پس از بازگشت رئیس جمهوری آمریکا از سفر منطقه ای خود، به نظر می رسد این پرسش مطرح است که مذاکرات دوحه چه زمانی از سر گرفته می شود؟

تأثیر منفی سفر بایدن به منطقه بر روند مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته در نخستین مرحله از سفر خود به خاورمیانه و دربیت المقدس، پس از هشدار به استفاده از زور علیه تهران، گفت که واشنگتن برای همیشه منتظر نخواهد ماند تا ایران برجام را احیا کند.

بایدن تصریح کرد باوجود مذاکرات جاری در دوحه برای احیای توافق هسته ای، امریکا با ایران سختگیرانه عمل خواهد کرد.

پس از بازگشت رئیس جمهوری امریکا از سفر منطقه ای خود، به نظر می رسد این پرسش مطرح است که مذاکرات دوحه چه زمانی از سر گرفته می شود و آیا احتمال دارد که دو دشمن بزرگ توافق مهمی منعقد کنند یا خیر.

بایدن و نخست وزیر اسرائیل روز ۱۴ ژوئیه بیانیه مشترکی را در بیت المقدس منتشر کردند که در آن بر همکاری نظامی بین این دو متحد سرسخت تاکید کردند و بار دیگر خواستار اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شدند. در این بیانیه که رسماً به عنوان بیانیه شراکت راهبردی امریکا و اسرائیل شناخته می‌شود، تاکید شده که امریکا هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و در عین حال، افزوده امریکا آماده استفاده از همه عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه است. در این بیانیه همچنین  آمده است که امریکا  بر تعهد خود بر همکاری با سایر شرکا برای مقابله با تجاوزات و فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه، تاکید می کند.

بایدن یک روز بعد، در دومین مرحله از سفر منطقه‌ای خود به جده، در کنار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اجلاس منطقه‌ای سخنرانی کرد و در بیانیه منتشره،‌ برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای آن بار دیگر هدف قرار گرفت. این بیانیه بر لزوم جلوگیری بیشتر از آنچه مداخله ایران در امور داخلی سایر کشورها و حمایت این کشور از تروریسم از طریق نیروهای نیابتی مسلح خود و تلاش های این کشور برای بی ثبات کردن امنیت و ثبات منطقه ادعا شد، تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ایران که پیش از این از بیانیه بیت المقدس ناراحت بود، آمریکا را متهم کرد که با توسل به ایران هراسی به تنش و بحران در منطقه دامن می‌زند.

واقعیت این است که موضع‌گیری آشکار بایدن علیه ایران در جریان سفرش به خاورمیانه و واکنش‌ شدید مقامات ایرانی خبر خوبی برای توافق هسته‌ای نیست. سفر بایدن به خاورمیانه تنها اوضاع را بدتر کرده است. با این حال، مرادیان می گوید از اظهارات مقامات سعودی و ایرانی پس از نشست جده مشهود است که تلاش‌ها برای ایجاد یک جبهه منطقه‌ای علیه ایران در طول سفر بایدن، به نتیجه نرسید.

مذاکرات طولانی میان عربستان و ایران از آوریل سال گذشته و با میانجیگری دولت عراق آغاز شده و تاکنون دستاورد ملموسی نداشته است. با این حال وزیر امور خارجه عربستان پس از نشست جده در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات با تهران مثبت بوده و ریاض به یافتن راهی برای عادی سازی روابط با ایران مایل است.

دو کشور روابط دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۶ پس از اعدام شیخ نمر و حمله معترضان  سفارت عربستان در تهران، قطع کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با قدردانی از نقش بغداد در نزدیک‌تر کردن دو همسایه، گفت که گفت وگوها در حال پیشرفت است.

مذاکرات ایران و عربستان به ممکن است در آینده نزدیک به سطح وزرای امور خارجه و حتی گشایش سفارتخانه ها می رسد که تا اندازه ای می توان آن را به تنش در روابط آمریکا و عربستان نسبت داد، ولی در مورد مذاکرات توافق هسته‌ای ایران نمی‌توان همین سخن را گفت، زیرا طرفین مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند که در طول سفر بایدن به خاورمیانه کاملاً نمایان شد.