ایران خودرو در اقدامی غیرمنتظره ۲۰۰ میلیون قیمت هایما را افزایش داد. این اقدام ایران خودرو با واکنش بسیاری از متقاضیان مواجه شد. علت این افزایش قیمت چه بود؟ ایران‌خودرو چه پاسخی داد؟

شوک ایران خودرو به بازار | افزایش ۲۰۰ میلیونی هایما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایران خودرو در اقدامی غیرمنتظره ۲۰۰ میلیون قیمت هایما را افزایش داد. این اقدام ایران خودرو با واکنش بسیاری از متقاضیان مواجه شد. علت این افزایش قیمت چه بود؟ ایران‌خودرو چه پاسخی داد؟

چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد که علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها در سال گذشته و برای اولین بار در سال، مجوز افزایش قیمت خودرو کارخانه‌ای را صادر کرده است. البته این افزایش قیمت جزئی خواهد بود و تنها شامل محصولات پرتیراژ و زیان‌ده خودروسازان می‌شود.

با صحبت‌هایی که منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت کرد، پیش‌بینی می‌شد که خودروهایی مانند سمند، دنا، پژو، رانا، ساینا، تیبا، شاهین و کوییک مشمول این افزایش قیمت جزئی هستند.

البته کارشناسان معتقدند که اکثر خودروهای پرتیراژ خودروسازان زیان‌ده هستند.

پیش از این امیرحسن کاکایی به تجارت‌نیوز گفته بود: در حال حاضر بسیاری از خودروهای خودروسازان زیان‌ده هستند. به عنوان مثال برای خودروی تیبا حدود ۷۰ میلیون تومان زیان داریم. یعنی چیزی در حدود بالای ۵۰ درصد زیان. می‌توانم بگویم بیش از ۶۰ درصد خودروهای خودروسازان زیان‌ده اند.

اما به نظر می‌رسد این افزایش قیمت تنها به خودروهای پرتیراژ محدود نشده و ایران‌خودرو، هایما s5 و s7 را ۲۰۰ میلیون تومان گران کرده است. این اقدام ایران خودرو با اعتراض بسیاری از مشتریان این شرکت را به همراه داشت.

برخی از برندگان این خودرو در مرحله اول قرعه‌کشی سامانه یکپارچه به تجارت‌نیوز می‌گویند که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت پرداخت کردند. اما ایران‌خودرو در یک اقدام غیرمنتظره‌ای این خودرو را گران کرد و حواله‌داران باید با ۲۰۰ میلیون افزایش، تکمیل وجه کنند.

چندی پیش نیز فروش بدون قرعه‌کشی هایما s7 که ۸۴۳ میلیون تومان قیمت داشت، نیز لغو شد. به نظر می‌رسد که این شرکت منتظر افزایش قیمت بوده که بعد از این افزایش قیمت، مجددا طرح فروش بدون قرعه‌کشی را برگزار کند.

اما با توجه به این اتفاقات، هایما s7 امروز در بورس عرضه شد. این محصول ایران خودرو با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه خواهد شد.

پاسخ ایران‌خودرو چه بود؟

اما ایران‌خودرو چه پاسخی به علت افزایش قیمت داده است؟

تجارت‌نیوز از این شرکت پیگیری‌هایی کرد. اما ایران‌خودرو پاسخ دقیقی به تجارت‌نیوز نداد. گفته می‌شود که ایران‌خودرو مجوز افزایش قیمت را گرفته و سپس این افزایش را اعمال کرده است.