اروپایی‌ها با گسترش ارتباطات ایران با کشورهای شرقی و منطقه دریافته‌اند که راهی جز رفع تحریم‌ها در پیش ندارند.

تکاپوی فرانسوی پس از سفر پوتین به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر پوتین به ایران و نشان‌دادن ارتباط عمیق ایران و روسیه به جهانیان باعث شد که غربی‌ها به صرافت آن بیفتند که مذاکرات را از سر بگیرند و در کوتاه‌مدت به نتیجه برسند زیرا می‌دانند اگر قرار باشد به همین شکل تحریم‌ها ادامه یابد ایران نه‌تنها از مواضع اصولی خود کوتاه نمی‌آید بلکه بسترهای جدیدی پیش روی خود باز می‌کند که بارزترین آن گسترش ارتباط با کشورهای شرق و منطقه است.

ایران و روسیه آمریکا را به عنوان دشمن مشترک خود می‌شناسند به ویژه آنکه با آغاز جنگ اوکراین به نوعی روسیه با آمریکا در جنگ است؛ همین موضوع باعث شده که ایران و روسیه منافع مشترکی پیش روی خود ببینند. از طرفی هر دو هم تحت تحریم‌های غربی‌ها قرار دارند و می‌توانند با همکاری‌های اقتصادی گسترده نیازهای یکدیگر را فراهم کنند.

ایران چین را یک ظرفیت بزرگ برای خود می‌داند که به دلیل حسن روابط فی‌مابین تا کنون توانسته است استفاده خوبی از ظرفیت‌های اقتصادی این کشور ببرد؛ برای مثال اکنون ایران یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت به چین است. چین هم به ایران نیاز دارد زیرا ایران یکی از مهم‌ترین خریداران بازار چین است.

با این اوصاف اروپایی‌ها و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران نیاز چندانی به آنها ندارد. در این شرایط مکرون پس از سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران با سید ابراهیم رئیسی تماس گرفت و گفت‌وگویی 120دقیقه‌ای با رئیس‌جمهور کشورمان انجام داد که محور درخواست او هرچه سریع‌ترین به نتیجه‌رسیدن مذاکرات بود زیرا اروپایی می‌دانند با از دست‌دادن ایران، از بازار بکری محروم می‌شوند؛ به ویژه آنکه اروپا اکنون و با آغاز جنگ اوکراین دچار بحران انرژی شده است و حتما ایران برای اروپایی‌ها در بسیار مهم است.

روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره محتوای سخنان رئیسی و مکرون گفت: «گفت‌وگوی دو ساعته بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه تحول دیپلماتیک قابل توجهی بوده است. اخیرا گفت‌وگوی تلفنی را میان وزیر امور خارجه کشورمان و همتای فرانسوی خود داشتیم. در این گفت و گوی تلفنی همتای فرانسوی این نکته را به دکتر امیرعبداللهیان منتقل کرده بودند که آقای مکرون دیدگاه‌هایی درخصوص روند مذاکرات دارند که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی بر روند مذاکرات رفع تحریم‌ها کمک کننده باشد»

کنعانی بیان کرد: «به همراه انتقال این پیام خود وزیر خارجه فرانسه هم نقطه نظرات و دیدگاه‌های تکمیلی خود را در این ارتباط ارائه کرد. گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور که حدود دو ساعت طول کشید مکمل گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر امور خارجه در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. همانطور که عنوان کردم کشورهای مختلفی در منطقه و خارج از منطقه علاقمند هستند که با ارائه ابتکاراتی به نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین کمک کند تا مذاکرات بتواند به نتیجه مطلوب و عملی برسد. برداشت ما این است که در کنار فرانسه و گفت‌وگوهایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی با مذاکره‌کننده ارشد ما صورت می‌گیرد در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌هایی که بین وزیر خارجه ما با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود دارد اینگونه اقدامات و ابتکارات توأم با حسن نیت هم می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌های کمک کننده باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: «برداشت ما این است که در شرایط کنونی فرانسه مایل این است در کنار سایر تلاش‌هایی که از حوزه‌های مختلف و از سوی کشورهای مختلف و طرف‌ها مختلف برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها انجام می شود، نقش کمک کننده‌ای ایفا کند و ما به طور طبیعی از هر طرفی که آمادگی داشته باشد و علاقه مند باشد که نقش سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و این گفت‌وگوها هم در این چارچوب صورت گرفته و امیدواریم کمک کننده و نتیجه‌بخش باشد».