پروتکل‌های فیفا مانع از دسترسی افراد عادی به کاپ جام جهانی شده بود.

حق نداشتید به جام دست بزنید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" در ادامه مسیر سفر به ۳۲ کشور شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کاپ جام جهانی مردان فیفا از تهران در ایران عبور کرد و به زودی به قاره آفریقا خواهد رفت.

برخلاف سفرهای قبلی و رونمایی از این کاپ در زوریخ (سوئیس)، سئول (کره جنوبی)، توکیو (ژاپن) و سیدنی (استرالیا) رونمایی کاپ در تهران (ایران) بدون حضور کوکاکولا، حامی مالی فیفا و برگزار کننده این تور صورت گرفت.

کوکاکولا از اسپانسرهای رسمی جام جهانی و شرکتی آمریکایی است که به دلیل تحریم‌های وضع شده، نمی‌توانست در ایران حضور پیدا کند. تحریم‌ها علاوه بر برپایی استند تبلیغاتی کوکاکولا، فرود و سوختگیری هواپیمای اختصاصی اسپانسر آمریکایی فیفا را هم با مشکل مواجه می‌کرد.

با توجه به اینکه فیفا در این دوره اعلام کرد کاپ‌ (Trophy) جام جهانی در هر ۳۲ کشور شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به نمایش در می‌آید، نمایش این کاپ در تهران با حضور نمایندگان فیفا و بدون حضور اسپانسر و با شکلی متفاوت صورت گرفت. همچنین این کاپ با پرواز عادی به تهران آمد و با پرواز عادی نیز خارج شد.

ضمن اینکه طبق پروتکل‌های فیفا، فقط بازیکنان و سرمربی قهرمان‌های ادوار گذشته جام جهانی و رؤسای کشورهای مختلف دنیا (شخصیت اول هر کشور) حق دست زدن به کاپ (Trophy) جام جهانی را دارند.

این تور در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی فقط در کشورهای قاره آفریقا به نمایش درآمد و از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شکلی جهانی‌تر به خود گرفت و این نخستین باری است که علاوه بر کشورهای مختلف، کاپ جام جهانی در تمامی ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ رونمایی می‌شود.

به جز ایران، دانمارک دیگر کشور حاضر در قطر ۲۰۲۲ است که کاپ‌ جام‌ جهانی برای اولین بار در آنجا به معرض نمایش گذاشته می‌شود.