شواهد از این قرارند که کریستیانو رونالدو با رفتارهای اخیرش به دنبال اخراج از باشگاه منچستریونایتد است.

نقشه پیچیده رونالدو برای فرار از زندان اولدترافورد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، کریستیانو رونالدو 19 روز است که در تمرینات منچستریونایتد حضور ندارد و به دنبال جدایی است؛ در حالی‌که یک سال دیگر قرارداد دارد و البته در قراردادش بندی است که بر اساس آن امکان تمدید تا 30 ژوئن 2024 ممکن خواهد بود.

در حال حاضر رونالدو نسبت به باشگاه منچستریونایتد مرتکب "سوء رفتار" شده و بر اساس قوانین فیفا، باشگاه یونایتد این حق را دارد که بازیکن پرتغالی را اخراج کند. در حقیقت اگر کمیته انضباطی فیفا تشخیص بدهد که رونالدو مرتکب سوء رفتار شده، یونایتد می‌تواند بدون پرداخت غرامت، قرارداد رونالدو را فسخ کند.

بند دوم ماده 14 اساسنامه فیفا می‌گوید که هر گونه رفتار ناشایست از جانب طرفین برای فشار آوردن به فسخ قرارداد باعث می‌شود که یکی از طرفین (بازیکن یا باشگاه) این حق را داشته باشد تا به‌صورت یک‌طرفه و بدون پرداخت غرامت، قراردادش را فسخ کند.

برخی تصور می‌کنند که عدم حضور رونالدو در تمرینات به این‌خاطر است که می‌خواهد یونایتد را مجبور به فسخ قرارداد و اخراج، بدون پرداخت غرامت کند. رونالدو این حق را ندارد که به‌صورت یک‌جانبه قراردادش را فسخ کند چرا که در این‌صورت باید غرامت بپردازد و به همین‌خاطر ترجیح می‌دهد که فسخ قرارداد از جانب باشگاه منچستریونایتد باشد تا نیازی به پرداخت غرامت به باشگاه نداشته باشد. 

قوانین فیفا می‌گوید که اگر رونالدو بخواهد بدون دلیل موجه و به‌صورت یک‌طرفه قراردادش را با یونایتد فسخ کند، چهار تا 6 ماه حق انتخاب تیم جدیدش را نخواهد داشت و به این‌ترتیب رونالدو مرحله گروهی لیگ قهرمانان را از دست خواهد داد.

​​​​​​​​اگر یک بازیکن به دلیل تصمیم یک جانبه باشگاه برای پرداخت ناقص یا عدم پرداخت حقوق، قرارداد خود را بر اساس دلیل موجه فسخ کند، بازیکن آزاد خواهد بود تا به‌خدمت باشگاه دیگری درآید و باشگاه قبلی مسئولِ پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده خواهد بود. در چنین وضعیتی، باشگاه هم مسئول پرداخت دستمزد و غرامت است و هم در معرض خطر محرومیت‌های ورزشی قرار دارد. ​

با این حال، اگر بازیکن قرارداد خود را بدون دلیل موجه فسخ کند و یا باشگاه بر اساس دلیل موجه فسخ کند، بازیکن مسئول پرداخت غرامت به باشگاه است و با خطر محرومیت‌های ورزشی مواجه خواهد بود. ‌برای اعمال محرومیت‌های ورزشی، باید فسخ در دوره حفاظت شده قرارداد اتفاق بیفتد که بسته به سن بازیکن، دو یا سه سال است. در واقع بازیکن می‌تواند از شرکت در مسابقات فوتبال محروم شود، در حالی‌که باشگاه ممکن است از یک یا چند پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود.

رونالدو 37 سال دارد و 23 میلیون یورو خالص از یونایتد دستمزد می‌گیرد. او در دوره محافظت شده قراردادش قرار دارد و تنها یک سال از دو سال قراردادش را پشت سر گذاشته و چون بالاتر از 28 سال سن دارد، طبق قوانین یوفا نه‌تنها چهار تا 6ماه حق بازی در هیچ تیمی را نخواهد داشت که ممکن است به پرداخت غرامتی معادل دستمزد کنونی خود محکوم شود. حکم محرومیت بلافاصله پس از ابلاغ اجرایی خواهد بود و شامل بازی‌های ملی نیز خواهد شد. رونالدو در این‌صورت جام جهانی را نیز از دست خواهد داد.