وزیر خارجه اسبق ایران با روایت سفر خود به لبنان در جریان جنگ سی‌و‌سه‌روزه گفت تماسی با دبیرکل حزب‌الله و فرمانده شهید نیروی قدس سپاه داشته و رهبر انقلاب اسلامی نیز در جریان نبرد پیامی برای مقاومت ارسال کرده است.

روایت متکی از جنگ 33 روزه؛ از تماس با نصرالله تا پیام رهبر برای مقاومت لبنان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه اسبق ایران با روایت سفر خود به لبنان در جریان جنگ سی‌و‌سه‌روزه گفت تماسی با دبیرکل حزب‌الله و فرمانده شهید نیروی قدس سپاه داشته و رهبر انقلاب اسلامی نیز در جریان نبرد پیامی برای مقاومت ارسال کرده است.

«منوچهر متکی» وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با وبگاه لبنانی «العهد» خاطراتی را از جنگ سی‌و‌سه‌ روزه میان لبنان و رژیم صهیونیستی روایت کرد.

عربستان سعودی بازوی سیاسی تجاوز

منوچهر متکی با اشاره به اینکه در جنگ سی‌وسه‌روزه وزیر امور خارجه ایران بوده، گفت: «با آغاز تجاو وحشیانه، من با سعود الفصیل وزیر امور خارجه وقت عربستان سعودی تماس گرفتم و با او درباره این تجاوز و حمله، تعرض و کشتارهای فجیع دشمن گفت‌و‌گو کردم. به او گفتم که باید کاری کرد و عرب‌ها و مسلمانان بایست دست به کار شوند و برای بررسی پاسخ به تجاوز صهیونسیت‌ها یک اجلاس اسلامی برگزار کنند و نشست دیگری نیز در اتحادیه عرب باید برگزار شود. پاسخی که او من داد، این بود حزب‌الله در منطقه قمار می‌کند یعنی ماجراجویی می‌کند. او با این جواب، به من ثابت کرد که عربستان سعودی کاملا از این حمله آگاه بوده و برای آن آماده شده بود. در حالی که حزب‌الله در معرض تعرض نظامی صهیونیستی‌ها قرار گرفت، عربستان سعودی زمینه سیاسی این تجاوز را فراهم کرد».

متکی در لبنان و تماس با فرماندهی مقاومت

وزیر امور خارجه اسبق ایران در ادامه به سفر خطرناک خود در زمان جنگ به لبنان اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: «شورای عالی امنیت ملی ایران در آن زمان که تحولات حمله صهیونسیت‌ها به لبنان را به صورت روزانه مورد بررسی قرار می‌داد، در یکی از نشست‌هایش موافقت کرد وزیر امور خارجه به لبنان سفر کند. دبیرکل وقت شورا دکتر علی لاریجانی این تصمیم را به اطلاع من رساند. ما فورا برای این سفر آماده شدیم و به سوریه رفتیم و از آنجا به صورت زمینی به رهسپار لبنان شدیم.»

منوچهر متکی افزود: «من توانستم گفت‌و‌گویی تلفنی با جناب سید حسن نصرالله و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در آن زمان همراه سید حسن نصرالله بود، داشته باشم. او به من گفت که وضعیت تحت کنترل است و آن‌ها کاملا بر میدان نبرد تسلط و اشراف دارند. همچنین تأکید کرد که مقاومت پیروز این جنگ خواهد بود چون رژیم صهیونیستی در این جنگ چریکی نمی‌تواند ما را شکست دهد.»

متکی اشاره کرد که در آن زمان تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و دولت لبنان در مواجهه با تجاوز رژیم صهیونیستی را با خود به همراه داشته و آن را به سید حسن نصرالله و «فؤاد سنیوره» اعلام کرده است که در پیام ایران به مقاومت آمده بود: «ما در تمامی زمینه‌ها در کنار شما هستیم.»

میدان جنگ و مذاکره

وزیر امور خارجه اسبق ایران همچنین با اشاره به تفاوت‌ها میان دیپلماسی فرانسوی و انگلیسی بیان کرد: «انگلیسی‌ها خواستند در جریان جنگ با ما تماس بگیرند؛ اما ما هیچ تماس مستقیمی با آن‌ها نداشتیم. آن‌ها از دقت اطلاعاتی برخوردار نبودند و در برآورد توانمندی مقاومت اشتباه کردند. در نتیجه زمانی که پایداری مقاومت را احساس کردند، در شرایط دستپاچگی و ترس قرار گرفتند. اما فرانسوی‌ها فعال‌تر و واقع‌بین‌تر بودند. آن‌ها به لبنان آمدند و روند امور را پیش‌بینی کردند. من هنگامی که در آن زمان با آقای دوست بلازی وزیر خارجه فرانسه در لبنان دیدار کردم، محور گفت‌و‌گویم با او در خصوص قانع‌ کردن فرانسه در این باره بود که اسرائیل در این جنگ پیروز نخواهد شد و زمانی که این حقیقت را بدانند، این نکته تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.»

منوچهر متکی اضافه کرد: «این جنگ روند امور را تغییر داد به‌ویژه بعد از آنکه به شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی مقاومت ختم شد. در آغاز جنگ، صهیونیست‌ها توانسته بودند آمریکایی‌ها را مجاب کنند که این جنگ به نفع آن‌ها خواهد بود و آن‌ها حزب‌الله را برای همیشه نابود خواهند کرد به همین دلیل حتی در میانه جنگ از مشارکت در تصمیم‌گیری برای پایان دادن به نبرد خودداری می‌کردند و در انتظار تمام شدن این تجاوز به نفع تل‌آویو بودند.»

حاج قاسم و امت اسلامی

وزیر امور خارجه اسبق ایران به دیدار خود با حاج قاسم سلیمانی در مشهد مقدس نیز پرداخت و گفت: «آیت‌الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای در مشهد بود و حاج قاسم نیز در آن زمان از بیروت آمده بود. تعدادی از مسئولان نیز برای دیدار با امام آمده بودند. در دستان حاج قاسم یک نقشه میدانی بود و او آخرین تحولات و وضعیت جنگ با دشمن صهیونیستی را شرح داد. [حاج قاسم] پیامی از جانب امام خامنه‌ای برای سید [حسن] نصرالله و مقاومت فرستاد که در آن آمده بود: «به دوستان و برادران ما در لبنان بگویید که دعای جوشن بخوانند.» این دعا تأثیر بسزایی بر وضعیت میدانی داشت.. این دیدار با امام در نوع خود خاص بود چراکه تمامی مقامات با رتبه‌های مختلف مستقیما در این دیدار حاضر بودند.»

متکی ادامه داد: «سال‌ها و سال‌ها طول خواهد کشید تا اولا مردم ما و سپس مردم منطقه و جهان به ارزش و نقش حاج قاسم سلیمانی پی ببرند. حاج قاسم مدافع امت در راستای منافع برادران و فرزندان میهنش و دیگر برادرانش در سراسر جهان بود. حاج قاسم چراغ عدالت و پاسدار این چراغ در جهان بود. او دشمنِ نظام ستمگری بود که روابط سیاسی و بین‌المللی جهان را تحت کنترل خود داشت. حاج قاسم ایمان داشت که جهاد در راه اسلام والاترین مسئله در زندگی است و چیزی بالاتر از اسلام نیست. او بر این باور بود که مکتب اسلام، جامع، کامل و برای اداره جوامع بشری واجب است. حاج قاسم اعتقاد داشت که اگر دو فرد در یک مسیر همراه یکدیگر باشند، باید یکی از آن‌ها فرمانده نفر دوم باشد به‌ همین دلیل قویا اعتقاد داشت که جامعه نیازمند یک رهبر عادل، صالح و فقیه است. او بر این باور بود که ولایت فقیه محور انسجام جوامع بشری است و یقین داشت که باور ولی‌فقیه به مردم تنها یک ایمان مبتنی بر الگوی دموکراتیک معاصر نیست، بلکه عقیده‌ای از صمیم قلب بود. حاج قاسم با تمام وجود و با سلول‌ به سلول خود به این اصول ایمان داشت.»

منوچهر متکی در پایان گفت: «در سال‌های پایانی عمرش، حاج قاسم به هیچ چیز در این نزدیک علاقه‌ای نشان نمی‌داد و  متوسل به این زندگی نبود. او طالب شهادت و رفتن به عالم دیگر برای دیدار معبود یکتا بود. سال‌های پایانی زندگی او بهترین نشانه برای شوق شهادتش بود و او رویای خود را محقق کرد.»