آمار ضعیف کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی، در زمینه ارسال پاس گل نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

چرا امباپه به مسی و نیمار پاس گل نمی‌دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، امباپه در 21 می 2021 به رئال مادرید پاسخ منفی داد و تصمیم گرفت با تمدید کردن قراردادش به حضور در پاری سن ژرمن ادامه دهد. 

این آغاز دوره جدیدی برای این ستاره فرانسوی در شهر خودش بود، بازیکنی که حالا از نظر اقتصادی بسیار قوی‌تر بود و احساس می‌کرد به رهبری در این ورزش تبدیل شده است. قهرمان لیگ فرانسه هم مشخصا به عنوان بازیکنی که قرار است رهبر این تیم در مسیر رسیدن به رویای قدیمی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا باشد روی او حساب کرده بود. 

با این حال، چند ماه از امضای این قرارداد گذشته و فصل آغاز شده است. فاصله زیادی تا آغاز رقابت‌های جام جهانی در قطر نمانده و مسی و نیمار کاملا هوشیار و آماده هستند. آنها بار دیگر به دوران اوج برگشته‌اند. 

این ستاره آرژانتینی شش گل و هشت پاس گل در 11 بازی به ثبت رسانده و این مهاجم برزیلی هم آمار 11 گل و هشت پاس گل را از خود به جای گذاشته است. این در حالی است که امباپه همچنان به گلزنی ادامه می‌دهد و 10 گل در 9 بازی زده اما حتی یک پاس گل نیز ارسال نکرده است. 

او پس از بازی برابر اتریش گفت:«من در فرانسه متفاوت بازی می‌کنم. خواسته‌ای که کادر فنی از من در این تیم دارد متفاوت است. اینجا من آزادی عمل بسیار بیشتری نسبت به پی اس جی دارم. سرمربی می‌داند که یک بازیکن شماره 9 مانند ژیرو در زمین است، بنابراین من می‌توانم حرکت کنم و وارد فضاها شوم. در پاریس شرایط متفاوت است، آنها از من می‌خواهند که عقب‌تر بمانم.»

چند روز قبل بود که شبکه تلویزیونی آمازون تصویری را منتشر کرد که مورد توجه بسیاری در فرانسه قرار گرفت. در این تصویر مشخص بود که امباپه پاس گل‌هایی از نیمار و مسی دریافت می‌کند اما به آنها پاس نمی‌دهد. این موضوع خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و در توییتر بازخورد زیادی داشت. هرچند اصل این آمار درست است اما مسائل دیگری هم در پس زمینه وجود دارد. 

بله، درست است، امباپه هیچ پاس گلی ارسال نکرده است. او این فصل به هیچ بازیکنی برای گلزنی کمک نکرده است. نه مسی، نه نیمار و نه هیچ بازیکن دیگری. او از آمار فصل گذشته‌اش که 17 پاس گل بود که چهار مورد آن برای مسی و پنج پاس برای نیمار ارسال شده بود فاصله گرفته است. 

اما نقشه مشارکتی تهیه شده از سوی خسوس لاگوس واقعیت پشت این آمارها را نشان می‌دهد. این نقشه به دو بخش تقسیم شده است: پاس‌ها از یک سوم میانی زمین به یک سوم هجومی و پاس‌هایی که تنها در یک سوم میانی رد و بدل می‌شوند.

پیش از تحلیل فلش‌های سبز، زرد و قرمز (که هرکدام به یک بازیکن اشاره دارد) باید به نکته مهمی اشاره شود: بر اساس میانگین جایگیری، امباپه پیشروترین بازیکن پی اس جی و در واقع بازیکن حاضر در نوک خط حمله این تیم است. بنابراین طبیعی است که او پاس‌های بیشتری دریافت کند. او نقطه اتکای این تیم به حساب می‌آید. با این حال، باید به این نکته هم توجه شود که او سال گذشته هم نقش مشابهی داشت و پاس‌ گل‌های بسیاری ارسال کرد.

بنابراین اگر به نقطه اول برگردیم، می‌توانیم ببینیم که امباپه پاس‎‌هایی از نیمار و مسی و خصوصا از نیمار در یک سوم هجومی دریافت می‌کند. وقتی به بخش دوم این جدول مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که ارتباط امباپه با مسی و نیمار کم است. هیچ یک از این دو بازیکن گزینه مدنظر و ترجیحی این ستاره فرانسوی برای دریافت پاس نیستند. 

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که این مشکل از نیمار، مسی یا سایر بازیکنان پی اس جی است؟ شاید فرصت‌هایی که امباپه ایجاد کرده به گل تبدیل نشده است. جواب این سوال هم مثبت و هم منفی است. 

اول از همه باید پاس گل‌های مورد انتظار را در این زمینه بررسی کنیم، این معیار در واقع احتمال تبدیل شدن پاس ارسال شده به پاس گل است. 

پاس گل مورد انتظار امباپه در مقایسه با فصل گذشته افت کرده است: 0.31 در هر دقیقه در برابر 0.37 در فصل 22-2021. این تفاوت فاحشی نیست اما در مقایسه با رشد مسی (از 0.33 در فصل 22-2021 به 0.44 در این فصل) و نیمار (از 0.37 به 0.75 در این فصل) بسیار مشهود است. 

به این مورد هم باید توجه کرد که مشارکت امباپه در پاس گل‌های مورد انتظار فصل گذشته 24 درصد در هر بازی برای پی اس جی بود و این آمار به 15 درصد کاهش پیدا کرده است. 

اما او همچنین نمایش خوبی دارد و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که امباپه روزهای بدی را سپری نمی‌کند. بر اساس آمار اوپتا، این بازیکن 11 موقعیت گل در این فصل خلق کرده است اما هیچ یک از آنها پاس گل رسمی نبوده است.

شانس‌های ایجاد شده از سوی او به این شکل تقسیم شده است: چهار شانس برای مسی، دو شانس برای نیمار و یک شانس برای هر کدام از بازیکنان شامل اشرف حکیمی، نوردی موکیله، ویتینا، دانیلو و اکیتیکه. سه مورد از این‌ها در واقع شانس‌های خوب و بزرگ از دست رفته هستند که توسط حکیمی، مسی و دانیلو خراب شدند. 

بعضی دیگر مانند گلی که مسی در لیگ قهرمانان برابر نماینده رژیم اشغالگر قدس به ثمر رساند نیز پاس گل حساب نمی‌شوند چون به حریف برخورد کردند. 

یک نکته کاملا مشخص است. آمار پاس گل امباپه در فصل 23-2022 صفر است اما جای نگرانی ندارد یا حداقل در حال حاضر اینطور است. این بازیکن در پستی که در فرانسه دارد بسیار راحت‌تر از پستی است که کریستوف گالتیه در پی اس جی به او داده است اما همچنان به گلزنی و خلق موقعیت در پاریس ادامه می‌دهد. 

در حال حاضر تفاوت اصلی بین بازی او در پی اس جی و تیم ملی فرانسه مربوط به پستی است که در آن به میدان می‌رود. او در باشگاهش پستی میانی‌‎تر دارد اما دیدیه دشان از او در پست‌های کناری استفاده می‌کرد، اتفاقی که باعث درخشش قابل توجه او در فصل گذشته شد و البته که نباید از نقش ژیرو عبور کرد، مهاجمی که بیشتر از این که برای گلزنی خودش بازی کند، برای گلزنی هم تیمی‌اش بازی می‌کند. 

امباپه هر 77 دقیقه یک گل می‌زند که بهترین آمار در طول دوران حرفه‌ای اوست اما در حال حاضر درگیر دوران دگردیسی خودش است. امباپه پس از بازی برابر یوونتوس که گل بسیار زیبایی به ثمر رساند گفت:« مربی از من خواست که نقش حمایتی را بازی کنم و به عنوان رابطی بین نیمار و مسی باشم. من سعی کردم تا جایی که می‌توانم به این پست جدید عادت کنم و سرنوشت‌ساز ظاهر شوم.»

باید ببینیم که در طول دیدارها و هفته‌های آتی، آیا امباپه به همان بازیکنی که مدنظر گالتیه است تبدیل خواهد شد یا بار دیگر به همان بازیکن فصل قبل بازخواهد گشت.