یک کارشناس که خواست ناشناس بماند، خلاصه می کند: «امریکا صحبت می کند، آلبانی اجرا می کند». آلبانی در اوت ۲۰۲۱ از پناهجویان افغان پس از درخواست واشنگتن از آن برای «خدمت به عنوان یک کشور ترانزیت» استقبال کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمله سایبری جدید روز شنبه به آلبانی آسیب رساند. واکنش امریکا به حمله سایبری قبلی منتسب به ایران، بر روابط عمیق واشنگتن و تیرانا تاکید دارد. آلبانی به درخواست امریکا میزبان اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، مخالفان نظام ایران است.

کاخ سفید روز چهارشنبه هفتم سپتامبر، در بیانیه ای با حمایت از آلبانی درباره حمله سایبری ماه ژوئیه و انتقاد از تهران گفت: ایران باید «پاسخگو باشد». هم زمان نخست وزیر آلبانی از قطع روابط با تهران خبر داده و خواستار خروج فوری همه کارکنان سفارت ایران در تیرانا شده بود.

علاوه بر تنش در مذاکرات بین المللی هسته ای ایران، روابط نزدیک واشنگتن و تیرانا بیانگر این واکنش تند دو طرف است. به محض سقوط رژیم استبدادی آلبانی در اوایل دهه 1990، این کشور خود را زیر چتر آمریکا یافت.

امریکا در ژانویه گذشته اعلام کرد که یک «ستاد پیشرفته برای نیروهای عملیات ویژه» در آلبانی ایجاد کرده است، و این تصمیم را با «روابط نزدیک» بین دو کشور و موقعیت راهبردی این کشور توجیه کرد.

یک کارشناس که خواست ناشناس بماند، خلاصه می کند: «امریکا صحبت می کند، آلبانی اجرا می کند». آلبانی در اوت 2021 از پناهجویان افغان پس از درخواست واشنگتن از آن برای «خدمت به عنوان یک کشور ترانزیت» استقبال کرد. در سال 2013، داوطلب ایده آل برای خدمت به عنوان پناهگاه اعضای مشکل ساز سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) بود. پس از حمله به اردوگاه این گروهک در عراق، کمیساریای عالی پناهندگان در جابه جایی تدریجی آنها از عراق شرکت کرده بود، آنها پس از جنگیدن در کنار صدام حسین علیه ایران بعد از انقلاب اسلامی، منفور شده بودند. ایران این گروهک را به «شهادت حداقل 17 هزار غیرنظامی ایرانی» متهم می کند. در سال 2012، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پس از پانزده سال حضور در فهرست سازمان های تروریستی امریکا از فهرست سازمان های تروریستی خارج شد. بسیاری از رهبران غربی و عرب این سازمان را جنبشی می بینند که می تواند در ایران علیه جمهوری اسلامی عملیات انجام دهد، برخی حتی تا آنجا پیش رفتند که اعتقادات دموکراتیک خود را زیر پا گذاشتند و با فراموشی سابقه آن و اعتقادات تندش، ادعای دموکراتیک بودن اعضای آن را ستودند و برخی دیگر مانند ری مک گاورن، مامور سابق سیا، حتی گفتند: «اکنون آنها تروریست های ما هستند و ما هیچ تردیدی در فرستادن آنها به ایران نداریم.» اعترافی علنی که به دسیسه چینی علیه ایران اذعان دارد.

بسیاری از رهبران امریکایی به حامیان سرسخت این گروهک که در گذشته ای نه چندان دور در فهرست گروه های تروریستی کشورهای غربی بود، تبدیل شده اند. ژوئن گذشته، مایک پنس از آنها در آلبانی دیدن کرد تا به ادعای او «حمایت مردم امریکا» را به آنها ابلاغ کند.

اکنون حدود 3000 نفر از افراد مجاهدین خلق (منافقین) در شهر کاملاً جدید اشرف 3، در نزدیکی تیرانا زندگی می کنند که نشانه هایی وجود دارد که ثابت می کند منابع مالی قابل توجهی در اختیارشان قرار گرفته است. 

ناگفته نماند که آنها مانعی جدی در روابط تهران و تیرانا هستند که پیش از این آلبانی در سال 2018 سفیر ایران را اخراج کرده بود.

منبع: دیپلماسی ایرانی