جعفر قنادباشی گفت: جایگاه آژانس به ویژه با حرکات گروسی بسیار نزد افکار عمومی جهان افول کرده است.

منبع خبری آژانس منافقینی است که هزاران ایرانی را به شهادت رساندند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شورای حکام در آستانه امضای توافق نهایی گویا می‌کوشد هم در مسیر مذاکرات خلل ایجاد کند هم فشارها را بر ایران افزایش دهد اما چرا؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «جایگاه شورای حکام در بین افکار عمومی حتی در بین اصحاب رسانه‌ها بسیار بی‌اعتبار شده است. شاید اگر به 10-12 سال پیش برگردیم، زمانی که شورای حکام جلساتی درباره موضوعات هسته‌ای برگزار و اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، قدری اعتبار در بین افکار عمومی داشت اما اکنون جایگاهش بسیار افول کرده است؛ به ویژه با حرکات گروسی که به اراضی اشغالی سفر کرد و با صهیونیست‌ها مشورت کرد؛ با رژیمی که اساسا ضد پروتکل‌های هسته‌ای عمل می‌کند. در موضوع برجام هم که ما به تمام تعهداتمان عمل کرده‌ایم. حالا اینکه جلسه شورای حکام برگزار می‌شود یا نه یا هر تصمیمی گرفته می‌شود در ایران مهم نیست و حساسیتی بر این موضوع وجود ندارد؛ نه در میان مردم و نه در میان مسئولان».

او ادامه داد: «در این مجموعه شورای حکام یک‌سری اعضا وجود دارد و شیوه‌ای هم برای تعیین ریاست آژانس که همان ریاست شورای حکام هم هست. مهم‌ترین معیار برای این انتخاب همسوبودن او با دولت‌های غربی است و البته همسویی با رژیم صهیونیستی است. این رژیم در دنیا منفور است اما رئیس آژانس باید همسو با این رژیم باشد. نکته دیگر اینکه رئیس آژانس باید اسناد صنعت هسته‌ای ایران را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد که آقای گروسی همه این ویژگی‌ها را دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «یک کار دیگری که آژانس می‌کند این است که مخالفان ما را منبع خبر قرار می‌دهد؛ به ویژه منافقینی که که هزاران نفر از ایرانیان را به شهادت رساندند. تصمیمات شورای حکام هیچ اهمیتی ندارد. اتکای ما به تصمیمات شورای حکام نیست. جمهوری اسلامی علاقه دارد شورای حکام یک بار کارنامه خود را در قبال ایران بررسی کند و یک جلسه‌ای بگذارد و ببیند چه وظایفی در قبال ایران داشته و در کجاها به وظایفش عمل نکرده است. واقعا لازم است کاستی‌های خود را بررسی کند. این خطاها باید بررسی شود و چرا آژانس که می‌تواند نقش سازنده باشد، به اینجا رسیده است».

او اظهار کرد: «واکنش احتمالی به قطعنامه احتمالی شورای حکام به تدابیر شورای عالی امنیت ملی دارد. همه جانبه باید به قضیه نگاه شود. تصمیم‌گیری پیشین ما درباره دوربین‌ها خوب بود و مؤثر بود و آژانس را نگران کرد و فهمیدند به خطا رفته‌اند و تصمیمات ضدایرانی فاصله‌شان را با ایران بیشتر می‌کند و این احتمال که تصمیمی ضدایرانی در جلسه پیش‌ رو نگیرند ناشی از همین نگرانی است. اما همیشه ایران پاسخ متناسب به تصمیمات ضدایرانی داده است».

قنادباشی در پایان گفت: «بسیار احتمالش کم است که پرونده ایران به شورای امنیت برگردد زیرا غربی‌ها می‌دانند هر مسیری که بروند، نمی‌توانند فشار بیشتری علیه ایران بیاورند. اینکه بتوانند ایران را از مواضع خود برگردانند هم منتفی است. دورنمای آنها امیدبخش نیست و به همین دلیل منطقی در مطرح‌کردن دوباره پرونده ایران در شورای امنیت برایشان وجود ندارد».