باشگاه بارسلونا برای تامین منابع مالی در حال استفاده از ابزاری موسوم به اهرم اقتصادی است. اما این ابزار مالی، چیست و چطور می‌تواند به باشگاه کاتالان کمک کند؟

مورد عجیب بارسا؛ بدهی نجومی و ولخرجی سلطانی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا در روزهای اخیر برای تقویت هر چه بیشتر تیم دست به خریدهایی بزرگ زد و بازیکنانی مثل رابرت لواندوفسکی و رافینیا را به‌خدمت گرفت. اما باشگاه کاتالان در زمانی موفق شد چنین خریدهای مهم و گران‌قیمتی انجام بدهد که در بحبوحه یک بحران اقتصادی قرار دارد. بحرانی که در تاریخ بارسا بی‌سابقه است.

سوالی که امروز بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال از خود می‌پرسند این است که بارسا در زمانی که قدرت مالی کافی برای خریدهای این‌چنینی نداشت چطور موفق شد ستاره‌های بزرگی مثل لواندوفسکی و رافینیا را جذب کند؟ برای نمونه کافی است توجه شود که کاتالان‌ها برای خرید رافینیا از لیدز 60 میلیون یورو و برای جذب لواندوفسکی از بایرن مونیخ 50 میلیون یورو پرداختند.

یولیان ناگلزمان، سرمربی بایرن مونیخ، دقیقا همین سوال را مطرح کرد. او پس از انتقال لواندوفسکی به بلوگرانا گفت:" بارسا تنها باشگاهی در دنیا است که می‌تواند بدون پول بازیکن بخرد".

بارسا چطور زمانی که بدهی نجومی دارد می‌تواند ستاره‌های گران‌قیمت بخرد؟

کلید این پرسش در یک ابزار مالی نهفته است. ابزاری که "اهرم اقتصادی" نام دارد. اما اهرم‌ اقتصادی چیست و بارسا از کدام اهرم‌ها استفاده کرده است؟ اهرم اقتصادی به اقدامی مالی گفته می‌شود که بارسلونا برای کاهش محدودیت‌های مالی خود به‌کار می‌گیرد. محدودیت‌هایی که به دلیل بدهی سنگین باشگاه به آن تحمیل شده است. در واقع، باشگاه برای تامین درآمدهای بیشتر، در شرایط بغرنج فعلی، بخشی از دارایی‌هایش را به فروش می‌رساند. به این اقدام، استفاده از اهرم اقتصادی گفته می‌شود.

این اهرم‌ها فرصت‌هایی سودآور ولی بسیار پرریسک برای باشگاه هستند. بارسلونا برای تامین منابع مالی، حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند خود را برای سال‌های آینده به فروش رساند.

مجموع عمومی باشگاه بارسلونا در ماه ژوئن به خوان لاپورتا اجازه داد که بخشی از حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند باشگاه را به فروش برساند تا هم بخشی از بدهی نجومی بارسا تسویه شود و هم منابع مالی لازم برای خرید بازیکنان جدید فراهم آید.

مدیریت بارسلونا به جای اینکه از جزئیات صحبت کرده و به فروش حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند اشاره کند، اخیرا ترجیح می‌دهد هر جا صحبت از فعالیت‌های اقتصادی اخیرش می‌شود، اصطلاح "اهرم اقتصادی" را به‌کار گیرد.

بلوگرانا در سال 2021 رسما اعلام کرد 1.35 میلیارد یورو بدهی دارد. لاپورتا که مجبور بود هر طور شده ترتیبی بدهد که بیلان مالی باشگاه متوازن شود از مجمع عمومی برای استفاده از اهرم‌های اقتصادی مجوز گرفت. او 49.9 درصد امتیاز استفاده از برند باشگاه را به فروش رساند. لاپورتا همچنین 25درصد حق پخش تلویزیونی بارسلونا برای 25 سال آینده را فروخت. از این معاملات روی‌هم‌رفته چیزی در حدود 582 میلیون یورو نصیب باشگاه بارسا شد.