پیراهن تیم‌های حاضر در جام جهانی موضوعی است که از مدت‌ها قبل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

یک تا ده: زیباترین کیت‌های جام جهانی 2022 قطر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که سه هفته تا آغاز جام جهانی 2022 قطر باقی مانده است، بحث درباره انتخاب بهترین پیراهن تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد. 

بسیاری از تیم‌ها روند آماده‌سازی برای درون زمین را آغاز کرده‌اند اما اقداماتی چون بازاریابی، فروش بلیت، سفر هواداران و حامیان تیم‌ها و البته مسائل مربوط به پیراهن که از جمله مسائل مهم مربوط به بیرون از زمین است نیز در حال انجام است. 

جام جهانی نقطه اوج رقابت‌های فوتبالی در جهان است و اگر تیمی قرار است عملکرد خوبی داشته باشد، استفاده از پیراهن مناسب و داشتن ظاهر خوب نیز اهمیت زیادی برای آنها دارد. 

همین موضوع باعث شده است که نشریه انگلیسی دیلی میلی 10 پیراهن برتر تیم‌های حاضر در جام جهانی 2022 را مورد بررسی قرار دهد. 

همه تیم‌های حاضر در جام جهانی به جز کانادا قرار است از پیراهن‌های جدیدی برای جام جهانی استفاده کنند. تولیدی‌های مختلفی مانند نایکی، آدیداس، پوما، نیو بالانس و چند شرکت کوچک‌تر در این مسابقات حاضر هستند. 

شماره 10 این فهرست مربوط به پیراهن اول دانمارک است. پیراهنی زیبا و ساده. قرمز، با الگوهای محدودی که در پیراهن محو هستند. تمامی این نکات از اهمیت خاصی برخوردار است. 

هومل که شرکت تولیدکننده این پیراهن است بیانیه‌ای با اشاره به مسائل سیاسی مربوط به این تورنمنت منتشر کرد:« این پیراهن پیامی به همراه دارد. ما دوست نداریم در رقابتی که جان هزاران نفر را گرفت دیده شویم. ما از تیم ملی دانمارک در این مسیر حمایت خواهیم کرد اما این به معنای حمایت از قطر به عنوان کشور میزبان نیست.»

نام هلند هم‌ردیف رنگ نارنجی است که هرگز تغییری نخواهد کرد و کارهای بسیاری می‌توان با استفاده از این رنگ انجام داد. این پیراهن کمی متفاوت اما زیبا است. سایه آن بسیار پررنگ‌تر است و باعث درخشان شدن پیراهن شده است. ظاهرا به این رنگ نارنجی لیزری می‌گویند. 

نایکی با الهام از یال‌های شیر اقدام به طراحی خطوطی کرده است. اینطور به نظر می‌رسند که مواد استفاده شده در این پیراهن از مواد عادی پیراهن‌های فوتبالی متفاوت است اما اینطور نیست. نایکی گفته است که این طراحی نشانگر روان بودن سیستم تاکتیکی توتال فوتبال است که زادگاه آن هلند بوده است. 

تیم لوئیس فن خال مدت‌هاست که جایی در بین مدعیان اصلی نداشته است. این پیراهن به اندازه کافی الهام‌بخش است که بتواند آنها را به ریشه‌هایشان برگرداند و هواداران این تیم را در قطر سرافراز کند. 

شاید این انتخابی جنجالی باشد اما بسیار جالب است، اینطور نیست؟ این پیراهن قرمز و مشکی همیشگی بلژیک است. با این حال، به نظر می‌رسد که آدیداس سعی کرده این پیراهن را جذاب کند و به همین دلیل شعله‌هایی را به آستین آن اضافه کرده است. 

یکی از دلایل انتخاب این طرح لقب تیم ملی بلژیک است که بسیاری آنها را با نام «شیاطین سرخ» خطاب می‌کنند و این طرح همخوانی خوبی با آرم فدراسیون فوتبال این کشور دارد. اگر آنها در این رقابت موفق نشوند، این طرح خیلی زود به دست فراموشی سپرده خواهد شد. 

مدت‌ها این بحث مطرح بود که آیا تیم ملی اکوادور اجازه حضور در جام جهانی 2022 را به واسطه جنجالی که درباره قانونی بودن استفاده از بایرون کاستیو ایجاد شده بود، خواهد داشت یا خیر. اما اگر اتفاق خاص و دیرهنگامی در این روزهای پایانی رخ ندهد، آنها در این رقابت به میدان خواهند رفت و این کار را با ظاهری آراسته انجام خواهند داد. 

از پیراهن زرد به عنوان پیراهن اول تا پیراهن آبی با خطوط زیبا به عنوان پیراهن دوم، شرکت مارات شایسته تمجید به خاطر تلاشی است که برای طراحی این پیراهن به کار گرفته است. استفاده از رنگ آبی روشن‌تر برای طراحی خطوط و الگوهای روی این پیراهن تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای بوده است. 

درست شبیه به هلند، کارهای زیادی است که می‌توان با پیراهن سفید و مربع‌های قرمز انجام داد. اما این طرح بسیار هوشمندانه است. نایکی تمام تلاشش را به کار گرفته و با توجه به این که قبلا این دو طرح به صورت یکسان ادغام می‌شد، طرح جدید بسیار زیبا و ظریف به نظر می‌رسد. 

شلوارک تیم کرواسی ساده و جوراب آنها هم بدون طرح و نقش خاصی است. این ریسک وجود داشت که استفاده از این طرح باعث شود که ظاهر آنها شلخته به نظر برسد اما این اتفاق رخ نداد و تحسین بسیاری را برانگیخت. 

آیا تیم ملی هیچ کشوری رنگی نمادین‌تر از رنگ پیراهن تیم ملی برزیل دارد؟ این پیراهن شاید به آن اندازه نمادین نباشد چون رنگ زرد آن کمرنگ‌تر از آنچه همیشه به نظر می‌آمد است اما چنین چیزی به این معنا نیست که این پیراهن بدی است. یقه کوتاه و استفاده از رنگ‌های سبز و آبی و الگوی شبیه به پلنگ در پس زمینه این پیراهن باعث شده است که این پیراهنی خاص باشد. 

مدافع عنوان قهرمانی باید در زمینه استایل بهترین باشد و با این که پیراهن اول این تیم جذابیت خاصی ندارد اما پیراهن دوم آنها زیبایی نفس‌گیری دارد. بسیاری از هواداران علاقه‌ای به پیراهن سفید ندارند اما با نگاهی نزدیک‌تر متوجه تصاویری از جمله انقلاب 1789 فرانسه، طاق پیروزی و دیگر تصاویر زیبا روی این پیراهن می‌شوید. 

به نظر می‌رسید که این پیراهنی یک بار مصرف باشد که آدیداس اوایل سال جاری طراحی کرده بود اما نایکی این طرح را کامل کرد. این پیراهن به اندازه کافی خاص است که تحسین کارشناسان را به همراه داشته باشد. 

پیراهن اول انگلیس شاید فاجعه باشد اما پیراهن دوم این تیم به هیچ وجه اینطور نیست. این پیراهن تضاد کاملی با پیراهن اول دارد و طرحی کلاسیک است که سال‌های دور را به یاد هوادارانی می‌آورد که ترجیح می‌دهند تیم‌شان در طول دوران حضورش در قطر از این پیراهن استفاده کند. 

ترکیب زیبایی از آبی و قرمز که به دلایلی اخیرا بیش از پیش جذاب و محبوب شده‌اند، به خوبی روی این پیراهن جواب داده است و همه ما عاشق یقه آن شده‌ایم. اگر انگلیس عملکرد خوبی داشته باشد و خاطرات خوبی را در این رقابت به ثبت برساند، این پیراهن بیش از پیش ماندگار خواهد شد. 

پیراهن دوم مکزیک احتمالا بهترین پیراهن آدیداس برای این رقابت‌هاست، پیراهنی که زیبایی محض است. پس زمینه این پیراهن خیلی روشن نیست و ترکیب آن واقعا ساده است اما به طرح جذابی با استفاده از رنگ قرمز تبدیل شده که الگوهایی با طرح‌های خاص را در سراسر آن قرار داده است. 

طرح دو رنگ این پیراهن بسیار هوشمندانه است و تنها نقطه ضعف آن شاید شلوارک‌های سبز باشند اما مطمئنا نقطه قوت این پیراهن به قدری قابل توجه است که آن را بپوشاند. پیراهن اول آنها هم بسیار خوب است اما نه به اندازه پیراهن اول. این پیراهن دوم شاید در بعضی از ارزیابی‌ها نادیده گرفته شده باشد اما مطمئنا ارزش خودش را نشان خواهد داد . 

بله، پیراهن اول ژاپن در جایگاه اول قرار گرفته است. استفاده از دو رنگ قرمز و آبی اخیرا بیشتر شده اما رنگ آبی در این پیراهن غالب است. شاید بسیاری استفاده از خطوط روی پیراهن را امتحان کردند و شکست خوردند اما آدیداس بهترین استفاده را از آن داشته و ساختار یک اوریگامی را طراحی کرده است. 

استفاده از تقابل آبی و سفید بسیار جذاب است و رنگ قرمز هم به عنوان رنگ آرم فدراسیون فوتبال این کشور در نظر گرفته شده است. ژاپن شاید فرصت صعود زیادی در جام جهانی پیدا نکند چون در گروه سختی در کنار اسپانیا و آلمان قرار دارد اما مطمئنا دل بسیاری را با این پیراهن زیبا خواهد برد. 

این فهرست در حالی از سوی نشریه دیلی میل انتخاب شده که در فاصله سه هفته تا آغاز جام جهانی 2022 قطر هنوز از پیراهن تیم ملی ایران رونمایی نشده و هواداران بی‌صبرانه منتظر دیدن پیراهنی هستند که تیم ملی قرار است در بازی برابر انگلیس، ولز و آمریکا به تن داشته باشد.