جمهوری اسلامی ایران در راستای حسن نیتی که تاکنون از خود در مذاکرات نشان داده نظراتش را درباره پاسخ آمریکا برای انریکه مورا ارسال کرد، ولی هرگونه توافقی در وین ضمن این‌که بایستی به رفع کامل و موثر تحریم‌ها بینجامد باید به مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس نیز برای همیشه خاتمه دهد.

واشنگتن برای توافق چاره‌ای جز این ندارد | ایران هم پلان B خود را دارد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز چهارشنبه دوم شهریور ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و افزود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد. ۹ روز بعد یعنی پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که پیش از این در اظهارات متعدد اعلام کرده بود که بررسی پاسخ دولت آمریکا به صورت دقیق در حال انجام است، در گفت‌وگویی که با وزیر خارجه امارات داشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده سازی پاسخ هستند.

در نهایت بامداد ۱۱ شهریور ماه بود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ارسال نظرات ایران به پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و توضیح داد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنجشنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. وی گفت که متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزرا در صورتی که معدود نظراتش تامین شود

ساعات پایانی دهم شهریور ماه و بلافاصله پس از پایان روند بررسی دقیق پاسخ هفته گذشته طرف آمریکایی، کشورمان دیدگاه‌های خود را به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها تحویل داده و در فرآیند تهیه پاسخ جمهوری اسلامی ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار داشته است. در این پاسخ به صراحت اعلام آمادگی شده است ایران آمادگی دارد تا هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تامین شود. 

یک منبع مطلع نیز در این باره بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ پیشین خود نیز که طرف‌های مقابل به منطقی و سازنده بودن آن اذعان کرده بودند، برای موضوعات باقی‌مانده راه‌حل‌های عملیاتی ارائه داده بود.

در حالی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه در وین در هفته پیش رو اعلام کرده که به اعتقاد تهران بایستی معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران باید تامین شود. مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌اند که به دنبال توافقی خوب، قوی و پایدار هستند و در همین خصوص نیز تاکنون از خود حسن نیت نشان داده و تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی نیز ضمن حضور در مذاکرات، همواره ابتکاراتی را مطرح کرده است. توافقی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است نه تنها از یک سو باید به رفع موثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا که بعد از خروج از برجام باز اعمال شد، بینجامد که البته این همان هدف اصلی مذاکرات رفع تحریم‌هایی بود که در وین کلید زده شد و ضمانت‌هایی قوی و قابل اعتنا دریافت شود، علاوه بر آن، پیش درآمد توافق در وین، حل مسائل پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت کامل و بدون هرگونه قید و شرطی است.

طرف‌های مقابل ایران در برجام و همچنین ایالات متحده آمریکا باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد و در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان بارها ضمن اعلام اراده جدی و واقعی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، یادآور شده است که از حقوق مردم در هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد. وی همچنین در اظهارات دیگری اعلام کرد که  آنها (آمریکا) از پلان B (طرح جایگزین) صحبت می‌کنند، ما هم پلان B خودمان را داریم.

گرچه آمریکایی‌ها باز هم تلاش کردند توپ را در زمین ایران بیندازند و «وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود. البته در این میان نیز چند نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی خواسته‌اند پرونده ادعاهای پادمانی درباره ایران را مختومه نکند. این ادعای آمریکایی‌ها درباره پاسخ ایران در حالی مطرح شده که جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا نظرات قبلی دریافتی از سوی ایران را معقول خوانده بود و باید بر این نکته تأکید کرد که پاسخ کنونی ایران هم از همان منطق پیروی می‌کند. | منبع: فارس