همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی به صحنه‌ای برای یک نمایش ضدایرانی تبدیل شد و دوطرف با تکرار ادعاهای واهی گذشته علیه جمهوری‌اسلامی، تلاش کردند این سفر را به اهرم فشاری علیه ایران در جریان مذاکرات برجامی تبدیل کنند؛ راهبردی که با واکنش مقام‌های ایران نیز همراه شد.

واکنش قاطع ایران به خیمه‌شب بازی ضدایرانی صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور آمریکا که در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه، وارد سرزمین‌های اشغالی شده بود، در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن منتظر پاسخ ایران در رابطه با احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است؛ سخنانی که نشان می‌داد مقام‌های کاخ‌سفید همچنان از اراده کافی برای انجام تعهدهای برجامی خود برخوردار نیستند و تلاش می‌کنند با در پیش گرفتن راهبرد «فرار به‌جلو»، گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را به مسیر دلخواه خود هدایت کنند.

جو بایدن در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که «آمریکا تا ابد منتظر پاسخ ایران در رابطه با بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نخواهد ماند.» وی با بیان اینکه ما برای سران ایران مشخص کرده‌ایم که حاضریم جهت بازگشت به برجام چه چیزهایی را قبول کنیم، کوشید توپ مذاکرات را به زمین جمهوری‌اسلامی بیندازد.

ادامه رویکرد «ایران‌هراسی»

ازسوی دیگر «ایران‌هراسی» یکی از اصلی‌ترین محورهای کنفرانس خبری مشترک بایدن و لاپید بود و دوطرف تلاش کردند با طرح ادعاهای تکراری درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، رویکردهای خصمانه خود علیه جمهوری‌اسلامی را توجیه کنند.

 

 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس به تلاش این رژیم برای اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد که «تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای این است که ایران بفهمد جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد و تنها راه متوقف کردن ایران، تحمیل تهدیدات نظامی معتبر است.» بایدن نیز در این کنفرانس با تکرار ادعاهای واهی گذشته، عنوان کرد این کشور «اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای» را به ایران نمی‌دهد. آمریکا و رژیم صهیونیستی در بیانیه مشترکی موسوم به «بیانیه قدس»، بار دیگر ادعاهای ضدایرانی را که رویکرد «ایران‌هراسی» را دنبال می‌کند، تکرار کردند. در این بیانیه تأکید شده‌است که واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی و حفظ برتری نظامی ادعایی این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و «اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.» در این بیانیه اشاره شده که «آمریکا خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه‌های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد» می‌داند.

واکنش ایران

اظهارات ضدایرانی مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی با واکنش و پاسخ‌های قاطع ایران مواجه شد. وزیر امورخارجه در واکنش به این اظهارات در صفحه توییتر خود تأکید کرد که خیمه‌شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، جمهوری‌اسلامی را مصمم‌تر می‌کند.

 

 

حسین امیرعبداللهیان دراین باره نوشت: «جمهوری اسلامی ایران با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد. هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد. دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست. بی‌تردید خیمه‌شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می‌کند.»
سخنگوی وزارت امورخارجه هم به بیانیه مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «در بیانیه مشترک بایدن و لاپید، بر «تعهد ثابت و قاطع آمریکا به حفظ امنیت و برتری نظامی اسرائیل» تأکید شده‌است. اشتباه نشود؛ هدف صرفا ایران نیست، بلکه کشورهای عربی و اسلامی باید همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند؛ بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملا روشن است.»

ناصر کنعانی همچنین تأکید کرده ‌است: «تا وقتی که دولت جعلی «اسرائیل» ایستگاه اول سفر روسای‌جمهور آمریکاست و هدف اول هم حفظ امنیت و برتری آن است، ملت‌ها و کشورهای منطقه به صلح و ثبات و آرامش نخواهند رسید. جمهوری‌اسلامی‌ایران امنیت همسایگانش را امنیت خود می‌داند.»

وی همچنین در توییت دیگری نوشت: «سالیوان، مشاور امنیت‌ملی همراه بایدن به تل‌آویو رفت تا تعهد آمریکا به حمایت بی‌قید و شرط از قاتل‌ترین رژیم کودک‌کش جهان را تحکیم کند. او در آغاز سفر، ایران را به حمایت از کشتن اوکراینی‌ها متهم کرد! دروغ، سکه‌ای پررونق بین سیاستمداران آمریکاست و واژگون کردن حقیقت برای اهداف شرورانه!»

 

تاوان استفاده از کلمه «توسل به زور» علیه ایران

لفاظی‌ مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی درباره استفاده از گزینه «توسل به زور» با واکنش سخنگوی ارشد نیروهای مسلح مواجه شد و سردار ابوالفضل شکارچی تأکید کرد که «آنها به خوبی می‌دانند تاوان استفاده از کلمه « «توسل به زور» علیه ایران اسلامی را هم خواهند داد، اما خوب است وضعیت منطقه و جهان را خوب نظاره کنند.» وی در سخنانی گفت نیروهای مسلح ایران استفاده «رئیس‌جمهور مفلوک آمریکا» و «نخست‌وزیر درمانده رژیم جعلی صهیونیستی» از عبارت «توسل به زور» را به‌حساب «جنگ روانی»، «توهم» و «خواب آلودگی مسبوق به سابقه» آنان می‌گذارد.

شکارچی با یادآوری این نکته به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها که وقایع گذشته را یک‌بار دیگر مرور کنند، به نمونه‌هایی از شکست‌های آنان در ایران و منطقه اشاره کرد: «اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران»، «دفن شدن لشکریان آمریکا در صحرای طبس»، «شکست قطعی آمریکا در تحمیل ۸سال جنگ علیه ایران»، «فرار بزرگ اشغالگران آمریکایی از افغانستان»، «ویران شدن پایگاه آمریکایی عین‌الاسد»، «شکار پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلیج‌فارس»، «شکست خفت‌بار پروژه آمریکایی لشکرکشی داعش در عراق و سوریه»، «شکست ذلت‌بار آمریکا و متحدانش در مقابل گروه انصارالله یمن»، «شکست در جنگ ۳۳روزه با حزب‌الله لبنان»، «شکست در جنگ ۲۲روزه با حماس در فلسطین اشغالی»، «انهدام مقتدرانه پایگاه جاسوسی رژیم جنایتکار و کودک‌کش رژیم صهیونیستی در اربیل»، «ویران شدن پایگاه‌های رژیم غاصب صهیونیستی در ارتفاعات جولان»، «خیس شدن شلوار نظامیان آمریکایی در خلیج‌فارس» و «وحشت و رعب عمیق نظامیان آمریکایی و صهیونیستی برای حضور و تردد معمولی در منطقه به واسطه آگاهی از عقوبت ظلم و جنایات‌شان علیه بشریت». سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین «عملیات روانی»، «توهم و خواب‌آلودگی»، «دوشیدن بیشتر گاوشیرده و غارت بیشتر نفت رایگان»، «کند کردن روند افول آمریکا»، «ترمیم هیبت پوشالی شکسته شده آمریکا»، «کند کردن روند فروپاشی رژیم غاصب فلسطین و قدس شریف»، «نجات اقتصاد بیمار آمریکا با فروش سلاح بیشتر در منطقه» و «دلداری و روحیه دادن به رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی» را ازجمله دلایل استفاده مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی از گزینه «توسل به زور» علیه جمهوری‌اسلامی دانست. | منبع: روزنامه همشهری