اولین شرط دریافت وام سهام عدالت ، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

خبر خوش برای سهام عدالتی ها | با سهام به راحتی وام بگیرید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت تا کنون در سه مرحله واریز شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار به دریافت کنندگان سهام عدالت هشدار داده است برای دریافت سود سهام عدالت مراقب کلاهبرداران باشند. سهام عدالت برای جاماندگان سهام عدالت، تیرماه واریز خواهد شد. دریافت کنندگان سهام  عدالت باید برای دریافت و ثبت نام به سایت اصلی مراجعه کنند.

اولین شرط دریافت وام سهام عدالت ، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی به دارندگان سهام عدالت وام می‌دهند. مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی مانند دیگر بانک‌ها، ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت است.

قرار شد مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود وام بگیرند. اما هم مبلغ وام سهام عدالت اندک است و هم این وام در قالب کارت اعتباری است که استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد. سهام عدالت گونه‌ای یارانه می‌باشد. دولت سهام عدالت را برای مردم در نظر گرفته تا در اقتصاد شراکت بیشتری داشته باشند. در طرح سهام عدالت، سهام برخی از شرکت‌های دولتی، به اقشار خاصی از مردم فروخته می‌شود. سهام عدالت را دولت با هدف بهتر کردن وضعیت معیشت قشر ضعیف‌تر جامعه در نظر گرفته است. سود سهام عدالت بر سر موعدهای بخصوصی به حساب دارندگان سهام واریز می‌گردد.

همه دارندگان سهام عدالت می‌توانند این وام را دریافت کنند. چه آنها که روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کرده‌اند و چه آنها که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

اولین شرط دریافت این وام، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

دومین شرط این است که متقاضی باید کارت ملی هوشمند داشته باشد.

ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت یکی دیگر از شروط مهم است.

همچنین تنها افرای می‌توانند وام سهام عدالت بانک ملی را دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام عدالت خود را نفروخته باشند. اگر مشمولان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام را دریاف کنند.

افرادی که سهام عدالت آنها توقیف شده هم امکان دریافت وام را ندارند.

بر اساس اعلام دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تا پایان شهریور ماه سود سهام عدالت پرداخت می‌شود. چه کسانی سود سهام عدالت می‌گیرند؟

بخش عمده‌ای از افراد کشور دارای سهام عدالت هستند که برخی آنها به طور مستقیم و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم در بورس آزادسازی شده‌اند.

روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرد که سازمان خصوصی‌سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت‌های غیر بورسی را پرداخت می‌کند.

نکته مهم اینجاست که قرار نیست تمامی سود سهام عدالت پرداخت شود بلکه در ابتدا بخشی از این پول باید صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌شود و مابقی آن واریز خواهد شد.

روابط‌ عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: قرار است در نیمه دوم شهریور ماه برای ۴۹ میلیون سهامدار(تمامی سهامداران عدالت) سود واریز شود.

از سوی دیگر شورای عالی بورس به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داد که در صورت درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد.

پرداخت سود سهام عدالت می‌تواند در وهله اول نقدینگی در گردش بورس و در مرحله دوم نقدینگی در گردش بورس را افزایش دهد. از سوی دیگر نقدینگی حاصل از پرداخت سود نیز می‌تواند وارد معاملات بازار سرمایه شود.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

وی گفت: مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

حدادی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های سهام عدالت جزو شرکت‌های استراتژیکی محسوب می‌شوند و فعالیت و سودآوری آنها روز به روز بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین مردم باید اقدام به نگهداری کنند.

بنابر اعلام دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند اختصاص سهام عدالت به وراث متوفیان، تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه می‌رسد.

پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه در فاز نخست سهام عدالت متوفیان باید لینک ارتباطی بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود، گفت: این شرکت باید به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند.

وی پیش از این اعلام کرد که قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده است، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است. بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگذار شده و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است. از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هنوز تکلیف این دسته از مشمولان سهام عدالت (وراث متوفیان) مشخص نیست و فرایند انتقال سهام به آنها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روزهای پایانی اسفندماه سال ١۴٠٠ بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از انتشار اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد سهام عدالت متوفیان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت سهام عدالت، چه مدارکی را کامل کنند.

به دنبال این موضوع، محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند که وراث این افراد حدود ۱۵ میلیون نفر هستند. پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ١۴٠١ کلید بزنیم. نکته مهم این است که همراه با انتقال سهام به وراث، توزیع سود را نیز انجام خواهیم داد.

لازم به ذکر است که وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است و هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد سهام عدالت تنها از طریق وب‌ سایت رسمی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی http: //www.csdiran.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می‌رسد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.

پس از تغییرات در سازمان بورس، پرداخت سودهای رسوبی از طریق سجام، با کلید واژه حق الناس در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر واریز صد در صدی سود مجامع شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ از طریق سجام و بدون نیاز مراجعه سهامداران به بانک، سودهای رسوب شده در سال های گذشته نیز به حساب آنها واریز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از این موضوع با عنوان سودی که به مردم پرداخت نمی شود یاد کرده و وعده داده بود در ۱۴۰۱ تمام ناشران ملزم به پرداخت سود از طریق سجام باشند. وعده ای که محقق و همچنان در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.

پیش از این خیلی از افراد حتی نمی‌دانستند سودی از این شرکت‌ها طلب دارند، و یا بعد از بارها مراجعه موفق به دریافت سود از شرکت ها نشده بودند، اما الزام سازمان بورس به پرداخت حق الناس باعث شد تا امروز ۲ میلیون ۹۰۰ هزار نفر به حقشان برسند.

اگر چه از میزان سودهای رسوبی شرکت‌ها در سنوات گذشته اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما اطلاعات آخرین صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال نشان می‌دهد بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان سود مجامع سهامداران طی سال‌های گذشته در شرکت‌ها رسوب کرده است که اکنون از طریق سامانه سجام بدون نیاز به مراجعه به جایی پرداخت می‌شود.

اما سامانه سجام چیست؟

سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است.

تمام فعالان این بازار در این سامانه، فقط یک‌بار برای همیشه اطلاعات خود را ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره‌حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت‌نام و احراز هویت سجام را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند.

بانک اول - رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: فهرست افراد جامانده از سهام عدالت و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی استخراج شده که حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند.

به گزارش بانک اول ، «حسین قربان زاده»، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی پاسخ داد.

سوال: اساس و هدف خصوصی سازی در کشور چه بود و چه میزان به این هدف دست پیدا کردیم؟

قربان زاده: طی دهه‌های گذشته اقتصاد مردم محور که افراد مشارکت واقعی داشته باشند اتفاق نیفتاده، قرار بود با سیاست‌های اصل ۴۴ ریل‌گذاری در این زمینه صورت بگیرد. اصل بر حکمرانی دارایی دولت است، ملی سازی و خصوصی‌سازی فرع است و اگر فقط انتقال صرف شرکت صورت بگیرد هدف محقق نمی‌شود.

سوال: آیا همه واگذاری‌ها مشکل داشت و خصوصی‌سازی مترادف با مشکلات است؟

قربان زاده: در تصویری که از واگذاری بنگاه‌ها در دو دهه گذشته بیان شده در واقع اغراق نسبت به ایرادات و مشکلات صورت گرفته است.

مهم‌ترین شرکت‌ها و ارزنده‌ترین سهام‌ها، زمانی در اختیار دولت بوده که واگذار شده‌اند و الان سودده هستند، صرفاً چند واگذاری چالشی بوده است.

خصوصی‌سازی جزیره جداگانه از اقتصاد کشور نیست. هر تصمیمی در اقتصاد گرفته می‌شود، تاثیر بر خصوصی‌سازی دارد.

تا زمانی که تولید به‌صرفه نباشد و جذابیتی که تولید دارد، بخش‌های موازی نداشته باشند، نباید توقع داشته باشیم خصوصی‌سازی گل‌وبلبل شود. باید مالکیت را پاداشی قرار دهیم برای مدیرت بهره‌ور.

سوال: در سابقه سازمان خصوصی‌سازی خطا و تخلفاتی داریم چه برنامه‌ای تدوین شده از اینجا به بعد شاهد چنین خطا‌هایی نباشیم؟

قربان زاده: پیشنهاداتی که باید در عرصه اقتصاد کلان بیفتد ارائه شده است. معجزه‌ای جز رشد بخش حقیقی اقتصاد وجود ندارد. نمونه آن ارز ترجیحی بود که بازگشت به ریل صحیح اقتصاد است.

چنین تصمیماتی کمک می‌کند به اقتصاد متعادل نزدیک شویم که در عرصه واگذاری هم به تولید به‌صرفه خواهیم رسید.

در واگذاری‌ها مداخلات مستقیم دولت‌ها وجود داشته و با مقاومت‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم. باید کاری کنیم تا وزارتخانه رغبت کند برای واگذاری شرکت زیرمجموعه خود.

این ایده را دادیم که ابتدا مالکیت را واگذار نکنیم بلکه ابتدا اهلیت فرد را بررسی کنیم. اگر در صورت‌های مالی شرکت این تغییر مثبت محسوس بود، آن فرد مالک بخشی از سهام شرکت شود. این سازوکار نظام انگیزشی ایجاد می‌کند که فرد بعد از بهره‌ور کردن بنگاه به‌تدریج مالک سهام شرکت شود و این ایده کمک می‌کند به سمت کارایی و بهره‌وری بنگاه حرکت کنیم.

سوال: جایگاه بازار سرمایه در روند خصوصی‌سازی کشور چیست؟

قربان زاده: بازار سرمایه با همین واگذاری‌ها به عمق رسیده است. نقش مهم آن ایجاد شفافیت و انضباط مالی در ابتدای کار است. اولویت گسترش مالکیت در سطح عموم با عرضه تدریجی در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد. عرضه‌های بلوکی ما هم در بازار سرمایه است.

ابزار‌های بازار سرمایه متنوع هستند و می‌توانند در حیطه واگذاری دارایی‌های دولت کمک کنند حتی دارایی‌های ثابت.

سوال: برنامه‌ای به‌صورت مشترک با بورس برای واگذاری شرکت‌ها دارید؟

قربان زاده: دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودن سهام دولت‌شان قابل واگذاری نبودند که با دستور رئیس جمهور و عزم دولت سهم ۵ درصدی ایران خودرو و ۱۷ درصدی سایپا باید واگذار شود. ارزش واقعی ایران خودرو و سایپا بسیار ارزنده‌تر است.

این پیشنهاد را به وزارت صمت دادیم که سهام تودلی این دو شرکت در کنار سهام باقیمانده دولت به‌صورت بلوک واحدی شکل بگیرد و یکپارچه عرضه شود.

سوال: اجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله‌ای است؟

قربان زاده: پیش نویس مصوبه هیات دولت در باره این تکلیف در مورد مشمولان کمیته امداد و بهزیستی آماده شده است. در چند مرحله تکلیف این واگذاری سهام به جاماندگان اجرا می‌شود.

جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد برگزار شده فهرست کسانی که مشمول هستند، اما سهام عدالت ندارند استخراج شده حدود ۳.۵ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، اما سهام ندارند قرار است این فهرست با سامانه وزارت رفاه چک بشود.

۵۰ درصد تخفیف برای این مشمولان در نظر گرفته شود و ۵۰ درصد هم از محل سود سال‌های آتی تسویه می‌شوند پس مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی حتی یک ریال هم برای دریافت سهام عدالت نباید پرداخت کنند همچنین هیچ ثبت نامی هم نیاز نیست انجام دهند.

در مورد مابقی افراد هم دو دهک اول که باقی می‌مانند در مرحله دوم است و در مرحله سوم افراد ۴ دهک بعدی هستند که وزارت اقتصاد و رفاه سازوکار شناسایی افراد را باید داشته باشند.

منابع دولت در خصوص سهام ارزنده الان روی تابلوی بورس حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه قابل‌واگذاری برای پرتفوی سهام عدالت تصمیم گرفته می‌شود که شامل هلدینگ خلیج فارس و ۳ بانک است.

نیاز به اصلاح قانون داریم تا از منابع دیگر هم بتوانیم برای پرتفوی سهام عدالت استفاده کنیم تا منابعی برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان دهک‌های بعدی باشد.

بانک اول - به نظر میرسد سرانجام پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل های نهایی خود نزدیک می شود و قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی افرادی که تا کنون مشمول نبوده اند، تخصیص یابد.

به گزارش بانک اول با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را میدادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه میشد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

در این راستا اعلام شد که سال ها قبل که فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند که سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند. به گفته علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درامدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بلکه مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.  طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند اقدام کند.  

پس از آن محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرح را تصویب کردیم بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات آن را پذیرفته و براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

با این حال دولت تا مدت ها نظر قطعی در این مورد نمیداد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی چند مرتبه اعلام کرد که هنوز درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

تخصیص سهام عدالت به انتها نزدیک می شود

با این حال به نظر میرسد مجلس عزم خود را برای تعیین تکلیف جاماندگان جزم کرده است. بر این اساس حسین قربانزاده در آخرین مصاحبه خود به ایسنا اعلام کرد که  در آخرین جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان کمیته امداد برگزار شد تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند. بر این اساس این افراد در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته اینده پرتفو این افراد مشخص می شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی کامل می شود. تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در ان زمان وجود داشته وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمیدهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

قربانزاده با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می شود که لینک ثبت نام دارد قطعا کلاه برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازنمان خصوصی سازی ندارد.

ادامه روند شناسایی جاماندگان

وی در ادامه درمورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: درمورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط  بر اساس دهک بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به ان ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه اینده زمان ببرد.

مددجویان بهزیستی توجه کنند

سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص جاماندگان سهام عدالت که تحت پوشش این سازمان قرار دارند، بیان کرد: همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، اما قرار نیست به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده است.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون و ۹۲۸ هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد، افزود: این درحالیست که حدود ۷۰ درصد از این افراد (چهار میلیون و ۸۰۶ هزار نفر) در حال حاضر سهام عدالت دارند و حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، جز جاماندگان سهام عدالت هستند یا قبلا تحت پوشش سازمان بهزیستی نبوده‌اند که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده همه این افراد سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قرار نیست جاماندگان سهام عدالت به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کارهای قانونی و اداری آن را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود.

چه باید کرد؟

بنابراین هیچ فردی که تا کنون سهام عدالت دریافت نکرده لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کند. فرایند شناسایی جاماندگان ادامه دارد و توسط دولت در ادامه انجام خواهد شد. همچنین فعلا پرتفویی که قرار است برای جاماندگان در نظر گرفته شود مشخص نیست اما قطعا با پرتفوی فعلی مشمولان فرق دارد.

سه میلیون و ۳۳۷هزار نفر از جاماندگان سهام عدالت، در اولویت دریافت این سهام هستند که از این تعداد، حدود دو میلیون و ۲۵هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

زمان اختصاص سهام عدالت به جاماندگان/ راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان تا شهریور

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، تیرماه سال جاری آغاز خواهد شد. اواسط خردادماه، حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌ نیز اعلام کرد که تا دو هفته آینده، پرتفو جاماندگان سهام عدالت مشخص می‌شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده است و در تیرماه، اطلاع‌رسانی کامل صورت می‌گیرد.

اختصاص سهام به همه مددجویان بهزیستی

بنابر اعلام مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، ۶ میلیون و ۹۲۸هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. این در حالی است که ۷۰درصد از این افراد (چهار میلیون و ۸۰۶هزار نفر) در حال حاضر سهام عدالت دارند و حدود ۲ میلیون و ۲۵هزار نفر، جزء جاماندگان سهام عدالت هستند یا قبلا تحت پوشش سازمان بهزیستی نبوده‌اند که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده، همه این افراد سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

نام‌نویسی از جاماندگان سهام عدالت، غیرقانونی است/ نیازی به ثبت‌نام نیست

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت‌نامی وجود ندارد. زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت‌نام دارد، قطعا کلاه‌برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی نیز تاکید کرد که قرار نیست جاماندگان سهام عدالت به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند. زیرا سازمان بهزیستی، اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی اقدامات قانونی و اداری آن را انجام دهد، سهام عدالت به افراد جامانده، اختصاص می‌یابد.

زمان اختصاص سهام عدالت

لازم به ذکر است که تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر آغاز مرحله جدید طرح واگذاری سهام عدالت از طریق مراجع قانونی اعلام نشده است. با این حال، پرتفو جاماندگان سهام عدالت، تا تیرماه سال جاری مشخص می‌شود.

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان

به گفته محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص جاماندگان سهام عدالت که زیر پوشش این سازمان قرار دارند، گفت: همه مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد.

سید مرتضی حسینی با بیان اینکه همه مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، گفت: طبق قانون سهام عدالت باید با اولویت اقشار ضعیف و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به افراد تعلق گیرد، در این مورد سازمان بهزیستی جلسه‌ای را با سازمان خصوصی برگزار و آمارها را در این زمینه به روز رسانی کرد و بر این اساس همه مددجویان سازمان بهزیستی سهام عدالت می‌گیرند.

به نقل از مشرق، وی با بیان اینکه ۶ میلیون و ۹۲۸ هزار مددجو زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد، افزود: این درحالیست که حدود ۷۰ درصد از این افراد (چهار میلیون و ۸۰۶ هزار نفر) در حال حاضر سهام عدالت دارند و حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، جزو جاماندگان سهام عدالت هستند یا قبلا زیر پوشش سازمان بهزیستی نبوده‌اند که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده همه این افراد سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قرار نیست جاماندگان سهام عدالت به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کارهای قانونی و اداری آن را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه مقرر است مرجع اعلام اخبار در مورد سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی باشد، بیان کرد: مطالبه سازمان بهزیستی این است که افرادی که سهام عدالت نگرفته‌اند و قرار است از این پس به آنها سهام تخصیص یابد، برمبنای ارزش روز به آنها سهام داده شود.

وی تاکید کرد: گاهی افراد سودجویی هستند که به جاماندگان سهام عدالت مراجعه می‌کنند و به آنها پیامک می‌زنند که برای ثبت‌نام سهام عدالت باید مبلغی را به حساب‌شان واریز کنند، این درحالیست که هیچ ثبت‌نامی صورت نمی‌گیرد، زیرا سازمان بهزیستی به صورت متمرکز همه اقدامات در این زمینه را انجام داده است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: به تازگی مجرمان سایبری با ترفندی جدید و با ارسال پیامک و یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند.

پیام‌های جعلی که به تازگی منتشر شده است، از مخاطبین درخواست می‌کند که برای دریافت سود سهام خود از طریق لینک آلوده اقدام کند که سهامداران می‌بایست نسبت به این اقدام کلاهبردارانه آگاه باشند.

بر اساس اطلاعیه سمات، مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند.

به نقل از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، محمود حسنلو با بیان اینکه تاکنون ٢ مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شده است، افزود: در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند و شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

حسنلو درباره سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است اما امیدواریم این سهامداران هر چه سریع‌تر مشکل شماره شبا معتبر بانکی خود را حل کنند تا این شرکت بتواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آن‌ها را تا اواسط تیر امسال پرداخت کند.

اختصاص سهام عدالت به پایان رسید؟

بر اساس اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی قرار است به جاماندگان سهام عدالت، سهام تعلق بگیرد. این مورد به چه کسانی و چگونه تعلق می‌گیرد؟

چندماهی می‌شود که مسئولان از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان می‌گویند. بالاخره پس از چند ماه رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

سهام عدالت به دهک کم درآمد جامعه اختصاص پیدا می‌کند که این موضوع روی گردش نقدینگی در کشور و معیشت مردم می‌تواند تاثیر ناچیزی داشته باشد. برخی گمان می‌کنند که این واگذاری‌ها می‌تواند روند بازار را تغییر دهد اما با توجه به کسری بودجه دولت و نبود نقدینگی این اختصاص‌ها تاثیر چندانی روی بازارها ندارد و در تنها در بلند مدت می‌تواند به یک نوع کمک خرج مردم باشد.

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی از شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: نیاز نیست افراد برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کرده یا حتی یک ریال پرداخت کنند.

حسین قربانزاده با بیان اینکه انتهای بند الف تبصره دو قانون بودجه به اختصاص سهام عدالت به مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط اشاره دارد، اظهار کرد: در این راستا شناسایی افراد جامانده نیز از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی آغاز و در این راستا چند جلسه برگزار شده است، زیرا برخی بانک‌های اطلاعاتی کامل نبوده و برخی نیاز به اصلاح داشته‌اند.

وی از مشخص شدن تعداد جاماندگان خبر داد و افزود: در آخرین جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان کمیته امداد برگزار شد تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند. بر این اساس این افراد در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته اینده پرتفو این افراد مشخص می شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی کامل می شود. تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در ان زمان وجود داشته وجود ندارد. از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمیدهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

قربانزاده با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت نام به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می شود که لینک ثبت نام دارد قطعا کلاه برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازنمان خصوصی سازی ندارد.

ادامه روند شناسایی جاماندگان سهام عدالت

وی در ادامه درمورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: درمورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط  بر اساس دهک بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به ان ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه اینده زمان ببرد.

بر اساس این گزارش درحال حاضر حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت وجود دارد که شناسایی این افراد در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ صورت گرفته است. طی این سال ها  برخی افراد که در دهک های پایین قرار دارند به اینکه مشمول سهام عدالت نیستند اعتراض داشته اند که طبق قانون بودجه سال جاری وضعیت این افراد باید مشخص شده و چنانچه باید مشمول شوند، به آن ها سهام اختصاص یابد. 

رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت آغاز می‌شود، گفت: تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت ندارند که باید سهام به آنها تعلق بگیرد.

بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام اعلام شده بود.

برگزاری منظم جلسات ۲ وزارتخانه برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد: بند«الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.

حسین قربان زاده ادامه داد: قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری هم افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند، تعیین شوند و اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است.

نکته مهم اینجاست که افراد مشمول طرح نیازی به ثبت‌نام یا پرداخت پول ندارند و به طور خودکار نامشان برای سهام عدالت ثبت می‌شود. به گفته حسین قربانزاده اگر پیامکی برای ثبت‌نام سهام عدالت ارسال شود کلاهبرداری است و ربطی به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.