حسین کنعانی‌مقدم گفت: مذاکره با ایران به نبرد غرب و شرق تبدیل شده است و هر طرف می‌کوشد خودش را در نظام بین‌المللی تثبیت کند.

مذاکره با ایران به نبرد شرق و غرب تبدیل شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: همچنان مذاکرات در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و مشخص نیست که هنوز می‌توان به احیای برجام و رفع تحریم‌ها امید داشت یا خیر؟

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نظر می‌رسد بلوک‌بندی‌های جدیدی در دنیای کنونی در حال شکل‌گیری است. روسیه و چین در پیمانی نانوشته به دلیل منافع استراتژیک، ارتباط نزدیکی با هم دارند. به نظر من نظام بین‌المللی به قبل و بعد از حمله روسیه به اوکراین تقسیم می‌شود. بعد از آغاز این جنگ مرزبندی‌های جدیدی شکل گرفته است و روسیه عملا وارد تقابل آشکار و همه‌جانبه علیه اروپا و آمریکا شده است و این مرزبندی هم‌پیمان‌هایش را هم فراگرفته است که چین و ایران هم جزو هم‌پیمان‌هایش هستند و این طور نیست که روسیه در بزنگاه‌های مختلف از ایران حمایت کند اما ما چنین نکنیم».

او ادامه داد: «این موضوع در حالی است که ایران زیر بار سلطه هیچ کشوری نمی‌رود؛ به این معنا که هم‌پیمان روسیه است اما تحت سلطه نرفته و نمی‌رود. در ساخترا نظام بین‌المللی جدید باید قواعد بازی را رعایت کرد اما ایران هرگز نباید از شعار نه شرقی، نه غربی دست بردارد و دست هم برنمی‌دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره مذاکرات اظهار کرد: «آنچیزی که احیانا در قالب نتیجه مذاکرات به دست می‌آید، یک توافق مشروط است که با توجه به سابقه عملکرد آمریکایی‌ها هیچ بعید نیست بازهم نقض شود. واقعیت این است که مذاکره با ایران به نبرد غرب و شرق تبدیل شده است و هر طرف برای کسب منافع خود تلاش می‌کند و هر طرف می‌کوشد خودش را در نظام بین‌المللی تثبیت کند».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «بازار انرژی هم موضوع مهمی در دنیای کنونی است. آمریکا و اروپایی‌ها مشکل انرژی دارد و اقتصاد انرژی به اقتصاد نظامی گره خورده است و همان‌طور که روسیه با ماشین جنگی خودش در پی منافع اقتصادی خود است، غرب هم با ماشین نظامی خود برای انرژی می‌جنگد».