن قرار داشتند (در چنین شرایطی معمولا تیم های بازنده ترجیح می دادند از در عقب خارج و در دید رسانه ها نباشند.) در یادگار امامِ ورژن جدید، یکی از این خروجی ها حذف و میکسدزون مقابل تک خروجی واقع شده که بازیکنان و اعضای تیم قطعا از آن خارج خواهند شد.

داخل ساختمانی که در مورد تغییرات آن صحبت کردیم، استخرهای مخصوص آب سرد برای ریکاوری بازیکنان نیز پیش بینی شده تا شرایط مدرن تری را در این محل شاهد باشیم. همچنین موتورخانه نیز به بیرون از ساختمان رختکن ها و اداری ورزشگاه منتقل شده است. در مورد پیشرفت کار هم باید گفت که کارگران زمانی که ما برای تهیه گزارش داخل ورزشگاه بودیم، به شدت مشغول کار بودند و بلافاصله بعد از پایان کارهای بنایی، کاشی کاری و کارهای ظاهری شروع خواهند شد.

بیرون از ساختمان یاد شده و داخل زمین چمن و اطراف ورزشگاه هم تغییرات زیادی را شاهد خواهیم بود. بودجه 40 میلیارد تومانی تصویب شده در کنار 12 میلیاردی که از منابع استانی تامین شده، قرار است این پروژه نوسازی را تامین کند. افزایش تعداد سرویس های بهداشتی تماشاگران و تجهیز این بخش از دیگر نیازهای مهمی بود که در دستور کار قرار گرفته است.

بالاتر بردن ایمنی ورزشگاه از دیگر نکاتی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. ایمن سازی پایه های نورافکن ها، ترمیم سکوهای تخریب شده و تعویض پیست تارتان در همین راستا صورت خواهد گرفت. البته تعویض پیست تارتان قطعا می تواند به زیباتر شدن فضای کلی ورزشگاه هم کمک کند چرا که این پیست به عنوان تنها پیست استاندارد شمال غرب کشور مدت هاست که فرسوده شده و دیگر رنگ و رویی برایش نمانده است.

چمن ورزشگاه یادگار امام هم ظاهرا وضعیت خوبی دارد. در گرمترین فصل سال، این چمن سبز و حتی آماده بازی کردن است. آبیاری برای حفظ کیفیت چمن به صورت دو نوبتی (صبح و عصر) صورت می گیرد و شاهد کاشت انبار چمن در اطراف پیست تارتان هم هستیم.

یادگار امام می تواند میزبان بازی های فصل جدید تراکتور باشد؟ حبیب ستوده نژاد در این مورد گفت: نیازهایی که ما برای رفع آنها در تلاش هستیم، طی سی سال ایجاد شده و ورزشگاه یادگار امام را به مکانی تبدیل کرده که به شدت نیازمند اصلاح و به روز رسانی است. برای اینکه ورزشگاهی در شان شهر تبریز و تیم های بزرگی چون تراکتور داشته باشیم نیاز بود که این اصلاحات در طول سال های اخیر صورت بگیرد که متاسفانه نشد. همین موضوع باعث شده تا پروژه ای که از آن صحبت می کنیم، عظیم و زمان باشد. تلاش ما این است که ضمن زیباتر کردن ورزشگاه و بالا بردن سطح ایمنی و کیفیت آن، رفاه تماشاگران را هم مدنظر قرار بدهیم. طبق اعلام پیمانکار، دو ماه زمان نیاز داریم ولی با توجه به حجم بالای کار و کارهای اداری برای دریافت بودجه تعیین شده توسط رئیس جمهور، به نظر من شاید دو سه هفته ابتدایی لیگ را از دست بدهیم ولی در عوض با یک خروجی شایسته، کار را به پایان می رسانیم.