مسابقه عجیب و تلخ محسن نژاد، باعث ایجاد سوال بزرگی برای علاقه‌مندان به کشتی شده است؛ چرا زمانیکه او با هشت امتیاز پیش بود، مبارزه تمام نشد؟

اشک‌های بی پایان ستاره جوان پس از تلخ‌ترین باخت ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بلگراد صربستان در حال برگزاری است و سومین روز خود را سپری کرد. مهدی محسن نژاد نماینده ایران در وزن 60 کیلوگرم، امروز در دومین مبارزه خود به مصاف حریف ترک رفت. او در مسابقه اول توانسته بود حریف کره ای خود را ضربه فنی کند و در نبرد دوم با کریم کمال قهرمان سه دوره جوانان جهان روبرو شد.

در وقت اول، نخستین اخطار کم کاری به محسن نژاد داده شد ولی او در خاک حریف، فنی نخورد تا زمان اول با نتیجه یک بر صفر به سود کشتی گیر ترک به پایان برسد. در وقت دوم، اخطار کم کاری به کریم کمال داده شد و حساب کار یک بر یک شد با این تفاوت که نماینده ایران فرصت اجرای فن در خاک را داشت.

محسن نژاد ابتدا با یک بارانداز توانست از کشتی گیر ترک 2 امتیاز بگیرد و سپس با اجرای فن فیتو، 2 امتیاز دیگر نیز تصاحب کرد تا حساب کار 5 بر یک شود. با این حال، نماینده 60 کیلوگرم ایران دست بردار نبود و با اجرای یک فن فیتوی زیبا از بالا، چهار امتیاز دیگر نیز دشت کرد تا حساب کار 9 بر یک شود.

با وجود اینکه اختلاف دو مبارز به 8 امتیاز رسیده بود و در قوانین عادی کشتی فرنگی می بایست نبرد این دو نفر به سود کشتی گیر بهبهانی به پایان می رسید، اما داور و قاضی تشک دستور به ادامه این نبرد دیدنی دادند چرا که محسن نژاد پس از اجرای فن زیبای فیتو از بالا، روی پل گیر کرد. در ادامه کریم کمال توانست شانه های نماینده ایران را به تشک بچسباند و داوران با اعلام ضربه فنی محسن نژاد، نماینده ترکیه را برنده این مبارزه جنجالی اعلام کردند.

درحالی که محسن نژاد مشغول اجرای فنون مختلف بود کادر فنی از کنار تشک به او دستور توقف انجام فنون ریسکی را دادند که او به این دستورها توجهی نکرد.

این کشتی عجیب در شرایطی به پایان رسید که کادرفنی تیم ملی نسبت به تصمیم تیم داوری به شدت معترض بود. محسن نژاد در عین ناباوری مبارزه ای را که با 8 امتیاز پیش بود، بازنده شد و شانس رسیدن به دیدار فینال و کسب مدال طلا را از دست داد.

محسن نژاد که باور نداشت با راحتی مبارزه ای که با اختلاف از حریف پیش بوده را واگذار کرده، در سالن مسابقات با چهره ای بهت زده در گوشه ای نشسته و اشک می ریخت. یک لحظه غفلت با تصور اینکه مبارزه به پایان رسیده، یک پیروزی شیرین را برای تیم ملی کشتی ایران به تلخ ترین شکست مسابقات تبدیل کرد.

با وجود اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به کشتی تصور می کردند محسن نژاد با اشتباه تیم داوری این مبارزه هیجان انگیز را واگذار کرده اما تماس با برخی از کارشناسان داوری کشتی نشان می دهد این اتفاق رخ نداده و متأسفانه محسن نژاد بر اثر غافلگیری و شاید رها کردن کشتی با تصور قطعی شدن پیروزی، این مبارزه را با شکست به پایان رساند.

محمد ابراهیم امامی که اکنون به عنوان سخنگوی فدراسیون کشتی مشغول فعالیت است و خود یکی از داوران بین المللی کشور محسوب می شود، در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش سه مبنی بر اینکه قوانین داوری در این خصوص چه نکاتی را ذکر کرده است، گفت: قانون به این شکل است، هر زمان که کشتی به اختلاف هشت امتیاز می رسد، باید مبارزه در حالت نرمال باشد تا داور بتواند سوت پایان نبرد را بزند.

وی ادامه داد: این بدان معناست که 2 کشتی گیر در حال اجرای فن نباشند. زمانیکه محسن نژاد فن چهار امتیازی را می زند، بلافاصله روی پل می رود. یعنی از نظر مقررات، خلاف واقع انجام نشده و عین مقررات عمل شده است. اگر به یاد داشته باشید، چند سال قبل این اتفاق برای حسن رنگرز نیز رخ داد. زمانیکه او با امتیاز عالی از حریف پیش بود، کشتی را ول کرد و کشتی گیر مقابل روی رنگرز فن اجرا کرد و کشتی گیر کشورمان نتوانست به دیدار فینال برسد و به مدال برنز بسنده کرد.

امامی صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: بعد از اختلاف هشت امتیاز، حتما بایستی کشتی به حالت نرمال دربیاید تا داور سوت بزند. در این خصوص اصطلاحی به نام Neutral Position وجود دارد که یعنی کشتی باید در حالت عادی و نرمال باشد. این مقررات است، تا زمانیکه کشتی به حالت نرمال درنیامده، داور نمی تواند مبارزه را قطع کند و در این صحنه خلاف مقررات انجام نشده است.