سید محمد موسوی، ستاره والیبال ایران در گفت و گو با ورزش سه در مورد عملکرد فوق العاده تیم ملی در لیگ ملت‌ها، درخشش پدیده جدید والیبال ایران و مسائل دیگر صحبت کرده است.

موسوی در تمجید از این ستاره؛ او لبرون جیمز ماست!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران با عملکرد خیره کننده در هفته پایانی لیگ ملت ها و پیروزی مهم برابر تیم های لهستان، اسلوونی و صربستان موفق شد جواز حضور در جمع هشت تیم نهایی لیگ ملت ها را کسب کند.

بعد از پایان دور گروهی و به بهانه عملکرد فوق العاده تیم ملی با سید محمد موسوی هم‌صحبت شدیم؛ بازیکنی که مدتی است از تیم ملی فاصله گرفته و هنوز مشخص نیست تصمیم او در مورد آینده چیست. در اینجا می‌توانید مشروح صحبت های خبرنگار ورزش سه با سید محمد موسوی را بخوانید.

* در‌ مورد نتایج تیم ملی صحبت کن؛ اوایل انتقاداتی به تیم و آقای عطایی وارد شد اما پس از آن آمریکا و کانادا را بردیم و در هفته سوم هم شاهکار کردیم. درباره روند تیم توضیح بده.

می‌توان گفت این مسئله به سیاست اردوگذاری و لیگ ما برمی‌گردد؛ خود ما هم همیشه ابتدای لیگ جهانی نتیجه خوب نمی‌گرفتیم. فکر می‌کنم یکی از دلایل این است که اردوی طولانی مدت و دور شدن از فضای مسابقه خیلی تاثیرگذار است. از طرفی قطعا تیم جوان شده و تا شکل بگیرد و بر استرس خود غلبه کند و حریفانش را بشناسد؛ زمان می‌برد. اما در مجموع این مشکلی بود که ما همیشه و حتی در نسل قبلی با آن روبه‌رو بودیم؛ همیشه هفته های اول نتیجه نمی‌گرفتیم و پس از آن موتور تیم روشن می‌شد و بازی های هفته اول و دوم تقریبا بازی های تدارکاتی می‌شد. فکر می‌کنم امسال هم همین مسئله بود و خدا را شکر بچه ها توانستند خودشان را جمع و جور کنند و به نتیجه ای که می‌خواستند برسند.

* هفته اول بازی با ژاپن بود و تیم ملی به شکل بدی باخت. نظرت درباره ژاپن چیست؟ آنها از ما جلو زده‌اند؟ 

در شرایطی که من تیم ها را دیده‌ام بعضی تیم ها مثل تیم ما بازیکنان باتجربه خودشان را نیاورده‌اند ولی ژاپن هر سال پیشرفت می‌کند و بازیکنان خوبی در کنار هم جمع شده‌اند. فکر می‌کنم الان ژاپن جزو تیم های خوب دنیا است و رنکینگش هم گواه این حرف است. با اینکه فیزیک قوی ندارند اما واقعا والیبال را قشنگ بازی می‌کنند. ژاپن جزو معدود تیم هایی است که امسال با تیم کامل خودش آمده و کمتر تیمی در این تورنمنت حضور دارند که همه بازیکنان المپیکی اش را همراه داشته باشد؛ قطعا بازیکنان جوان و باتجربه ای هستند که نتیجه آن را هم می‌گیرند. اینکه بگوییم والیبال ما عقب افتاده درست نیست؛ جوان های ما نسبت به آنها کمتر بازی کرده‌اند، لژیونر های کمتری داریم، جوان هایمان هنوز سطح بالای والیبال را تجربه نکرده‌اند و باید به آنها زمان بدهیم تا بتوانند نواقصی که دارند جبران کنند. البته فقط کار خود بچه ها و کادرفنی نیست و قطعا مستلزم برنامه‌ریزی خوب و لیگ پویا است و اینکه صرفا حواس‌مان به تیم ملی نباشد. واقعا کیفیت لیگ ما نسبت به گذشته افت کرده و این باعث می‌شود که مقداری بچه ها در ابتدای لیگ جهانی یا تورنمت اولی که دارند دست و پا شکسته جلو بروند.

* خودت با مربی های زیادی کار کرده‌ای؛ به نظرت انتقاد از آقای عطایی چقدر منصفانه بود؟ 

انتقادات همیشه بوده و ما بیشتر از این را هم دیده‌ایم اما کمتر از این را ندیده‌ایم. البته من کمتر در سوشال مدیا هستم و خیلی حجم انتقادات را ندیده‌ام ولی بزرگترین هجمه ها را دیده‌ام و این نشانه خوبی است. عده ای قصد تخریب دارند که کاری به آن ندارم اما وقتی مردم انقدر انتقاد می‌کنند و می‌نویسند نشان دهنده این است که مردم والیبال را دوست دارند و این خیلی خوب است و باید به فال نیک بگیریم.

* میلاد عبادی‌پور هم گفته بود...

برخی کلا اینطور هستند و ذات رفتاری‌شان اینطور است که از موفقیت خوشحال نمی‌شوند و دوست دارند همیشه یک نفر‌ پسرفت کند نه پیشرفت. همیشه برخی اینطور هستند و خدا را شکر تعدادشان هم زیاد نیست اما وقتی مردم می‌گویند چرا اینطور شد؛ نشان دهنده این است که مردم والیبال را دوست دارند و بچه ها باید قدر این را بدانند.

* بعضا محبوبیت والیبال حتی از فوتبال هم بیشتر می شود.

خدا را شکر مردم والیبال را دوست دارند و وقتی نتیجه نمی‌گیرد و مردم شاکی می‌شوند. وقتی رشته ای طرفدار نداشته باشد مردم دنبال نمی‌کنند کسی متوجه نمی‌شود به مسابقات جهانی رفت یا خیر. اینکه مردم والیبال را دوست دارند باعث خوشحال است و باعث جذب اسپانسر و پول و پیشرفت والیبال می‌شود.‌ ممکن است به جوان ها فشار زیادی وارد شود اما اتفاق خوبی است.

* در مورد حریف بعدی هم صحبت کنیم؛ یکبار در گروهی و یکبار در المپیک لهستان را بردیم. به نظرت هت‌تریک می‌کنیم؟

ما لهستان را در قوی ترین حالت که در المپیک بوده بردیم یا حتی در لیگ جهانی ۲۰۱۷ با تیم‌ دوم‌مان و بچه های ذخیره آنها را بردیم. در حال حاضر لهستان ویلفرد لئون را ندارد اما تیم فوق‌العاده گردن کلفتی است. اگر بازیکنان را تک تک نگاه کنید خیلی گردن کلفت است و اگر روی کاغذ حساب کنید باید ۳-۰ ببازیم ولی در والیبال و در بازی برابر المپیک و لهستان احساسات و عواطف دخیل است و روی پرفورمنس بچه ها تاثیر مثبت می‌گذارد. البته می‌تواند تاثیر منفی هم بگذارد؛ بستگی به آن روز دارد. بچه ها حتما برای این بازی تهییج هستند چون فشار سنگینی هم با این صعود از روی دوش بچه ها برداشته شد و الان باید از والیبال لذت ببرند و ببینند چه کار می‌کنند. دنبال این نباشند که حتما باید ببریم؛ این مسئله خودش باعث فشار دیگری می‌شود. باید خودشان باشند. اگر در سرویس و دریافت، خوب عمل کنیم می‌توانیم ببریم اما اگر این دو فاکتور را نتوانیم انجام بدهیم کارمان سخت می‌شود. خدا را شکر تیم ما در سرویس خیلی خوب کار می‌کند و اگر در دریافت خوب عمل کند؛ شدنی ولی خیلی سخت است. لهستان دو جین بازیکن آماده دارد که در فینال های لیگ اروپا و لیگ لهستان بازی کرده‌اند و کار خیلی سختی داریم.

* ما اگر ببریم به برنده بازی برزیل و آمریکا می‌خوریم که شاید با توجه به نتایج دور گروهی شانس آمریکا بیشتر باشد. ما هم همیشه مقابل آمریکا خوب بودیم. به نظرت می‌توانیم رویای صعود به فینال VNL را داشته باشیم؟ 

همه چیز به بازی اول بستگی دارد و اصلا نباید راجع به این مسئله رویاپردازی کنیم. تجربه من می‌گوید اگر قدم به قدم نگاه کنید خیلی بهتر است. خیلی خوب است که رویا در سرمان داشته باشی اما وقتی پرورش بدهی و وارد بازی اول شوی و به سنگ بخوری، در ست اول کارت تمام می‌شود و می‌گویی ما فکر می‌کردیم به فینال می‌رویم ولی نشد. بچه ها باید بازی به بازی فکر کنند و تمام تمرکزشان را برای بازی اول بگذارند. ولی در ورزش هیچ چیزی نشدنی نیست؛ در حال حاضر اعتماد به نفس بچه ها بالاتر رفته و نسبت به دو بازی اول بهتر والیبال بازی می‌کنند و هیچ چیزی نشدنی نیست. برزیل و فرانسه که قهرمان می‌شوند که چهار دست اضافه ندارند؛ آنها هم آدم هستند و ما هم آدم هستیم و قدشان هم از ما بلندتر نیست. می‌توانیم و شدنی است ولی بچه ها باید قدم به قدم جلو بروند تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* برخی از بچه های تیم ملی در این مدت خیلی دیده شده‌اند که یکی امین اسماعیل‌نژاد بوده است؛ ما در پست این بازیکن صابر کاظمی و بردیا سعادت را هم داریم. نظرت درباره او چیست؟

امین فوق‌العاده است. من پیرارسال با او در سایپا در نیم فصل اول هم‌تیمی بودم و خیلی بازیکن با استعدادی است مخصوصا از نظر فیزیکی. من در آن دوره خیلی با او صحبت می‌کردم؛ گاهی نمی‌توانست عواطف و احساساتش را کنترل کند ولی از لیگ پارسال شروع کرده و روز به روز بهتر می‌شود و کنترلش روی خودش بیشتر می‌شود‌. واقعا امین وقتی که خودش باشد و بخواهد از تمام ظرفیتش استفاده کند مهارنشدنی است و فیزیک قوی و سریع دارد؛ در واقع همه چیز را با هم دارد. مثل لبرون جیمز در بسکتبال که مانند او را در دنیا خیلی نداریم. امین در چند بازی متوالی اسپک می‌زند و پنج سانتی متر هم از پرش او کم نشده و این بدن استثنایی است.

* هر چه بازی جلوتر می‌رود بهتر هم می‌شود.

بله؛ در گذشته کمتر تجربه داشت و کمتر بازی کرده بود و فقط در لیگ ما بازی کرده بود اما خدا را شکر الان توانسته جایش را تثبیت کند و خیلی فوق‌العاده بازی می‌کند. لول بازیکنی است که می‌تواند در بهترین تیم های دنیا بازی کند و سر او دعوا کنند. اگر قدر خودش را بداند می‌تواند.

* به نظر می‌رسد امین از چند تیم خوب پیشنهاد دارد اما بحث سربازی او وجود دارد.

من تخصصی در این مورد ندارم اما حیف است. البته اگر بگویند ۳-۴ سال هم بازی کن و وقتی ۳۰ ساله شدی به خدمت برو بدتر است؛ الان جا دارد اما اگر در سی سالگی استپ بخورد سخت تر می‌شود. به نظر من اگر ممکن باشد معاف شود بهتر است ولی اگر بگویند برو بعدا بیا باز هم خوب نیست؛ امسال هم در لیگ ایران بازی کند و سربازی اش تمام شود و آماده تر به بهترین تیم ها برود.

* در‌ مورد بقیه بچه ها مثل امیرحسین اسفندیار، حضرت پور و ... چه نظری داری؟

همه عالی بودند و خوب بازی کردند. واقعا باید به آنها خسته نباشید بگویم؛ واقعا در هفته آخر خیلی خوب بازی کردند. البته هر بازی که رو به جلو آمدیم بهتر شدند. من تمام بازی ها را نگاه کردم واقعا جای تشکر دارد و انشاالله که همین روند را ادامه بدهند.