بحث جدایی کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی، از منچستریونایتد در حال ورود به ابعاد جدیدی است.

خداحافظی یونایتد از رونالدو بدون پرداخت غرامت!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، کریستیانو رونالدو روز دوشنبه در اولین جلسه تمرینی منچستریونایتد حاضر نشد. گفته شد که او به دلایل خانوادگی در تمرین حاضر نشده اما همه چیز حاکی از این است که این به وضوح نشانگر عزم راسخ این بازیکن پرتغالی برای جدایی از این باشگاه است. این در حالی است که او تابستان گذشته از یوونتوس جدا شده و با دستمزد 23 میلیون یورو در فصل به منچستریونایتد آمد و هنوز یک فصل از قراردادش با این تیم باقی مانده است. 

سناریوهای متفاوتی در چند روز اخیر درباره جدایی این بازیکن از یونایتد مطرح شده اما به نظر می‌رسد که منطقی‌ترین آنها تفاهم با مدیران این باشگاه برای ترک اولدترافورد باشد. 

بند 17 اساسنامه نقل و انتقالات بازیکنان، به یک بازیکن یا باشگاه اجازه فسخ قرارداد بدون رضایت طرف مقابل را می‌دهد. در این بند آمده:« در تمامی موارد، طرفی که قرارداد را فسخ کرده مجبور به پرداخت غرامت است.»

با این حال در ادامه اشاره کرده:« این غرامت بر اساس قوانین ملی، ویژگی‌های ورزشی و ضوابط دیگر اندازه‌گیری می‌شود. این ضوابط باید شامل اجرت و سایر موارد تشویقی متعلق به بازیکن تحت قرارداد فعلی یا قرارداد جدید، مدت زمان باقی مانده از قرارداد تا نهایت پنج سال، مبلغ پرداختی و هزینه‌های انجام شده از سوی باشگاه سابق و همچنین مسائل مربوط به فسخ قرارداد در بازه زمانی مشخص شده است.»

همانطور که در بالا شرح داده شد، این بازیکن پرتغالی سالانه 23 میلیون یورو دریافت می‌کند ، با توجه به شرایط مشخص شده برای محاسبه میزان غرامت پرداختی در صورتی که این بازیکن قرارداد جدیدی پس از فسخ قرارداد قبلی امضا نکرده باشد، قاون کلی می‌گوید:« این غرامت با باقی مانده ارزش قرارداد که فسخ شده برابر است.»

در صورتی که این بازیکن پیش از این تصمیم قرارداد جدیدی را به امضا برساند:« ارزش قرارداد جدید در طول این دوره مرتبط با زمان باقی مانده از قرارداد فسخ شده از غرامت پرداختی به واسطه این فسخ حذف خواهد شد.»

اما همانطور که اشاره کردیم، نکته کلیدی در این موضوع این است که فیفا خودش چه بازه زمانی را بازه مشخص شده در نظر می‌گیرد. بر اساس قوانین، این شامل سه سال اول قرارداد می‌شود، زمانی که بازیکن این قرارداد را در سن کمتر از 28 سالگی امضا کند. 

اما در مورد کریستیانو رونالدو که 37 ساله است، فیفا عملکردی بسیار سختگیرانه در قبال این بازیکن که به مدت زمان قراردادشان پایبند نیستند دارد. در این قوانین آمده:« آنها به مدت چهار ماه از بازی در هر دیدار رسمی محروم هستند. اگر شرایط بسیار جدی باشد ممکن است این زمان تا شش ماه افزایش پیدا کند. این محرومیت ورزشی بلافاصله پس از اعلام به بازیکن آغاز می‌شود. این محرومیت ورزشی در فاصله بین آخرین بازی رسمی فصل تا اولین بازی رسمی فصل جدید به کار گرفته نمی‌شود و شامل دیدارهای ملی یا دیدارهای باشگاهی بین المللی نمی‌شود. با این حال، اگر این بازیکن عضو دائمی تیم ملی کشرش باشد و این تیم در حال رقابت در مراحل پایانی تورنمنت بین المللی در فاصله بین آخرین و اولین بازی فصل باشد، این محرومیت روی دیدارهای ملی او اعمال نمی‌شود.»

به این ترتیب اگر رونالدو قراردادش با منچستریونایتد را به صورت یک طرفه زیر پا بگذارد، تا ماه نوامبر نمی‌تواند برای باشگاه آینده‌اش بازی کند. این یعنی از دست دادن تمام دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان یا هر رقابت باشگاهی دیگری در یوفا، در صورتی که او تیمی را انتخاب کند که در اروپا حاضر باشد. 

با این حال، هیچ تردید و نگرانی‌ای درباره حضور او در جام جهانی قطر که در تاریخ 21 نوامبر آغاز خواهد شد وجود ندارد. 

در این جا به سناریوی دوم در صورت تاکید این بازیکن پرتغالی بر عدم حضور در تمرینات منچستریونایتد می‌رسیم. اگر این روند ادامه پیدا کند و از سوی این باشگاه رفتاری نادرست به حساب بیاید، شاید به اخراج او از یونایتد منتهی شود. 

این یعنی فسخ قرارداد رونالدو با یونایتد بدون این که هیچ غرامتی به خاطر یک سال باقی مانده از قرارداد این بازیکن به او پرداخت شود. در تبصره دوم بند 14 به این موضوع اشاره شده:« هر رفتار آزاردهنده از هر طرف که هدفش تحت فشار قرار دادن طرف مقابل برای فسخ قرارداد یا اصلاح شرایط آن باشد، حق فسخ یک طرفه و بدون غرامت قرارداد را برای طرف مقابل ایجاد می‌کند.»

باید دید که این شرایط به چه صورت به پایان خواهد رسید و رونالدو قرار است تا چه حد اهداف و خواسته‌هایش را برای جدایی از یونایتد تحمیل کرده و این باشگاه قرار است تا چه حد این شرایط را بپذیرد.