ابراهیم تهامی بازیکن سابق تیم ملی معتقد است که باید یک گزینه باتجربه مانند عبدالله ویسی به عنوان سرمربی صنعت نفت انتخاب شود.

تهامی سر حرفش مانده: روی دست من نمی‌آید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، ابراهیم تهامی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه صنعت نفت از وضعیت کنونی این تیم می گوید. او اعتقاد دارد که باید از ابتدای فصل یک سرمربی آبادانی روی نیمکت این تیم می نشست و اکنون که چند هفته ای از لیگ گذشته، بهتر است یک مربی باتجربه مانند سهراب بختیاری زاده یا عبدالله ویسی هدایت تیم را در دست بگیرد.

تهامی همچنین از بازگشت کارلوس کی روش به تیم ملی انتقاد کرده و مدعی است یک سرمربی ایرانی می توانست گزینه مناسبی برای انتخاب به عنوان جانشین دراگان اسکوچیچ باشد.

مصاحبه خبرنگار ورزش سه با ابراهیم تهامی را در زیر می خوانیم:

* باید یک نفر از بچه‌های آبادان، سرمربی صنعت‌نفت می‌شد

وضعیت صنعت نفت؟ الان مدت زیادی است که در تمرینات و مسابقات صنعت نفت حضور پیدا نکرده ام. با اینکه من بچه آبادان هستم اما در خارج از این شهر به سر میبرم و اغلب در اهواز ساکن هستم. اما تیم شهرم را دوست دارم و عملکرد تیم را دنبال می کنم. به نظر من نتایج صنعت نفت خوب نبود. آقای پرکاس آدم بسیار خوب و با شخصیتی هستند اما من ایشان را در عرصه مربیگری از نزدیک ندیده‌ام، کسانی که از نزدیک با ایشان کار کرده‌اند بهتر می توانند نظر دهند. اما به نظر من یک نفراز خود بچه های آبادان به عنوان مربی انتخاب می شد، خیلی بهتر می شد.

* یک مربی مانند ویسی یا بختیاری‌زاده می‌توانند به تیم کمک کنند

چون اکنون مشکلات صنعت نفت زیاد شده است، یک مربی با تجربه مانند عبدالله ویسی یا سهراب بختیاری‌زاده یا یکی از مربیان آبادان مانند امید شریفی نسب ،بهنام سراج و آقای بهروز مکوندی می توانند به تیم کمک کنند. آنها هم برای فوتبال خوزستان و هم شهر آبادان زحمت کشیده اند.

* صنعت‌نفت یک مربی باتجربه می‌خواهد

آقای شریفی نسب زمانی کاپیتان صنعت نفت و همبازی خود من بود و برای این تیم زحمت کشیده است. تمام این نفرات، گزینه های خوبی هستند. اما به نظر من صنعت نفت یک مربی با تجربه ای مانند عبدالله ویسی را می خواهد، چون او با استقلال خوزستان به قهرمانی لیگ برتر رسیده است و بهتر می تواند تیم را جمع و جور کند. نظر من روی ایشان است.

* مربی خارجی نمی‌تواند به تیم کمک کند

گزینه خارجی؟ تا مربی خارجی به ایران بیاید و این تیم را جمع کند، زمان می برد. این یک مسئله واضح و مشخص است. تا مربی بخواهد این تیم را از نظر فکری و ورزشی جمع کند، کار این تیم تمام شده است. کسی باید بیاید که روی فوتبال خوزستان و تیم صنعت نفت شناخت داشته باشد.

* مربی باید جذبه داشته باشد، چیزی که ویلموتس نداشت

عدم ثبات در نیمکت صنعت نفت؟ من این را قبول ندارم، این مسئله به مربی بستگی دارد. خود مربی زمانی که روی خط می ایستد، باید آن جذابیت را به تماشاگر بدهد تا تماشاگر از آن حالت خارج شود. در همان روزهای اول که ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، من گفتم او در کنار خط شخصیت مربیگری را ندارد و نمی توانست تیم ملی ایران را رهبری کند. دیدید که چه اتفاقی افتاد که خدا کمک کرد و سرمربی عوض شد و تیم نتیجه گرفت.

* آقای پرکاس جذبه مربیگری نداشت

چون خود من با شهر آبادان رفت و آمد دارم، با بچه های آبادان که صحبت می کردم، می گفتند که آقای پرکاس جذبه مربیگری را ندارد. عبدالله ویسی هم جذبه را دارد و هم تماشاگر او را می شناسد و هوادار می تواند با او خوب برخورد کند و تماشاگر از او قطعاً حمایت خواهد کرد.

* کی‌روش نمی‌تواند در جام‌جهانی نتیجه بگیرد

جدایی اسکوچیچ و آمدن کی روش؟ اگر قرار بود من این سرمربی را تغییر دهم، کی‌روش را انتخاب نمی کردم. بازیکنان ما در درون تیم حاشیه دارند و ضد همدیگر هستند. به نظر من کی‌روش نمی‌تواند این تیم را جمع و جور کند و در جام جهانی نمی تواند نتایج خوبی را کسب کند. اگر من جای مسئولین بودم، یک سرمربی مانند امیر قلعه نویی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی و چنین نفراتی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کردم که می‌توانستند تیم ملی را جمع و جور کنند.

* قطعا گزینه ایرانی از کی‌روش بهتر است

صد در صد گزینه داخلی می توانست از کی روش بهتر باشد. چون مربیان وطنی با بازیکنان خودمانی تر هستند و می توانستند همه را از نظر اخلاقی تنظیم کنند و از حاشیه دور شوند و روانه مسابقات جام جهانی شوند.

* اگر مسئولین پافشاری می‌کردند، علی دایی پیشنهاد مربیگری را قبول می‌کرد

وی در مورد اینکه نفرات ذکر شده دارای تیم هستند، گفت: مسئولین می توانستند این کار را انجام دهند. حتی می توانستند علی دایی را انتخاب کنند. زیاد تلاش کردن مهم است. اگر مسئولین تلاش می کردند، نمی توانستند این کار را انجام دهند. درست است که علی دایی مخالفت کرد ولی مسئولین باید روی پیشنهادشان پافشاری می‌کردند، شاید علی دایی آن را قبول می کرد.

* هماهنگی بازیکنان فعلی، بهتر از دوره ویلموتس است

فنی ترین بازیکن تیم ملی؟ بازیکنان فعلی، مانند بازیکنان قدیمی نیستند. آنها در خارج از کشور هستند و تجربیات زیادی کسب کرده اند. خدا را شکر اکنون همه آنها بازیکنان خوب و با کیفیتی هستند. آنها نسبت به دوران ویلموتس، بسیار هماهنگ تر هستند و به نظر من اکنون تیم ملی خوبی داریم اما ای کاش یک گزینه ایرانی به عنوان سرمربی انتخاب می شد.

* مادر بازیکنی مانند من را نخواهد زایید!

تهامی در مورد اینکه در طی این سالها از نظر فنی، بازیکنی در عیار او به فوتبال کشور معرفی شده است یا خیر، گفت: من این را جور دیگری می گویم: مادر نزاییده و نخواهد زایید. نظر من این است که تا حالا بازیکنی مانند من نیامده است. خیلی واضح و شفاف می گویم، تماشاگر همیشه به تیم های خودشان هیجان می دهند و تیم هیجان می گیرد و بهتر بازی می کند. یکی مانند مارادونا هیجان را از داخل زمین به بیرون انتقال می داد و تماشاگر لذت می برد. من این را اینگونه بیان می کنم. الان در فوتبال خوزستان چنین کسی را نداریم.

* دیگر اسطوره‌ای مانند کریمی نداریم

علی کریمی یک اسطوره بزرگ است اما کسی مانند علی کریمی نداریم. یا مانند خداداد عزیزی یا کریم باقری. اگر من خودم را مثال بزنم خوب نیست و دیگران باید از من تعریف کنند، اما ما کسی مانند علی کریمی که هیجان را از داخل زمین به تماشاگران منتقل کند، نداریم. بعضی از بازیکنان مانند مارادونا، پله و علی کریمی می توانند هیجان را از درون زمین به بیرون منتقل کنند و اکنون در خوزستان چنین کسی را نداریم.

* نکونام و فولاد می‌توانند موفق شوند

نکونام و فولاد در آسیا؟ من برای آقای نکونام آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم نتایج خوبی کسب کنند. من با آقای نکونام دوست هستم و خود من هم به نوعی به فولاد نزدیکم و تا 2 ماه پیش جزو مشاورین آقای گرشاسبی بودم و احتمال زیاد دوباره به این پست برگردم. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. من جواد را خوب می شناسم و در تمرینات عالی است و به نظر من می تواند موفق باشد.

* برای تیم‌های خوزستانی آرزوی موفقیت می‌کنم

حرف پایانی؟ برای تیم های خوزستانی مانند فولاد، صنعت نفت، نفت مسجدسلیمان و حتی تیمهای لیگ یکی مانند استقلال ملاثانی و استقلال خوزستان آرزوی موفقیت دارم. انشالله که این تیم ها بتوانند نتایج خیلی خوبی را بگیرند که افتخار آن برای ما خوزستانی ها خواهد بود.