در آستانه آخرین جام جهانی 32 تیمی، شبیه‌سازی مرحله مقدماتی جام جهانی بعدی، نکات جالبی را در خود خواهد داشت.

ایران به جام جهانی 2026 آمریکا صعود کرد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، جام جهانی 2022 در حالی از چند هفته بعد آغاز خواهد شد که این آخرین جام جهانی 32 تیمی خواهد بود و از دوره بعد 48 تیم در بزرگترین رویداد فوتبال ملی رقابت خواهند کرد. افزایش شانزده سهمیه برای این رقابت‌ها باعث می‌شود تا سهمیه هر قاره نیز افزایش یابد و به عنوان مثال آسیا از 4.5 به 8.5 تیم برسد تا امکان حضور تیم‌های بیشتری در این رقابت‌ها مهیا شود.

پیش از این 13 تیم از آسیا توانستند در جام جهانی حاضر شوند کره جنوبی، ژاپن، ایران و استرالیا بیشترین حضور را به نام خود ثبت کردند. حالا به نظر می‌رسد که این چهار تیم مشکل چندانی برای حضور در جام جهانی نداشته باشند هرچند که انتشار سازوکار مرحله مقدماتی جام جهانی در یک وبسایت ایتالیایی، نشان می‌دهد ممکن است حتی تیم‌های مدعی نیز با چالش‌هایی مواجه شوند.

* 47 تیم از قاره آسیا در مقدماتی جام جهانی حاضر خواهند بود و اولین تقسیم‌بندی بر اساس رنکینگ فیفا انجام خواهد شد. تیم‌های رتبه 26 تا 47 در یک دیدار رفت و برگشت به مصاف هم خواهند رفت. 11 تیم بازنده هیچ شانسی برای صعود به جام جهانی نخواهند داشت.

* این یازده تیم به 25 تیم ملی نخست رنکینگ اضافه خواهند شد تا 36 تیم در چرخه صعود به جام جهانی قرار بگیرند. در این مرحله 9 گروه چهار تیمی تشکیل خواهد شد. رقابت در این گروه‌ها به صورت رفت و برگشت خواهد بود و دو تیم برتر هر گروه به مرحله بعدی می‌روند.

* 18 تیم باقی‌مانده در سه گروه شش تیمی تقسیم خواهند شد؛ این جدی‌ترین مرحله مقدماتی است که اکثریت تیم‌های صعودکننده را تعیین خواهد کرد. دو تیم سرگروه به صورت مستقیم به جام جهانی می‌روند و دو تیم بعدی از هر گروه، مسیر دیگری را طی خواهند کرد.

* پس از اینکه شش سهمیه در دور قبل مشخص شدند، حالا زمان 2.5 سهمیه بعدی است. شش تیم باقی‌مانده در دو گروه 3 تیمی شرکت می‌کنند.

* تیم‌های اول این گروه به صورت مستقیم در جام جهانی شرکت خواهند کرد و تیم‌های دوم در بازی رودررو شرکت می‌کنند؛ برنده به پلی آف قاره‌ای می‌رود.

مشخصا سازوکار به شکلی است که صعود به جام جهانی دشواری کمتری نسبت به گذشته دارد. پیش از این صعود به جام جهانی به خصوص در مرحله نهایی (دو گروه شش تیمی) چالشی بزرگ برای هر تیم مدعی بود و کار تا جایی پیش رفت که حتی ایران نتوانست در سال 2010 این مسیر را طی کند و به جام جهانی صعود نکرد.

البته دشوارترین مقدماتی جام جهانی 32 تیمی برای نمایندگان آسیا در جام کره-ژاپن 2002 بود که در مرحله نهایی دو گروه 5 تیمی تعیین‌کننده صعود به جام‌جهانی شد و تنها یک تیم از هر گروه به صورت مستقیم صعود کرد و در نهایت نیز ایران پشت سر عربستان سرگروه قرار گرفت و با حضور در پلی آف، از صعود بازماند.

حالا در یک موقعیت انتزاعی با این پیش فرض که 18 تیم برتر رنکینگ AFC در مرحله نهایی حضور داشته باشند، دور آخر مقدماتی جام جهانی 2026 را شبیه‌سازی می‌کنیم تا به درکی دقیق‌تر از آنچه AFC در سر دارد، برسیم:

* تیم‌های ایران، ژاپن، کره‌جنوبی/ استرالیا، قطر، عربستان/ عراق، امارات، عمان/ ازبکستان، چین، اردن/ بحرین، سوریه، فلسطین/ قرقیزستان، ویتنام و لبنان.

* در حالتی بدبینانه تیم ملی در این گروه قرار خواهد گرفت: ایران، عربستان، عراق، ازبکستان، بحرین و لبنان.

* این گروهی است که طبیعتا چالش خاص خود را برای تیم ملی دارد. به خصوص که عراق و بحرین در مرحله پیش مقدماتی رقابت دشواری را با ایران رقم زدند و در نهایت نیز چهار پیروزی متوالی با اسکوچیچ باعث شد تا ایران به مرحله بعدی صعود کند.

* ازبکستان در مقدماتی جام جهانی برزیل موفق شد ایران را در ورزشگاه آزادی شکست دهد و لبنان نیز در همان دوره مقابل ایران پیروز شد. البته لبنان در همین دوره نیز در ورزشگاه خانگی مقاومت قابل توجهی مقابل ایران داشت.

* عربستان به عنوان مدعی جدی صعود، امسال جزو بهترین تیم‌های آسیا بود و بالاتر از ژاپن و استرالیا، سرگروه به جام جهانی صعود کرد.

به این ترتیب و باوجود تمام چالش‌ها، بعید است که ایران مشکل چندانی برای حضور در جام جهانی 2026 به میزبانی ایالات متحده، کانادا و مکزیک داشته باشد و انتظار می‌رود حداقل تیم‌های مدعی آسیایی به راحتی در مهم‌ترین رویداد ملی حضور داشته باشند؛ هرچند که احتمال هر سورپرایزی هم وجود خواهد داشت.