نامه حذف تیم ملی ایران در اجلاس فیفا حتی مورد بررسی اولیه هم قرار نگرفت!

پیام فیفا از اوکلند: ایران در جام جهانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بامداد شنبه به وقت ایران، بیستمین اجلاس فیفا به میزبانی اوکلند، پایتخت نیوزلند، در حالی برگزار شد که شایعات زیادی پیرامون مطرح‌شدن درخواست حذف ایران از جام‌جهانی در فضای مجازی به وجود آمده بود.

با این حال ساعاتی پیش از آغاز، دستورکار اجلاس در خروجی وبسایت فیفا قرار گرفت و مشخص شد موضوع درخواست برای تعلیق فدراسیون ایران و حذف تیم‌ملی از جام جهانی مورد توجه فیفا قرار نگرفته است.

اما حالا انتشار جزئیاتی از جلسه برگزارشده در نیوزلند نشان می‌دهد که فیفا کوچکترین اعتنایی به این شایعات نداشته و جلسه طولانی خود را به مسائلی نظیر نقل و انتقالات فوتبال و دیگر موارد حقوقی اختصاص داده است.

گزارش فیفا از اوکلند را در ادامه می‌خوانید:

* فیفا در اجلاسی که در اوکلند برگزار شد توانست قدم مهمی را در سیستم نقل و انتقالات جهانی بردارد و قوانینی را برای مرکز اطلاعات تصویب کند.

* این قوانین در واقع نتیجه اصلاحات جدی و قابل توجهی هستند که سیستم نقل و انتقالات فیفا پس از برگزاری روند مشاوره با افراد خبره و کارشناسان و حقوقدانان متعدد در این زمینه از سال 2017 آغاز کرده بود.

* این قوانین از 16 نوامبر 2022 لازم الاجرا هستند و مجموعه‌ای از قوانین به حساب می‌آیند که مرکز اطلاعاتی فیفا بر اساس آن پرداخت‌های بین باشگاه‌ها را مدیریت می‌کند، روندش را در نظر می‌گیرد و آن را به صورت اتومات کنترل می‌کند که قرار است در تمامی سیستم‌های نقل و انتقالاتی بین المللی به کار گرفته شود.

* تخمین زده می‌شود که مرکز اطلاعاتی فیفا به این شکل سالانه نزدیک به 400 میلیون یورو را بین باشگاه‌ها توزیع خواهد کرد.

* جانی اینفانتینو در این باره گفت:« فیفا متعهد است که از کرامت این بازی محافظت کند و اطمینان حاصل کند که عملکرد هرم فوتبال با روح اتحاد و شفافیت مدنظر این سازمان هم‌خوانی دارد. فوتبال باید سیستم نقل و انتقالاتی‌ای را به کار بگیرد که با مسئولیت پذیری در تمامی سطوح این بازی با رعایت انصاف پیش برود.»

* اجلاس فیفا همچنین به توافق رسید تا چارچوب قوانین مشخصی را برای جلسات آزمایشی بازیکنان پیش از ثبت قرارداد در نظر بگیرد که شامل بررسی شرایط درمانی، حداقل سن و یافتن بهترین راه برای مراقبت قانونی از بازیکنان است.

* آکادمی‌های هر باشگاه نیز باید تعداد دوربین‌های مدار بسته را افزایش دهند.

* موضوعاتی تعیین میزبان جام جهانی فوتبال ساحلی و اصلاحات قوانین فیفا در اجلاس بعدی بررسی خواهد شد. 

به این ترتیب به نظر می‌رسد پروژه حذف ایران از جام جهانی در حالی ناکام مانده که حالا فدراسیون فوتبال با اطمینان بیشتری کار خود برای حضور در این رقابت‌ها را پیش خواهد برد؛ هرچند که شاید در روزهای آینده دوباره فضای رسانه‌ای با شایعاتی از این دست مواجه شود.