اگر چه سیر صعودی رسول خطیبی در آلومینیوم متوقف شد اما او یکی از مربیان جوان و موفق فوتبال کشور در سال های اخیر بوده و با توجه به تجربیات کسب شده به نظر می رسد در بازگشت کارنامه بهتری از خود به جا بگذارد.

خطیبی: فدراسیون فوتبال نباید کمیته فنی داشته باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، او با توجه به هدایت سه تیم از لیگ یک به لیگ برتر در ابتدای فصل با پیشنهادات خوبی از سوی تیم های دسته اولی مواجه شد اما به نظر می رسد در تلاش برای بازگشت دوباره به لیگ برتر است. به همین بهانه و هم چنین تحلیل اوضاع روز فوتبال کشور گپی با رسول خطیبی زدیم که گزیده ای از آنرا می خوانید:

*خب آقا رسول مسئله روز فوتبال ما تصمیم کمیته فنی مبنی بر اخراج سرمربی تیم ملی و وتوی این تصمیم توسط اعضای هیات رییسه بود. تحلیل شما از این موضوع چیست؟ 

به نظر من فدراسیون فوتبال نباید کمیته فنی داشته باشد. وقتی رییس فدراسیون فوتبال فنی باشد دیگر نیازی به کمیته فنی نیست. کمیته فنی در هر جایی و هر باشگاهی همیشه به جای کمک منشا اختلاف بوده چرا که هر یک از اعضا حرف خود را می زنند و تصور می کنند دیدگاهی که دارند کاملا درست است. اتفاقاتی که در یک ماه اخیر رخ داد خیلی بد بود و به نظر من که فدراسیون فوتبال نسنجیده عمل کرد و شان و ابهت سرمربی تیم ملی را پایین آورد. این طور برداشت می کنم که فدراسیون فوتبال قصد داشت تلنگری به اسکوچیچ بزند و کمیته فنی مصوب کرد که مربی ایرانی جانشین اسکوچیچ شود و گزینه هم علی دایی بود که به نظر من بهترین گزینه هم در این برهه از زمان برای جایگزینی اسکوچیچ علی دایی بود و بعد وقتی دیدند علی دایی این سمت را قبول نکرد دوباره به این نتیجه رسیدند که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی باقی بماند. این اتفاقات اصلا اتفاقات خوبی نبود.

همیشه مربی بهتری برای یک تیم وجود دارد اما برکناری یک مربی و آوردن یک مربی بهتری هم رسم و رسومی دارد. فدراسیون فوتبال زمانی می توانست این کار را انجام دهد که قرارداد اسکوچیچ را تا پایان بازی های مقدماتی جام جهانی می بست و آنوقت می توانست دست به جذب یک مربی جدید بزند. از سویی استخدام یک مربی جدید هم به این صورت است که فدراسیون فوتبال ابتدا با مربی جدید مذاکره و نظر او را برای حضور در اردوی تیم ملی جلب می کرد و بعد به همکاری با اسکوچیچ پایان می داد. نه اینکه ابتدا مصوبه ای امضاء شود و بعد از آن فدراسیون فوتبال سراغ مذاکره با گزینه ها برود.

*در این بین حواشی هم برای تیم ملی ایجاد شد. از جمله استوری هایی که از سوی بازیکنان تیم ملی در صفحات مجازی منتشر شد؛ گروهی طرفدار اسکوچیچ بودند و گروهی علیه او. خیلی ها نگران این اتفاق هستند!

کاملا درست و نگرانی اشان به حق است. اصلا بازیکن حق ندارد در مورد فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی اظهار نظر کند. حتی به درست. متاسفانه این از ضعف فدراسیون فوتبال است که بازیکن به خود اجازه می دهد در مورد سرمربی تیم ملی اظهار نظر کند و در مورد ماندن و رفتن او نظر بدهد. شما نگاه کنید با این اتفاقات در دنیای فوتبال حرفه ای چگونه برخورد کرده اند. کانتونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به همین خاطر چند سالی تیم ملی را از دست داد. یا بنزما که سال های سال در ر ئال بازی می کند و جز بهترین هاست. او هم اظهار نظری در مورد سرمربی تیم ملی داشت و اگر اشتباه نکنم 7 – 8 سال به اردوی تیم ملی دعوت نمی شد.

به نظر من چنین بازیکنانی را باید از اردوی تیم ملی کنار گذاشت حتی اگر بهترین هستند. مهمترین عامل موفقیت در هر تیمی نظم و همدلی است. وقتی حرمت ها کنار رود و هر کی از حیطه وظایفش خارج شود جمع کردن تیم سخت خواهد بود. حتی اگر بهترین بازیکنان را در اختیار داشته باشد. و باز تکرار می کنم فدراسیون فوتبال با رفتارهای نسنجیده اش در ماه های اخیر شان تیم ملی و سرمربی تیم ملی را زیر سوال برد.

*دیدگاه شخصی اتان در مورد اسکوچیچ چیست؟ 

او موجب صعود مقتدرانه تیم ملی به جام جهانی شده است که قابل تقدیر است. می گویم اگر قرار بود مربی ای قوی تر از او برای تیم ملی بیاوریم باید قرارداد او به گونه ای امضاء می شد که دست فدراسیون فوتبال بعد از بازی های مقدماتی جام جهانی برای جذب مربی جدید باز می بود. اما ظاهرا قرارداد به گونه ای بسته شده است که اسکوچیچ می تواند در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند. برای مربی ای که قرارداد دارد نشست برای ابقای او برگزار نمی کنند. آب رفته هم به جوی بر نمی گردد. دست کم حالا که اسکوچیچ ماندنی شده در ماه های باقی مانده باید حمایت خوبی از او داشته باشیم. به خصوص که تیم ملی برای حضور شایسته در جام جهانی نیاز به یک تدارک خوب و بازی های دوستانه با کیفیت دارد.

فدراسیون فوتبال تا به این جای کار در هر دو بخش ناموفق بوده. فدراسیون فوتبال باید به گونه ای از سرمربی خود حمایت کند که بازیکن جرات نکند در  مورد سرمربی تیم ملی اظهار نظر کند چه رسد به اینکه استوری بگذارد. امیدوارم دست کم در ادامه مسیر این رفتارها اصلاح شود به خصوص که در جام جهانی بازی های حساسی از نظر سیاسی با تیم هایی چون آمریکا و انگلیس داریم و همه چشم انتظار نمایش شایسته تیم ملی در این دیدارها هستند و اگر مربی حتی بهترین بازیکن را به بهانه انضباطی از اردوی تیم ملی کنار گذاشت در صف حمایت از سرمربی باشیم نه بازیکن.

*و انتخابات فدراسیون فوتبال که در پیش است. در بین نامزدها کدام یک را بهترین می دانید؟ 

من اصلا انتخابات فدراسیون فوتبال را قبول ندارم و بر این عقیده ام هر کسی رییس فدراسیون فوتبال شود با لابی گری است. این ساختار اشتباه است. رییس فدراسیون فوتبال را روسای هیات استان ها انتخاب می کنند. اما شما نگاه کنید روسای هیات استان ها چگونه انتخاب می شوند. مدیریت برخی از آنها در حال نزدیک شدن به نیم قرن است. مگر می شود کسی نزدیک به 50 سال رییس هیات فوتبال یک استان باشد؟ روسای هیات استان ها روسای هیات شهرستان ها را انتخاب می کند و روسای هیات شهرستان ها روسای هیات استان ها را انتخاب می کند. طبیعتا کسی که رییس هیات فوتبال شهرستانی می شود در انتخاب استان ها به کسی رای می دهد که او را به این سمت انتخاب کرده است. این یک شیوه غیر اصولی است و یکی از دلایلی که حضور غیر فوتبالی ها در فوتبال زیاد شده همین موضوع است.

*و به عنوان آخرین سوال؛ ظاهرا چند پیشنهاد مهم از تیم های دسته اولی داشتی...

بله و از همه تیم های دسته اولی که با من مذاکره کردند تشکر می کنم و عذرخواهی می کنم که این مذاکرات منجر به عقد قرارداد نشد و برایشان آرزوی موفقیت می کنم. واقعیت این است که دیگر نمی خواهم در لیگ یک کار کنم. من کار خود را در لیگ یک انجام دادم و سه تیم را به لیگ برتر رهنمون کردم و دوست دارم ادامه فعالیتم در لیگ برتر باشد. البته دوتیم لیگ برتر صحبت هایی با من کردند اما واقعیت این است که ساختار آنها برای موفقیت در لیگ برتر خوب نبود و ترجیح دادم در یک فرصت مناسب تر به لیگ برتر برگردم. فرصت خوبی است که ریکاوری ذهنی داشته باشم. چه از نظر فنی و چه از نظر روحی و روانی. کارهای انجام داده را مرور می کنم و بی شک در بازگشت جلوی اشتباهات را می گیرم تا کارنامه بهتری از خود بجا بگذارم.