از آنها که مزاحمشان شده و به گفته خودش اذیتشان کرده طلب عفو کرد و آرزو کرد در دوره جدید بتوانند فعالیت کنند

مراسم تودیع و معارفه رئیس صدا و سیما برگزار شد / سرافراز: مهمترین چالش سازمان مالی بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان صداوسیما در شرایطی برگزار شد که خبرنگار ایلنا که منتقد جدی عملکرد سرافراز بود، از سوی روابط عمومی برای شرکت در این مراسم دعوت نشد.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از صدا و سیما ،مراسم معارفه رؤسای قدیم و جدید صدا و سیما در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

آقایان ولایتی، ‌ لاریجانی، حسین محمدی، حجت الاسلام رسولی محلاتی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حاضرانی از بیت شریف آیت الله شاه آبادی و فرماندهان عالی رتبه، ‌سرداران نیروی انتظامی، ‌هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، ‌داریوش ارجمند، ‌علی نصیریان و ‌محمدعلی کشاورز،جواد شمقدری ،محمد رضا شریفی نیا حضور دارند.

در این مراسم ۲۰۰ تن از مهمانان خارج از سازمان در کنار‌ معاونان و مدیران رسانه ملی حضور به هم رسانده‌اند و معاونان دوره ریاست آقای ضرغامی نیز در این نشست حضور دارند.

همچنین تعداد کمی از خبرنگاران سایر رسانه ها به انتخاب مسئولان صدا و سیما برای حضور در این مراسم دعوت شدند.

پور محمدی: سرافراز،علی عسگری و ضرغامی پدیده بوده و هستند

معاون سیما در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید رسانه ملی گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از ۱۴ صفت را در وصف دکتر سرافراز برشمردند.

علی اصغر پورمحمدی افزود: ‌ بنده قرار نبود در این مراسم سخنرانی کنم اما گفتند چون پیرمرد جلسه شورای معاونان هستید سخنرانی کنید؛ هرچند که سخنران خوبی نیستم، اما قبل از انقلاب سخنرانی پرشوری داشتم.

پورمحمدی تصریح کرد: ‌ سرافراز پدیده بود و هست، ‌ه‌مان طور که دکتر علی عسکری هم پدیده است و در سن ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شد، آقای ضرغامی هم پدیده بود و هست.

معاون سیما افزود: دکتر سرافراز خدمات ارزشمندی را انجام داد که برخی عملیاتی شد و برخی هم به سرانجام نرسید.

معاون سیما با اشاره به مشکلات و مسائل رسانه ملی تاکید کرد: ‌ کارکردن در رسانه ملی ایران با سایر کشور‌ها تفاوت دارد، ما فرستندگان پیام از سطح مدیریت با هم از لحاظ ارزشی، نگاه به ارزش‌ها و فرهنگ متفاوت هستیم و مخاطبان گوناگونی هم داریم.

علی اصغر پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم هماهنگی با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف گفت: ان شاءالله دکتر علی عسکری در این مسیر سخت و طولانی و دشوار موفق و موید باشند.

معاون سیمای صدا و سیما در بخش پایانی سخنانش گفت: تلاش برای اصلاح نظم ساختاری در سازمان، ایجاد شفافیت کاری و مالی، حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، شایسته سالاری در تنفیذ مدیران، تمرکز بر تولیدات بهتر به جای کمیت، توجه به سلایق مختلف در جامعه، چابک سازی و تلاش برای حرکت رسانه‌ای گوشه‌ای از اقدامات دکتر سرافراز در صدا و سیماست و من هم از مجاهدت‌های خاموش ایشان تشکر می‌کنم.

سرافراز:مهمترین چالش صدا و سیما مشکلات مالی بود

رئیس سابق رسانه ملی در این مراسم گفت: جناب آقای علی عسگری می‌تواند همه بدهی‌های سازمان را بپردازد و از این مرحله عبور کند.

محمد سرافراز با تبریک عید نیمه شعبان گفت: ابتدا راجع به مسائل مهمی که سازمان در این مدت دست به گریبان بود مروری می‌کنم و خیلی سریع به آن‌ها می‌پردازم.

وی افزود: در آبان سال ۹۳ که بنده مسئولیت ریاست سازمان را برعهده گرفتم شاید مهم‌ترین چالش سازمان بحث مشکلات مالی بود چون در این شرایط بودجه سازمان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود اما مخارج سازمان ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود که یک رقم کسری بزرگ بودجه وجود داشت و در‌‌ همان سال ۹۳ کمک یک میلیارد دلاری دولت به صدا و سیما نیز تمام شده بود و از این به بعد باید برای هزینه‌های سازمان فکری می‌شد چون مخارج آن خیلی بیشتر از عددی بود که در بودجه آمده بود.

سرافراز گفت: سه راهکار شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش کمک دولت و افزایش درآمد‌ها برای این مشکل پیش بینی شد.

وی افزود: در این شرایط همه بخش‌های سازمان بدهی داشتند به ویژه حوزه سیما نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و هنرمندان و تهیه کنندگان و مدیران شبکه‌ها با هر کدام که صحبت می‌شد مسئله‌شان این بود که اول بدهی ما را بپردازید و بعد اگر قرار است کار جدیدی انجام دهیم و یا تحول ایجاد کنیم وارد عمل شویم.

رئیس سابق صدا و سیما گفت: برای راه‌های برون رفت کاهش هزینه‌ها به مقدار زیادی در‌‌ همان سال اول انجام شد و درباره افزایش کمک دولت شفاهی قول‌هایی داده شد اما به هر حال عمل نشد و در مورد افزایش درآمد‌ها نیز کمی توضیح می‌دهم.

وی افزود: موضوع افزایش درآمد‌ها یک بحث نظری نیز هست یعنی اینکه آیا سازمان صدا و سیما یک سازمان فرهنگی است و باید نظام برای آن هزینه کند یا اینکه سازمان درآمدزاست و باید خودش را اداره کند، نگاه رئیس جمهور محترم این بود که باید درآمدزا باشد و خودش از طریق درآمد‌ها خود را اداره کند.

سرافراز گفت: این فشار‌ها و مشکلات به جایی رسید که سازمان مجبور شد تغییر رویکرد بدهد و در شش ماهه دوم سال ۹۴ ما بعد از مشورت‌ها و صحبت‌های مختلف به این جمع بندی رسیدیم که سازمان را درآمدزا کنیم.

وی افزود: در کنار آن مسیر صرفه جویی در هزینه‌ها ادامه داشت که در یک برنامه ریزی چند ماهه فراز و نشیب‌هایی پیدا کرد و وارد سال جدید شدیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما گفت: خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسید و اکنون قراردادهایی که برای درآمدزایی سازمان بسته شده است چیزی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان است، آنچه که تبدیل به چک زماندار در طول سال شده ۱۳۵۰ میلیارد تومان است که با این درآمد که تا پایان سال تحقق پیدا می‌کند و با آن کمک دولت که مجلس نیز کمی به آن اضافه کرد که هر چند در سه چهار سال اخیر عدد آن ثابت بود امسال اگر آن (کمک دولت) تحقق پیدا کند ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود که با آن ۲۳۰۰ میلیارد تومان در مجموع ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و سازمان به خوبی می‌تواند اداره شود و جناب آقای علی عسگری می‌تواند همه بدهی‌های سازمان را بپردازد و از این مرحله عبور کند.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه چابک سازی از اولویت‌های نخست کاری من بود گفت: یکی از اقداماتی که در این ۱۸ ماه انجام شد، تبدیل ساختار اداری رسانه ملی به ساختار رسانه‌ای بود.

سرافراز افزود: تلاش شد با کم کردن پست‌های مدیریتی و کم کردن فاصله رأس سازمان با بدنه که تا حدی محقق شد گردش کاری میان صف و ستاد کاهش یابد.

وی گفت: با تشکیل شورای محتوایی بین همه حوزه‌ها ارتباط افقی برقرار شد و ارتباط عمودی کاهش یافت و سازمان صدا و سیما رسانه‌ای‌تر شد.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما افزود: به عنوان مثال در معاونت خبر تعداد مدیران کل کم و به جای آن سردبیر ارشد و سردبیر اضافه شد.

سرافراز گفت: یکی از موضوعات و دغدغه‌های جدید رسانه ملی موضوع مخاطب است که در این جهت تلاش شد در جهت افزایش مخاطبان گام برداشته شود و همچنین ضریب نفوذ رسانه ملی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: در این مدت در اغلب شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مخاطبان افزایش و در برخی به صورت چشمگیر افزایش یافت که به عنوان مثال در شبکه دو که در گذشته تعداد مخاطبان افت کرده بود، وضعیت بهتر شد و جزو شبکه‌های بر‌تر قرار گرفت.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: تعداد مخاطبان شبکه خبر نیز با تغییر ساختار و رویکرد افزایش یافت و همچنین شبکه مستند با تبدیل به پخش اچ دی و بهبود برنامه‌ها و همچنین شبکه‌های آی فیلم و نسیم با افزایش مخاطبان روبرو شدند.

سرافراز همچنین افزود: شبکه پنج نیز در جهت اقتصاد مقاومتی و ارزش کار، قدم‌های مؤثری برداشته است.

وی گفت: ارتقای کیفی برنامه‌ها و تأکید بر نحوه صحیح پخش برنامه‌ها و همچنین تکمیل زنجیره تولیدات و حضور در شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار داشت که توفیقاتی نیز در این زمینه داشتیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما اختصاص دو کانال به گروه خردسال و کودک را دیگر اقدام خود در این مدت بیان کرد و افزود: خردسال و کودک دو گروه سنی مجزا با دو نیاز متفاوت هستند که این دو کانال برای آن‌ها اختصاص یافت و زمینه سازی برای راه اندازی شبکه نوجوان نیز انجام شده است.

سرافراز حرکت به سمت پخش اچ دی شبکه‌های تلویزیونی را از دیگر اقدامات ۱۸ ماه گذشته بیان کرد و گفت: به لحاظ فنی، شبکه‌های پرس تی وی، آی فیلم، تهران و مستند چهار شبکه‌ای هستند که با کیفیت اچ دی پخش می‌شوند و همزمان فرستنده دیجیتال سوم در مراکز استانی صدا و سیما راه اندازی شد و با توجه به نزدیک بودن المپیک، برنامه ریزی‌ها برای اچ دی شدن پخش شبکه سوم سیما نیز انجام شده است.

وی افزود: در گذشته شبکه‌ها با فرمت چهار به سه پخش می‌شد که هم اکنون به ۱۶ به ۹ ارتقاء یافته است.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما ۱۰۰ سایت اینترنتی دارد که تلاش شد این سایت‌ها با هویت مشخص کار کنند.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: ‌ در شبکه‌های تلفن همراه و اپلیکشن‌ها قدم‌های خوب و موثری برداشته شد و الان تمام برنامه‌های رادیو تلویزیونی در این اپلیکشن‌ها قابل دریافت است و برنامه زنده در وب‌ها وجود دارد و این مسیر ویدئو آندیمن و اودیوآندیمن در حال تکمیل است.

سرافراز افزود: در حوزه خبر ما به سمت اطلاع رسانی زنده حرکت کردیم به طوری که برای اولین بار وقتی صحبت‌های زنده وزیر خارجه آمریکا از شبکه خبر داخلی ما پخش شد خود این موضوع خبری شد برای رسانه‌های آمریکایی و غربی که تلویزیون ایران یک چنین کاری کرده است.

وی گفت: ‌ الان تعداد زیادی از برنامه‌ها به شکل زنده پخش می‌شود و برای خبر سرعت انتقال افزایش یافته است و بی‌طرفانه بودن خبر نیز نکته مهمی است.

سرافراز افزود: ‌البته منظورم از بی‌طرفانه بودن خبر در واقع منصفانه بودن آن است که سعی شد به قدر زیادی این موضوع تحقق پیدا کند و در واقع به همه جنبه‌های خبر توجه می‌شود تا خبر یکسویه ارائه نشود.

وی گفت: ‌ روی تحلیل و تفسیر رویداد‌ها در این دوره تاکید شد و فرم جدید اخبار ۲۱ ارائه شد به گونه‌ای که انهایی که فقط دنبال خبر هستند در ۱۰ دقیقه اول با مجموعه مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در بخش ۲۱ آشنا می‌شوند.

سرافراز افزود: آنهایی که علاقمندند یک مقدار عمیق‌تر به تحلیل و تفسیر مطالب خبری پرداخته شود می‌توانند بعد از ۱۰ دقیقه اول همراه این بخش خبری باشند و به همین دلیل است که هم بخش ۲۱ و هم بخش خبری ۲۰: ۳۰ مخاطبانش افزایش یافته است.

وی گفت: ‌ سایت اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان نیز دربین سایت‌های اجتماعی خبری جز پرمخاطب‌ترین سایت‌ها محسوب می‌شود.

سرافراز با اشاره به دست به گریبان شدن مسائل و موضوعات مختلف با سازمان در مقطعی که این مسئولیت را داشت افزود: سازمان چالش‌های مختلفی در حوزه گفتمانی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای به علت رقابت‌ها، منافع و قطب بندی‌ها دارد و این چالش‌ها ادامه خواهد داشت و حتما یک مدیریت صحیح، موفق و انقلابی مثل آقای دکتر عسگری می‌تواند از عهده این چالش‌ها بر بیاید.

رئیس سابق صدا و سیما گفت: ‌ در گذشته همین موضوع برجام موجب چالش شد به گونه‌ای که موافقین برجام به صدا و سیما نقد می‌کردند و می‌گفتند دوره نقد برجام تمام شده زیرا این موضوع مصوبه نظام است و صدا و سیما نباید از آن نقد کند.

سرافراز افزود: در مقابل منتقدین برجام می‌گفتند چرا دلایل ناکامی برجام گفته نمی‌شود یا کم گفته می‌شود و این موضوعات و دیدگاه‌ها همیشه برای رسانه ملی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: ‌ سازمان سیاست حمایت و تشویق کارگاه‌های کوچک و زود بازده را به عنوان تولید کنندگان جزء که راحت‌ترین راه برای پیگیری اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید و اشتغال است در پیش گرفته است تا این‌ها را تشویق کند.

سرافراز افزود: ‌ در این مسیر موانعی برای تولید و اشتغال وجود دارد که صدا و سیما نمی‌تواند به آن موانع نپردازد و این باز موضوعی چالش برانگیز برای رسانه است.

رئیس سابق صدا و سیما ابراز امیدواری کرد: جناب آقای دکتر علی عسکری با سابقه کاری در رسانه ملی و همچنین سابقه انقلابی که دارند بتوانند این کشتی را به ساحل مقصود برسانند.

سرافراز گفت: ایشان باید از عهده همه مسائلی که در کشور وجود دارد و یک پایه آن به رسانه ملی برمی گردد مثل همین مسائل سیاسی، فرهنگی، ‌اجتماعی، اقتصادی، ‌ داخلی و خارجی به خوبی بر بیایند زیرا صدا و سیما باید درباره همه این مسائل نظر، ‌ حرف و پیام داشته باشد.

وی افزود: ‌ایشان بتوانند هم اقتدار رسانه ملی را حفظ کنند و هم میزان تاثیر و ضریب نفوذ آن را افزایش دهند.

سرافراز در پایان گفت: از خدای متعال ‌به خاطر همه قصور‌ها و تقصیر‌هایی که داشتم طلب عفو می‌کنم.

وی با اشاره به سخنان آقای‌پور محمدی در رابطه با پذیرفتن استعفا افزود: ‌از آن بخش استعفا که آقای‌پور محمدی گفتند آن قسمت سنتی به بنده مربوط می‌شود و آن هم استعفا به معنای طلب عفو کردن است.

رئیس سابق رسانه ملی همچنین با طلب عفو از همه مدیران و همکاران صدا و سیما گفت: ‌ از همه آقایان که در این دوره مزاحم آن‌ها شدم و اذیتشان کردم طلب عفو می‌کنم و ان شاالله که توفیق خدمت برای همه آنان در دوره جدید فراهم بشود.

علی عسکری در مراسم تودیع و معارفه رئیس قدیم و جدید رسانه ملی با سپاس از اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایشان، از زحمات دکتر سرافراز در مدت خدمتش تشکر و قدردانی کرد و گفت: رویارویی اصلی دنیای امروز نه جنگ‌های نظامی بلکه رویارویی رسانه هاست و نبرد رسانه‌ای بزرگی امروز در دنیا مطرح است و کسانی که دارای توانمندی‌های رسانه‌ای بزرگ و بالاتری هستند در میدان رقابت موفق‌تر جلوه می‌کنند.

وی گفت: نظام استکباری برای انتقام گیری از ملتی که انقلاب بزرگ اسلامی را پدید آورده از رسانه‌ها استفاده کرده است و می‌بینیم که چه حجمی از خصومت و موارد رسانه‌ای که برای تخریب فرهنگ، جوانان و خانواده‌های بزرگ ایران به کار می‌بندند تا هویت ملت ایران را تغییر دهند و این نوعی انتقام جویی از مردم انقلابی، سلحشور و مقاوم ایران است.

دکتر علی عسکری، کارکنان رسانه ملی را راهبردی‌ترین بخش در سازمان صدا و سیما دانست و تاکید کرد: قدرت صدا و سیما در انسان‌هایی است که در جای جای این رسانه کار می‌کنند و از استودیو‌ها، ‌ پیش تولید، سر صحنه‌های تصویربرداری تا قله‌هایی که فرستنده‌های سازمان در آن قرار دارد حضور دارند.

علی عسگری:از فعالیتهای دولت حمایت قاطع می کنیم

رئیس جدید رسانه ملی گفت: تمام این زنجیره عظیم صدا و سیما، انسان‌های ذی قیمت و یکایک آنان ارزشمند هستند و از همه آنان قدردانی و تکریم می‌کنم و وظیفه خود می‌دانم برای غنای آن و رشد و گسترش و توسعه آن تلاش کنم.

رئیس جدید سازمان صدا و سیما همچنین رسانه ملی را همکار همه قوای نظام دانست و گفت: عمق بخشی به تولیدات رسانه‌ای، تعمق دین باوری و ارزش‌های اخلاقی، مواجهه هنرمندانه و هوشمندانه با موضوعات اجتماعی، نگاه محبت آمیز و کرامت آمیز به مخاطبان و آحاد ملت ایران، تولیدات فاخر و هنرمندانه و پر جاذبه رسانه، پاسخگویی به میل، مصلحت و نیاز مخاطبان و رضایتمندی آنان، تولید، انتقال و انتشار صدا و تصویر با کیفیت بالا و بالأخره نمایش جمال زیبای ملت ایران و تلاش در جهت رشد و خلق همه مزیت‌های رسانه‌ای به دست نیروهای خدوم و فرهیخته در سازمان صدا و سیما قابل تحقق است و باید برای به حرکت درآوردن توانمندی‌های عرصه فرهنگ و هنر در این سازمان تلاش بیشتری کنیم.

علی عسکری گفت: حضور تهیه کنندگان بزرگ، کارگردانان با ظرفیت و چیره دست، هنرمندان عرصه رسانه در خلق آثار بزرگ سریال‌ها و فیلم‌های فاخر از مأموریت‌های سازمان صدا و سیماست.

وی افزود: رسانه ملی عضوی غیرقابل انفکاک از خانواده نظام اسلامی و در تعامل با حاکمیت و دولت اسلامی است و در دستیابی به آرمان‌های ملت ایران است که خود را می‌یابد و معنا می‌بخشد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: تعامل و همکاری و حمایت همه جانبه از قوای سه گانه، حمایت قاطع از فعالیت‌های دولت در دستیابی به اهداف بلند نظام و ایجاد امید و نشاط در جامعه، بیان پیشرفت‌های روزافزون کشور عزیزمان ایران، پرهیز از سیاه نمایی‌ها، تأکید بر وحدت ملی و پرهیز از شکاف و دو قطبی شدن جامعه، دستیابی به شعار متعالی عدالت و پیشرفت، شکل دهی به رقابت و مقاومت رسانه‌ای هوشمندانه و کمک به تبدیل شدن نظام اسلامی به یک قدرت بزرگ جهانی و دستیابی ملت ایران به آرمان‌ها و آرزوهای خود از محورهای مورد تأکید رسانه ملی در دوران جدید خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت رئیس جمهور و ریاست قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و با اتکا به داشته‌ها و سرمایه‌های سازمانی بتوانیم در دوران جدید، فصلی نو را در فضای رسانه‌ای کشور رقم بزنیم.