شریعتی اندراتی گفت: دولت اگر همکاری ها را با وزارت راه و شهرسازی افزایش دهد و طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند، می تواند قدم بزرگی در حل مشکل مسکن بردارد.

متقاضیان نهضت ملی مسکن گوش به زنگ باشند | نهضت ملی مسکن زیر ذره بین مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شریعتی اندراتی گفت: دولت اگر همکاری ها را با وزارت راه و شهرسازی افزایش دهد و طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند، می تواند قدم بزرگی در حل مشکل مسکن بردارد.

با توجه به فرا رسیدن هفته دولت، عملکرد این نهاد برای ساماندهی بازار مسکن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و طبق بررسی های صورت گرفته، وزارت راه و شهرسازی از همان ابتدای تشکیل دولت جدید به صورت مستمر برای تحقق و اجرایی شدن این هدف در تلاش بوده است. ولی با گذشت یکسال از عمر دولت ،آمارهایی که از مرکز آمار کشور و بانک مرکزی منتشر می شود، وضعیت بازار مسکن را مطلوب نشان نمی دهد و ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی، مشکل تر از هر زمانی به نظر می رسد.

تامین زمین مورد نیاز برای ساخت، عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات، انتشار آمارهای متفاوت از نهادهای مرتبط، الگوها و شیوه های ساخت سنتی و  بالابودن هزینه آماده‌سازی اراضی الحاقی فقط بخشی از مشکلات پیش روی وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

غلامرضا شریعتی اندراتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در کشور قابل تقدیر است و دولت تلاش کرده است ایده های مختلفی را برای ساماندهی بازار مسکن اجرایی کند. اما در حاضر تحقق وعده های مسکنی با چالش های مختلفی روبرو شده است که نیاز به بررسی و برنامه ریزی دقیق دارد.

وی افزود: وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت جدید مطرح شد، ولی با گذشت زمان با اما و اگر های مختلفی روبرو شد چرا که همکاری ها با وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این وعده بزرگ، آنطور که باید انجام نشد و سرعت اجرایی طرح نهضت ملی مسکن کاهش یافت.

شریعتی خاطر نشان کرد: جلسات متعددی برای بررسی علت عدم همکاری بخش های مختلف دولت نظیر بانک ها، شهرداری ها، ارگان ها و نهادهای ذی ربط برای همکاری با وزرات راه و شهرسازی در مجلس تشکیل شد. چرا که اگر همکاری ها برای اجرایی شدن طرح های مسکنی به حد مطلوبی نرسد، عمکرد وزارت راه و شهرسازی برای تحقق وعده ها زیر سوال می رود.

وی افزود: باید دانست که اقدامات اختصاصی وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در حد قابل قبولی در حال پیشروی است ولی متاسفانه همکاری سایر بخش ها برای کمک به ساخت و ساز در کشور نمره قابل قبولی نمی گیرد.

تاثیر نهضت ملی مسکن بر تعادل بازار

این نماینده مجلس پیرامون عدم همکاری ها با وزرات راه و شهرسازی بیان کرد: باید توجه کرد که قانون همه ارگان ها و سازمان ها را برای همکاری با وزارت راه موظف کرده است و اگر نهاد و یا سازمانی بخواهد اجرای قانون را زیر سوال ببرد، تخلف کرده است.

وی در پایان گفت: دولت اگر همکاری ها را با وزارت راه و شهرسازی افزایش دهد و طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند، می تواند قدم بزرگی در حل مشکل مسکن بردارد. چرا که تولید چهار میلیون واحد مسکونی در کشور، عرضه و تقاضا را به تعادل رسانده و قیمت ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.