کنفدراسیون فوتبال آسیا طرح جدیدی را بررسی می‌کند که نتیجه‌اش برگزاری تورنمنت جدید باشگاهی با جایزه 15 میلیون دلاری است.

500 میلیارد تومان جایزه برای بزرگان فوتبال آسیا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در آستانه جام جهانی و در حالی که تب مسابقات قاره‌ای در آسیا فروکاسته، شنیده‌ها از کنفدراسیون فوتبال آسیا حاکی از بحث و گفتگو میان مقامات ای اف سی برای آغاز یک تورنمنت جدید در چارچوب تیمهای باشگاهی قاره کهن است.

ماجرا از این قرار است که ای اف سی اسپانسری 15 میلیون دلاری را برای برگزاری تورنمنتی جدید پیدا کرده که پاداشی بسیار بیشتر از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهد و از این رو بررسی مقامات ای اف سی در مورد چگونگی برگزاری این تورنمنت جدید بالا گرفته است.

دو گزینه موردنظر روی میز ای اف سی، برگزاری تورنمنتی با حضور 20 تیم برتر آسیا و همچنین گزینه دیگر تشکیل لیگ اروپا با حضور تیمهای درجه دوم قاره است که البته مورد دوم باتوجه به استفاده از تیمهای ضعیف‌تر، چندان موردتوجه مقامات ارشد کنفدراسیون قرار ندارد.

اما برای تورنمنت 20 تیمی با حضور باشگاه‌های بزرگ آسیا، سازوکارهای مختلفی پیشنهاد شده است: 1) تورنمنت حذفی و 2) فرمت بازیهای مجتمع شطرنجی که هر دو مورد در ادامه بررسی خواهند شد.

* سوپرلیگ با فرمت حذفی

تورنمنت حذفی که البته فرمت آن ممکن است به شکل تک حذفی، دو حذفی و... باشد، در گذشته نیز مورد استفاده قرار گرفته و در بازیهای خیریه کشورهای مختلف نیز موردتوجه قرار دارد و البته باید دید ای اف سی باتوجه به حضور 20 تیم، به چه شکلی این مورد را به کار می‌گیرد.

* سوپرلیگ با فرمت شطرنجی

اما در خصوص تورنمنت مجتمع شطرنجی باید توضیحات بیشتری داده شود و این مورد کمتر در فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است. نکته مهم اینکه در بازیهای مجتمع شطرنج، هیچ تیمی با یک تیم بیشتر از یک بار روبرو نمی‌شود و هیچ بازیکنی هم تا پایان تورنمنت حذف نخواهد شد. البته قانون نخست بنا به سلیقه برگزارکننده ممکن است اجرا نشود.

برای تعیین حریفان نیاز به یک رنکینگ وجود دارد که تیمها را به ترتیب قدرت آنها دسته بندی کند. حالا این رنکینگ فرضی را در نظر بگیرید: 1. الهلال 2. النصر 3. الوحده 4. سپاهان 5. چونبوک 6. سئول 7. کاشیما 8. السد 9. الدحیل 10. آدلاید/ 11. پرسپولیس 12. استقلال ... 20. تراکتور

حال بر اساس این رنکینگ در دور نخست الهلال با پرسپولیس روبرو خواهد شد و النصر به مصاف استقلال می‌رود. به همین ترتیب سایر بازیها برنامه‌ریزی می‌شوند. در صورتی که پرسپولیس، استقلال، الوحده، سپاهان، چونبوک و تراکتور هفته نخست را با پیروزی پشت سر بگذارند، این شش تیم 3 امتیازی خواهند بود و شش تیم صفر امتیاز خواهند داشت و هشت تیم دیگر یک امتیازی می‌شوند.

حال جدول شش تیم اول به این شکل می‌شود: 1. پرسپولیس (بیشترین تفاضل) 2. استقلال 3. الوحده 4. سپاهان 5. چونبوک 6. تراکتور (کمترین تفاضل). در هفته دوم پرسپولیس با تراکتور، استقلال با چونبوک و الوحده با سپاهان دیدار خواهند کرد. تیمهای صفر و یک امتیازی نیز به همین شکل رودررو می‌شوند.

این روند تا پایان که احتمالا هفته پنجم، ششم یا هفتم باشد ادامه خواهد داشت و در نهایت تیم نخست به عنوان قهرمان معرفی خواهد شد و این پاداش 15 میلیون دلاری بین 20 تیم بر اساس نتایج و فرمت تورنمنت مجتمع شطرنجی تقسیم می‌شود.

باتوجه به فشردگی مسابقات در قاره آسیا احتمالا تورنمنت با 5 دور خواهد بود تا آسیبی به سایر بازیها از جمله لیگهای داخلی، بازیهای ملی و لیگ قهرمانان آسیا نخورد.

اگرچه ای اف سی هنوز بحث و بررسی را به پایان نرسانده اما این تورنمنتی است که شور و حرارت زیادی را وارد قاره خواهد کرد و احتمالا باید ماه‌های بیشتری را منتظر ماند تا جزئیات تصمیم‌گیری درباره آن به بیرون درز کند.