یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: احیای برجام دیگر برای کاخ سفید در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری برگ برنده نخواهد بود و می‌تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود.

مطهرنیا: احیای برجام دیگر برگ برنده دولت بایدن نخواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: احیای برجام دیگر برای کاخ سفید در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری برگ برنده نخواهد بود و می‌تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود.

مهدی مطهرنیا گفت‌:در تحلیل خبرهای چند روز گذشته در حوزه احیای برجام و در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به ارمنستان از ارسال پیام از سوی طرف آمریکایی و تمایل واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات خبر داده است و این موضوع روز دوشنبه نیز از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی به عنوان دورویی ایالات متحده تعبیر شد، آیا واشنگتن در برهه کنونی با توجه به نزدیکی انتخابات کنگره و تحولات داخلی ایران خواستار بازگشت پای میز مذاکره است، گفت: آمریکا یک کشور پراگماتیست است، عملگراست؛ به دنبال منافع خود است و امروز منافع دولت بایدن در مذاکره با تهران بسیار تردیدپذیر است. ایرانیان خارج از کشور که جمعیت کثیری را تشکیل می‌دهند و هیچ گاه در سال‌های اخیر نتوانستند با یکدیگر متحد باشند، امروز جلوه‌های جدیدی از اعلام فشار بر جامعه بین‌المللی را دنبال می‌کنند و به نتایجی هم دست یافتند. دولت آمریکا پیش از تحولات داخلی ایران نیز وضعیت مذاکرات را در حالت فریز شده قرار داده بود و مدعی درخواست‌های فرابرجامی از سوی ایران شده بود و پاسخ این بود که واشنگتن این خواسته‌ها را نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: لذا اگر حتی بازگشت به برجام در دولت سیزدهم صورت می‌پذیرفت، دولت انقلابی زیر پرسش‌های جدی طرفداران خود و منتقدانی قرار می‌گرفت که پیش‌تر توسط مخالفان خود مورد پرسش اساسی بودند، پس نمی‌توانست به چیزی کمتر از برجام رضایت بدهد. در حالی که در عمل آمریکایی‌ها تحریم‌های دوران ترامپ را نیز کاملا برنمی‌داشتند و اعلام کرده بودند که برای مثال نمی‌توانند تحریم سپاه پاسداران را لغو کنند. در نتیجه دولت فعلی می‌داند که در پایان مذاکرات به چیزی کمتر از برجام دست خواهد یافت و حتی توافق نیز در بلندمدت به ضرر دولت حاکم تمام می‌شد.

وی افزود: همچنین با توجه به تحولاتی که در ۴۰ روز گذشته در ایران اتفاق افتاده است و زمینه‌هایی را برساخته که پرونده حقوق بشری به جای پرونده برجام بر روی میز جامعه جهانی قرار گرفته و اکنون اگر دولت بایدن بخواهد در مسیر توافق با ایران حرکت کند، این توافق دیگر برای کاخ سفید در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری برگ برنده نخواهد بود و می‌تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود. لذا نمی‌توانیم این معنا را نادیده بگیریم و در این مسیر آنچه که امیرعبداللهیان می‌گوید را بدون تائید کاخ سفید پذیرا باشیم. ممکن است بخشی از این معنا توسط برخی کشورهای واسطه مدنظر قرار گرفته باشد و به علت عدم ارتباط ایران و آمریکا، برخی کشورهای اروپایی خواهان از سرگیری مذاکرات باشند و البته این در حالی است که کشورهای واسطه نیز چنین خبری را تائید نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به حمایت دولت بایدن از معترضان در ایران، این خبر متوجه به این مساله است که دولت آمریکا نسبت به آنچه می‌گوید صداقت ندارد. در نتیجه تکرار این معنا در روزهای اخیر متوجه به عدم صداقت دولت آمریکاست تا اینکه عطف به پرونده هسته‌ای داشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که تهران در حالی از توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعیین نقشه راه جدید در مسیر پاسخ ایران در رابطه با پرونده پادمانی خبر داده است که در روزهای ابتدایی هفته جاری شاهد انتشار اسنادی از سازمان انرژی اتمی توسط هکرها بودیم که می‌تواند پرونده‌های جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای کشورمان ایجاد کند، تحلیل شما از انتشار این اسناد چیست، گفت: ایران می‌گوید ما نقشه راه جدیدی با آژانس طراحی کردیم و قرار است در چارچوب این نقشه راه همکاری بیشتری داشته باشیم و این در حالی است که گروسی از بن‌بست برجام سخن به میان می‌آورد. در نتیجه همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص اسنادی که هکرها منتشر کرده‌اند باید راستی‌آزمایی صورت بگیرد چرا که بارها نسبت به خبر دزدیده شده اسناد هسته‌ای از سوی اسرائیل تکذیبیه صادر کردیم اما پرونده امروز میان ایران و آژانس بر پایه همان اسناد ادعایی دزدیده شد عنوان شده است. همه این‌ها از منظر راستی‌آزمایی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما در تحلیلی معنادار و تعریف شده از سوی مراجع امنیتی قرار می‌گیرند و باید بر اساس این تحلیل، درست حرکت کنیم.