به نظر می‌رسد بخش بزرگی از لیست نهائی تیم ملی برای جام جهانی در ذهن سرمربی تیم قطعی شده باشد.

آخرین  آپدیت از فهرست احتمالی تیم ملی برای جام جهانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، اردوی سپتامبر برای تیم‌ ایران با پیروزی مقابل اروگوئه و تساوی برابر سنگال به پایان رسید تا اهالی فوتبال با امید و خوش‌بینی بیشتری به آینده تیم ملی نگاه کنند؛ تیمی که قرار است در جام جهانی با انگلیس، ولز و آمریکا رودررو شود.

این جام جهانی تحت تاثیر تغییر قوانینی برگزار خواهد شد که شاید مهمترین زمان‌بندی برگزاری تورنمنت باشد و دیگری نیز امکان افزودن سه بازیکن به لیست نهایی هر تیم است که لیست هر تیم را 26 نفره خواهد کرد. البته اضافه کردن سه بازیکن به لیست 23 نفره اختیاری است اما بعید به نظر می‌رسد که کارلوس کی‌روش از این امکان برای تقویت تیمش استفاده نکند.

کادرفنی تیم ملی باید تا پایان مهر لیست 35 تا 55 نفره را تحویل فیفا بدهد که به نظر می‌رسد این لیست متشکل از 24 بازیکن لیگ برتری حاضر در مینی کمپ و 16 لژیونر دعوت شده باشد که فهرست چهل نفره را در اختیار کی‌روش قرار می‌دهد و بسیار بعید و شاید غیرممکن باشد که بازیکن جدیدی وارد این چرخه شود.

حضور نیمه قطعی 17 بازیکن در جام جهانی

تاریخ اعلام شده فیفا برای لیست نهایی تیم ملی 24 آبان است و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، نام 17 بازیکن از همین حالا در این فهرست نهایی قرار بگیرد.

باتوجه به الزام استفاده از حداقل سه دروازه‌بان، به نظر می‌رسد جایگاه علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده و سیدحسین حسینی که در مقابل اروگوئه و سنگال به میدان رفتند، مستحکم باشد.

در پست دفاع مرکزی حضور محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی و شجاع‌ خلیل‌زاده قطعی به نظر می‌رسد. در جناح راست و چپ نیز صادق محرمی و احسان حاج‌صفی به نظر جایگاه مستحکمی دارند.

در پست هافبک دفاعی سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی بیشترین میزان اعتماد را به خود می‌بینند و سامان قدوس، علی‌ قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش و مهدی ترابی هم نفرات مورداعتماد یک خط جلوتر هستند.

سه مهاجمی که حضورشان در جام جهانی تقریبا قطعی است، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون  هستند که در بازی با سنگال و اروگوئه هم نقش اصلی را در گلهای تیم‌ملی ایفا کردند.

شانس بالای 7 نفر برای حضور در لیست نهایی

برای لیست نهایی 9 بازیکن دیگر باید اضافه شوند که در این پست‌ها خواهند بود: یک یا دو دفاع مرکزی، راست و چپ/ یک یا دو هافبک دفاعی/ دو یا سه هافبک هجومی یا کناری/ یک مهاجم.

در این بین به نظر می‌رسد برای سه پست دفاعی رامین رضاییان، امید نورافکن و مرتضی پورعلی‌گنجی بیشترین شانس را داشته باشند. صالح حردانی و ابوالفضل جلالی هم دو گزینه بعدی برای پست دفاع کناری به شمار می‌روند. در اردوی اتریش رامین و نورافکن به دلیل مشکل ویزا نتوانستند حاضر شوند و جلالی در کمال شگفتی یک بازی فیکس به میدان رفت.

در پست هافبک دفاعی میلاد سرلک موردتوجه کی‌روش قرار دارد و شاید در لیست او جای بگیرد تا اولین جام جهانی خود را پشت سر بگذارد. همچنین وحید امیری، ستاره چند پسته فوتبال ایران هم در این سالها نشان داده که همیشه جایگاه ثابتی در تیم ملی دارد و حتی در این اردو بلافاصله پس از مصدومیت توانست جایگاه خود را حفظ کند.

2 نفر نهایی از بین 16 گزینه

به این ترتیب به نظر می‌رسد با معادله 17+7 بازیکن، تکلیف 24 سهمیه حاضر در جام جهانی تا حدی روشن باشد اما برای دو سهمیه نهایی جدال جذابی شکل خواهد گرفت.

باتوجه به اینکه کارلوس کی‌روش ترجیح می‌دهد نفرات نهایی خود را از بین اردوی نهایی و مینی‌کمپ انتخاب کند، بنابراین 16 بازیکن باقی مانده در دسترس او خواهند بود.

باتوجه به ترافیک در پست خط دفاعی، مهدی شیری، سامان فلاح و آرمین سهرابیان در حالت طبیعی شانس چندانی ندارند. رضا اسدی، مهدی حسینی، محمد محبی، سعید صادقی، محمد خدابنده‌لو و شهریار مغانلو نیز به نظر نمی‌رسد اعتماد نهایی کی‌روش را متوجه خود ببینند.

در چنین حالتی رقابت بین عارف آقاسی، یاسین سلمانی، امید ابراهیمی و مهدی قایدی خواهد بود و شاید دو نفر نهایی از بین این 5 بازیکن انتخاب شود که باید دید کی‌روش با چه نگاهی نفرات نهایی را گلچین خواهد کرد؛ به عنوان مثال برای تجربه می‌تواند به سراغ امید ابراهیمی برود و برای کاهش متوسط سنی، بازیکنی نظیر قایدی یا سلمانی در دسترس هستند.

بازیکنان لیگ برتری شاغل در مینی کمپ: 24 + لژیونرها: 16 = 40 بازیکن

17 بازیکن با بیشترین شانس دعوت: علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، امیر عابدزاده/ صادق محرمی، حسین کنعانی، مجید حسینی، شجاع خلیل‌زاده و احسان حاج صفی/ سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی/ سامان قدوس، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش و مهدی ترابی/ مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون

7 بازیکن با شانس قابل توجه برای دعوت: رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی، امید نورافکن، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی/ وحید امیری و میلاد سرلک

2 سهمیه باقی مانده از بین این نفرات: پیام نیازمند/ مهدی شیری، سامان فلاح، میلاد محمدی، آرمین سهرابیان/ مهدی مهدی پور، رضا اسدی، مهدی حسینی، امید ابراهیمی؛ محمد کریمی و محمد خدابنده‌لو/ یاسین سلمانی، محمد محبی، مهدی قایدی و سعید صادقی/ شهریار مغانلو

در نهایت باید منتظر 29 آبان ماند و دید که لیست نهایی متشکل از کدام نفرات هستند.