تلاش مدیران بارسلونا برای بهبود شرایط مالی و خرید بازیکنان جدید توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

جنون در کاتالونیا؛ بارسا آینده را به حراج گذاشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، شش هفته قبل معاون مالی بارسلونا گفت «برای نجات باشگاه» به ۵۰۰ میلیون یورو بودجه نیاز است، حالا اما غول فوتبال اسپانیا در حالی آماده فصل آینده می‌شود که حسابی در بازار نقل و انتقالات تابستانی بریز و بپاش کرده است.

بارسلونا این تابستان نزدیک ۱۰۰ میلیون پوند بازیکن جدید خریده است. رافینیا، بازیکنی که دیشب (شنبه ۲۳ ژوئیه) تک گل بارسلونا را در لاس‌وگاس به رئال مادرید زد، از لیدز یونایتد راهی این تیم شد. علاوه بر او رابرت لواندوفسکی از بایرن مونیخ و ژول کاندا از سویا راهی ورزشگاه نوکمپ شدند و پروژه خرید برناردو سیلوا از منچستر سیتی هم در جریان است.

جولیان ناگلزمان، سرمربی بایرن مونیخ مدتی قبل شکایت کرد که بارسلونا «تنها باشگاهی است که پول ندارد اما هر بازیکنی را که بخواهد می‌خرد.» در واقع این سوال برای بسیاری دیگرهم هست که چگونه باشگاهی با یک میلیارد پوند بدهی این گونه خرج می‌کند؟

اما موضوع از این زاویه کمی گمراه کننده است. در این مطلب سعی می‌کنیم توضیح دهیم چرا هزینه هنگفت بارسا در این تابستان می‌تواند به یک قمار همه یا هیچ برای باشگاه و خوان لاپورتا، رئیس آن بدل شود.

اهرم‌های اقتصادی لاپورتا

۱۶ ژوئن، اعضای بارسلونا (که مالکان باشگاه هستند)، به خوان لاپورتا، رئیس باشگاه اجازه دادند با استفاده از تدابیر ویژه که به عنوان «اهرم‌های اقتصادی» شناخته می‌شوند، پول نقد قابل توجهی به باشگاه تزریق کند.

اولین اهرم، فروش ۱۰ درصد حق پخش بازی‌های باشگاه در فوتبال اسپانیا برای ۲۵ سال آینده به شرکت آمریکایی «سیکسث استریت» بود که از طریق آن بلافاصله ۲۰۰ میلیون پوند نصیب بارسلونا شد؛ به بیان دیگر فقط از همین یک مورد، پول خریدهای تابستانی بارسلونا تا الان درآمد.

جمعه هم باشگاه اعلام کرد که ۱۵ درصد دیگر از آن حق پخش را به همان شرکت فروخته است که ۳۰۰ میلیون پوند دیگر را به حسابش خواهد ریخت.

همچنین قرار است ک به زودی ۴۹/۹ درصد درآمدهای تجاری نظیر تبلیغات باشگاه هم فروخته شود.

برنامه‌های اقتصادی دیگری هم برای فروش بخشی از امتیازات باشگاه هست و این اهرم‌ها در مجموع بیش از ۶۰۰ میلیون پوند دیگر را روانه خزانه باشگاه خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت که بله، بارسا با توجه به قرارداد‌های جدید و به قیمت کاهش درآمدهایش از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات آینده، حالا پول کافی برای خریدن بازیکن دارد. اما سوی دیگر ماجرا این است که بارسلونا با این کار قمار بزرگی کرده است.

بی‌قرار برای رسیدن به روزهای پر افتخار گذشته

با توجه به افتضاحی که خوان ماریو بارتومئو رئیس قبلی بارسلونا از خودش بجا گذاشت، شاید راه حل منطقی، بازسازی آرام و با ثبات از طریق کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری بر تیم‌های جوانان باشگاه بود.

اما لاپورتا صبر و زمان کافی برای چنین پروژه‌ای را ندارد.

لاپورتا، رئیسی کاریزماتیک و عوام‌گرا با ژست‌های بزرگ است. او نمی‌خواهد «پایه‌‌گذار موفقیت‌های آتی بارسلونا» شود. این کار منطقی اما خسته‌کننده است و لاپورتا آدمی نیست که سراغ کارهای خسته‌کننده برود.

بجای این کار او می‌خواهد در تاریخ به عنوان شوالیه‌ای با زره طلایی شناخته شود که خیلی زود باشگاه را به روزهای پرافتخار گذشته بازگرداند. البته او بخشی از این داستان را در دوران قبلی مدیریتش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نوشته است.

اکنون، پس از یک دوره ناموفق که بارسلونا در سه سال فقط یک جام حذفی گرفته، لاپورتا تشنه موفقیت است. او می‌خواهد برنده جام‌های مهم شود و فورا هم برنده شود.

در نتیجه لاپورتا اهرم‌های معروف را از جیبش درآورد تا پول نقد کافی برای ساختن تیمی که بتواند فصلی موفق داشته باشد، فراهم کند. روی کاغذ این سیاست می‌تواند به افزایش درآمد‌های باشگاه مثلا از طریق بردن جوایز نقدی و حق پخش تلویزیونی (به خصوص در لیگ قهرمانان اروپا که هنوز فروخته نشده) منجر شود. در کنار این‌ها پیروزی مقابل تیم‌های معتبر می‌تواند درآمدهای بیشتری هم برای باشگاه ایجاد کند.

اما باخت در این قمار هم تبعات جدی برای بارسا خواهد داشت. رافینیا حضور در بارسلونا را با گلزنی در ال‌کلاسیکو آغاز کرده اما ما هنوز نمی‌دانیم که او می‌تواند فوتبال را در سطحی بالاتر ادامه دهد؟ لواندوفسکی که ماه آینده ۳۴ ساله خواهد شد، می‌تواند با عوارض بالا رفتن سن و سال کنار بیاید؟ عثمان دمبله می‌تواند از مصدومیت‌های پیاپی رها شود؟ پدری، گاوی و آنسو فاتی می‌توانند ریتم خوبشان را در آینده هم حفظ کنند؟ و یا این که ژاوی سرانجام می‌تواند دفاعی مستحکم برای بارسا بسازد؟

فقط زمان است که می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد. برای بزرگی این قمار کافی است بدانیم که این ترفند را فقط یک بار می‌توان انجام داد و شما دیگر نمی‌توانید امتیازهای باشگاه را بفروشید. لاپورتا هر سال نمی‌تواند از اهرم‌هایش استفاده کند و به همین دلیل خریدهای این تابستان بارسا قماری بر سر همه یا هیچ است.

اقدامات دیگری هم انجام می‌شود؟

بدون در نظر گرفتن ترفندهای اقتصادی لاپورتا هم بارسلونا مجبور بود که در در بازار نقل و انتقلات به نسبت چند سال اخیر موثرتر عمل کند.

یکی از این اقدامات خلاص شدن از بازیکنانی است که بدرد باشگاه نمی‌خورند. بازیکنانی مانند ممفیس دپای، میرالم پیانیچ، ساموئل اومتیتی و مارتین بریتویت که هم حقوق بالایی می‌گیرند هم قراردادهای طولانی مدت دارند.

البته فرانکی دی یونگ هم است، اما او داستان متفاوتی دارد به این دلیل که شاید اگه شرایط ایده‌آل بود، ژاوی او را نگه می‌داشت. اما با نمایش درخشان پدری و گاوی تضمینی برای حضور دی‌یونگ در ترکیب اصلی وجود ندارد و در نتیجه پولی که به او داده می‌شود نیز منطقی نیست.

در واقع مسئله این ملی‌پوش هلندی فقط پول نقل و انتقالش نیست بلکه توافقی است که با او در مورد حقوقش در چند سال اخیر انجام شده و حالا باید پرداخت شود.

دی‌یونگ گفته علاقه ندارد به باشگاهی برود که در لیگ قهرمانان اروپا نیست و به همین دلیل انتقال او به منچستر یونایتد با مشکل جدی روبرو شده است. انتقالی که اگر انجام می‌شد، دست بارسلونا را برای خرید سیلوا باز می‌گذاشت.

به این ترتیب تابستان عجیب باشگاه کاتالان فقط به خریدهای گران و آماده‌سازی برای فصل آینده محدود نمی‌شود. اگر قمار باشگاه جواب دهد که لاپورتا خودش را در حد یک «نابغه» نشان داده است و اگر هم این قمار با باخت همراه شود که اوضاع بارسا در آینده به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد.