دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خاطر عرضه سهام در بورس میزان هزینه های صرف شده در فصل گذشته و در فصل پیش رو را به طور رسمی اعلام کردند.

سهم فوتبال پایه در باشگاه سرخابی؛ نزدیک به صفر!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس این اعلام استقلال در فصل جاری نزدیک به 340 میلیارد تومان هزینه کرده و به این هزینه باید قراردادهای محمد محبی، مهدی قایدی و کاوه رضایی هم اضافه شود و پرسپولیس هم قراردادهایش بدون لوکادیا نزدیک به 220 میلیارد تومان شده است.

بدون قضاوت در مورد هزینه های صرف شده موضوع دردناک در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هزینه اندک ناچیز و حتی نزدیک به صفر برای فوتبال پایه است. به طور مثال تیم آبی فصل گذشته 162 میلیارد تومان برای تیم بزرگسالان هزینه کرده اما میزان هزینه های صرف شده برای تیم پایه 2 میلیارد تومان بوده و با توجه به دو برابر شدن هزینه ها در تیم بزرگسالان نهایتا میزان هزینه صرف شده برای تیم پایه به 4 میلیارد تومان برسد! در تیم پرسپولیس هم شرایط به همین منوال است.

دقیقا به همین دلیل است که در سال های اخیر بازیکن شاخصی از تیم های پایه استقلال و پرسپولیس به تیم بزرگسالان معرفی نشده اند. در حالی که به یاد داریم در گذشته ای نه چندان دور ستاره های تیم آبی و قرمز ابتدا بازیکن تیم های پایه دو باشگاه بودند. به طور مثال در برهه ای که صمدد مرفاوی سرمربی تیم امید استقلال بود بازیکنانی چون آندو، مجتبی جباری، خسرو حیدری، بهشاد یاورزاده و ... در تیم امید توپ می زدند.

باشگاه استقلال فصل گذشته که 162 میلیارد تومان هزینه کرده بود میزان هزینه برای تیم پایه را 2 میلیارد تومان اعلام کرده بود و پیش بینی می شود این هزینه این فصل دو برابر و به 4 میلیارد تومان برسد. اما باشگاه پرسپولیس در میزان هزینه صرف شده در مورد تیم پایه اعلام رسمی نداشته است اما پیش بینی می شود هزینه های پرسپولیس در مورد تیم پایه هم نزدیک به آبی ها باشد.

در فوتبال حرفه ای، باشگاه ها ملزم به بخشی از درآمد برای تیم های پایه و آکادمی خود هستند. دقیقا شما به همین دلیل در تیم های پایه باشگاه ها مربیان مطرح و اسمی را می بینید. به واقع فوتبال پایه اهمیت بسیار بالایی برای باشگاه های حاضر در لیگ حرفه ای دارد و آنها به نوعی هزینه در تیم های پایه و آکادمی را سرمایه گذاری می دانند. سرمایه گذاری که با گذشت زمان به خاطر کشف استعداد و پرورش آنها و در نهایت فروش درآمد کلانی برای باشگاه خواهد داشت و از همه مهمتر بخشی از نیازهای فنی تیم را تامین می کند.

2 میلیارد در برابر 162 میلیارد تومان؛ اشاره به این داشتیم که هزینه بزرگسالان مورد نقد نیست و حتی شاید به باور برخی کم هم باشد و این میزان هزینه برای قهرمانی در لیگ برتر متداول است اما به ضرس قاطع می شود گفت میزان هزینه برای تیم پایه کم است.  2 میلیارد تومان نه تنها برای یک تیم! بلکه برای سه تیم و حتی شاید چهار تیم به این خاطر که الان باشگاه تیم نونهالان هم دارند. در هزینه های اعلام شده در خصوص زیر ساخت ها هم اصلا اشاره ای نشده است. در حالی که به خوبی می دانیم باشگاه ها بخشی از این درآمد را هم باید در بخش زیر ساخت ها هزینه کنند.

با این نگاه به فوتبال پایه نمی شود به درآمدزایی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خوشبین بود. و بعید است با این نگاه بازیکنانی از تیم های پایه باشگاه استقلال و پرسپولیس به تیم بزرگسالان راه پیدا کنند. در حالی که اهمیت به فوتبال پایه می تواند برای این دو باشگاه درآمد زا هم باشد چرا که قرار نیست همه بازیکنانی که در تیم های پایه این دو باشگاه چهره می شوند پیراهن تیم بزرگسالان را برتن کنند. در فوتبال حرفه ای هم اینطور است. یکی از اهداف تاسیس آکادمی پرورش بازیکن و فروش آنها به دیگر تیم ها به منظور درآمد زایی است.