سفر بایدن به منطقه حتما سفری سیاسی-امنیتی خواهد بود که به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدفش تأمین امنیت رژیم صهیونیستی باشد.

بایدن برای چه به منطقه می‌آید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: موضوعی که در چندوقت اخیر و به ویژه بعد از خروج آمریکا از افغانستان مطرح می‌شود این است که آیا آمریکا قصد ترک منطقه خاورمیانه را دارد؟ این پرسشی است که پاسخ‌های متفاوتی در پی آن داده می‌شود؛ برخی از کارشناسان باور دارند که آمریکا در عمل شکست خود در خاورمیانه را پذیرفته است و دیگر توان مالی و نظامی حضور در منطقه را ندارد؛ چه در عراق، چه سوریه و چه افغانستان و البته دولتمردان این کشور دیگر توان پاسخگویی نسبت به افکار عمومی داخلی آمریکا را هم ندارند اما برخی دیگر می‌گویند که خروج آمریکا از افغانستان یک اقدام استراتژیک بود و این کشور با می‌خواهد با طرحی جدید حضورش را بیش از پیش در منطقه تثبیت کند؛ البته اگر چنین هم باشد، حتما چالش‌های بی‌شماری پیش روی آمریکا خواهد بود.

به نظر می‌رسد ساختار دلخواه آمریکا تسلط بر منابع انرژی در منطقه و فروش سلاح به کشورهای غرب آسیا خواهد بود که در گذشته این اهداف با حضور مستقیم آمریکا در منطقه حاصل می‌شد اما حالا آمریکا برای تحقق آنها می‌خواهد با ساختاری جایگزین و با استفاده از کشورهای عرب منطقه منافع خود را تأمین کند. در کنار همه اینها یک هدف بسیار مهم دیگر هم برای آمریکا وجود دارد؛ آنکه امنیت رژیم صهیونیستی تأمین شود که این مهم هم برای آمریکا باید از طریق پول‌های کشورهای عرب منطقه مهیا شود.

از سوی دیگر روابط رژیم صهیونیستی با عربستان هم در این بین نقش‌آفرین خواهد بود، وجود روابط امنیتی-سیاسی اعلام نشده‎ای بین اسرائیل و عربستان تازگی ندارد و تقریبا در نیم قرن گذشته این روابط وجود داشته و آلان تلاش می‎کنند، این روابط را علنی کنند. علاوه بر این در چندوقت اخیر مشاهده شده است که رژیم صهیونیستی عادی‌سازی با کشورهای عربی را در دستور کار قرار داده است که نمونه‌ مهمش امارات متحده عربی است. بحرین هم از این شرایط مستثنی نیست. در واقع ابوظبی و منامه به عادی‌سازی روابط با تل آویو اقدام کردند اما این کار درباره عربستان دشوار است چرا که جایگاه این کشور جایگاه دیگری است و موضوع اماکن مقدسه در عربستان مانع معنوی و سیاسی بزرگی در این مسیر به شمار می‎رود. از طرف دیگر عربستان چندین طرح در موضوع حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل ارائه کرده بود و اگر به عادی سازی روابط خود با تل آویو اقدام کند،  عملا تمام طرح هایش در این زمینه نادیده گرفته خواهد شد و اعتبارش را از دست خواهد داد.

در کنار این مسائل گفته می‌شود آمریکا بنا دارد در هماهنگی با اسرائیل و همکاری برخی کشورهای عربی، ائتلافی علیه ایران تشکیل دهد که البته همواره ده‎ها ائتلاف این چنینی مطرح بوده و تشکیل داده‎اند اما پس از مدتی معلوم شده ‎است ائتلاف‎های مزبور چندان واقعیت نداشته و نمی‎توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

حالا جو بایدن به منطقه می‌آید تا همه این اهداف مذکور را پیگیری کند و البته در شرایطی که بحران انرژی مهم‌ترین دغدغه این‌روزهای غربی‌هاست، فکری هم برای تأمین نفت و گاز غرب بکند که باید او در این سفر تا چه حد به خواسته‌هایش می‌رسد.