مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگویی تأکید کرد که واشنگتن به‌دنبال یافتن راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسأله هسته‌ای ایران خواهد بود.

تلاش آمریکا برای یافتن راه جدید توافق با ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه نسبت وقایع اخیر ایران، گفت: این که ما در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش هستیم، به هیچ وجه آمادگی و تندی ما را در حرف زدن از آن‌چه در خیابان‌های ایران رخ می‌دهد، تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.

به گفته سالیوان، آمریکا به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود.

او در این باره گفت: ما درباره دیپلماسی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی صحبت می‌کنیم. اگر بتوانیم در این اقدام موفق شویم که مصمم هستیم موفق شویم، جهان، آمریکا و متحدانمان امنیت بیشتری خواهند داشت.

اظهارات سالیوان درباره موضوع توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر، تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای هنوز به نتیجه ملموسی دست نیافته است.

سالیوان در حالی به موضوع اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران به دنبال فوت «مهسا امینی» اشاره کرده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً در دیدار با وزیر امور خارجه عراق در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با توجه به برخی مواضع مداخله‌گرانه مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک‌آمیز در همراهی با آشوب گران و جریان‌هایی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران، به‌دنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند، به شدت انتقاد کرد و آنرا در تعارض آشکار با پیام‌های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین روز گذشته از ارسال پیام آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت: به آمریکایی‌ها اعلام کردیم با واقع‌بینی اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.

او افزود: تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفتگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف‌های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در این دیدارها تأکید کردم برای رسیدن به توافق اراده وجدیت لازم را داریم و واقعاً اکنون این طرف آمریکایی است که بایستی شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

منبع: نور نیوز