گفته می‌شود که پیش از محرم خاتمی، روحانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی در منزل اسحاق جهانگیری جلسه‌ای داشته‌اند اما هدف از این دیدارها چیست؟

دورهمی‌های شکست‌خوردگان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گفته می‌شود که پیش از محرم خاتمی، روحانی، ناطق نوری، و سید حسن خمینی در منزل اسحاق جهانگیری جلسه‌ای داشته‌اند. این جلسه احتمالا در ادامه جلسات پیشین سران اصلاحات است که در آن از مهم‌ترین موضوعات سیاسی و البته راهبردهای اصلاح‌طلبان سخن به میان می‌آید. در جلسه اخیر هم گویا درباره مسائلی مانند احیای برجام، مشکات فضای مجازی، حجاب و گشت ارشاد حرف زده شده است. در این بین پرسش آن است که آیا هدف از چنین دور هم ‌جمع‌شدن‌هایی صرفا تحلیل‌های روزمره است یا آنکه اصلاح‌طلبان هدفی دیگر در سر دارند؟

اصلاح‌طلبان پس از شکست بزرگشان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از دو سمت احساس ضعف شدید کردند؛ نخست آنکه دریافتند که دیگر تقریبا هیچ سرمایه‌ اجتماعی‌ای ندارند و از سوی دیگر چندصدایی و اختلاف‌های گسترده در بین خودشان به بالاترین حد خود رسید؛ تا حدی که شخص خاتمی در معرض تندترین انتقادهای برخی از هم‌جناحی‌خود مانند نیروهای کارگزاران قرار گرفت. پس از واقف‌شدن به این دو ضعف بزرگ سعی کردند ائتلافی میان نیروهای موسوم به اعتدالی و اصلاح‌طلبان به وجود آورند. در ابتدا افرادی مانند علی لاریجانی هم به این جلسات دعوت می‌شد اما در ادامه خود لاریجانی نخواست که سراسر ذیل سایه اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی کند. به هر حال اصلاح‌طلبان با تشکیل این گعده‌ سیاسی به نوعی کوشیدند تا نقش دولت در سایه رئیسی را ایفا و خود را برای انتخابات‌های پیش رو آمده کنند با این امید که مردم بار دیگر نظرشان به سمت جبهه اصلاحات جلب شود.

همه اینها در حالی است که اصلاح‌طلبان بار دیگر شکست خورده‌اند زیرا حتی ذره‌ای از اهداف مذکور هم محقق نشده است و در این یک‌سالی که از دولت رئیسی می‌گذرد حتی خبر مهمانی‌های آنها در رسانه‌ها و حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب بازتاب چندانی ندارد و از آن سو هیچ خروجی خاصی هم از دیدارهای آنها بیرون نمی‌آید که شاید علت این مورد اخیر در آن باشد که هم سران اصلاحات حرفی برای گفتن ندارند و هم آنکه حرف و سخن آنها نزد جامعه مقبولیتی ندارد.

به هر حال اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی آخرین تلاش‌های خود برای ادامه حیات سیاسی‌شان را به کار گرفته‌اند تا شاید در آینده شانسی برای به دست آوردن رأی مردم داشته باشند که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد.