فلیکس سانچس، سرمربی اسپانیایی تیم ملی قطر اهداف بزرگی برای جام جهانی 2022 در ذهن دارد.

این سبک بازی کردن در جام جهانی یعنی خودکشی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، رویای فوتبال قطر در حال تعبیر شدن است و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و علیرغم همه بدبینی‌ها، این کشور سه هفته دیگر میزبان مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان خواهد بود. فوتبال قطر در سال‌های اخیر با حضور فلیکس سانچس، روی نیمکت این تیم متحول شده و آنها سه سال قبل برای اولین بار در تاریخ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را تجربه کردند. علیرغم هم‌گروهی با تیم های هلند، سنگال و اکوادور، فلیکس سانچس در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه مارکا مدعی شد آنها تیمی رقابت‌جو هستند و قصد دارند نمایشی درخور و قابل توجه در جام جهانی به نمایش بگذارند.

جام جهانی 20 روز دیگر و با بازی قطر با اکوادور شروع می شود. آیا همین الان آماده هستی داور سوت آغاز را بزند؟

ما سال هاست که تلاش کرده ایم و حالا در آستانه آغاز جام جهانی مشتاقانه منتظر آن روز هستیم. اما این روزهای باقیمانده نیز برای تکمیل روند آماده‌سازی تیم و رسیدن به بهترین شرایط، مهم هستند.

چگونه فشار اضافی موضوع میزبانی را مدیریت می کنید؟

با توجه به اینکه قطر کشوری کوچک با تجربه کم است و لیگ کوچکی هم دارد، اما برنامه آماده‌سازی خوبی داشته‌ایم. توانستیم در این مدت تجربه حضور در میادین بین‌المللی را با حضور در مسابقاتی مانند گلد کاپ، کوپا آمه‌ریکا، مرحله مقدماتی اروپا و بازی های دوستانه برای تیم به ارمغان بیاوریم. ما سعی می‌کنیم حالت عادی خود را حفظ کنیم، بازیکنان از قبل می‌دانند که این فشار وجود دارد و نیازی به اضافه کاری بیشتر نیست.

ما کارهای روزمره خود را انجام می دهیم، سعی می کنیم ذهن خود را از حواشی جدا کنیم و روی ارائه بهترین عملکردمان تمرکز کنیم. البته شرایط سخت است، زیرا وقتی وارد زمین می شوید 60 هزار نفر را روی سکوها می‌بینید، این اولین تجربه بازی آنها در جام جهانی است و به خاطر هزینه فراوان، توقع زیادی نیز وجود دارد، اما این تجربه به آنها کمک می‌کند.

فلیکس سانچس چگونه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد؟

زمانی که 16 سال پیش برای کار در آکادمی آموزشی اسپایر در قطر وارد دوحه شدم، آنها حتی هنوز به عنوان میزبان جام جهانی نیز تعیین نشده بودند. اگر آن موقع به من می گفتند که قرار است در جام جهانی 2022 سرمربی قطر باشم، هرگز تصورش را نمی‌کردم. این یک رویای بسیار بزرگ نه تنها برای من، بلکه برای تمام اعضای کادر فنی است. ما در تمام این مدت با هم این مسیر را طی کرده ایم و این یک مسئولیت بزرگ برای ماست، زیرا سال هاست که کل کشور برای این رویداد آماده شده است. من با انگیزه فراوان، مشتاقانه منتظر شروع تورنمنت هستم. ما می دانیم که نقش‌مان در جام جهانی چیست، اما باید انتظارات زیادی از خودمان داشته باشیم و چالش ما این است که با توجه به امکانات موجود، در سطح خوبی رقابت کنیم.

در 9 بازی تدارکاتی که امسال در اتریش و مالاگا انجام دادید، نتایج متفاوتی گرفتید: دو پیروزی، پنج تساوی و دو شکست، این آمار شما را به چه نتیجه ای رساند؟

نتیجه همیشه مهم است، اما در این مرحله آماده سازی، ما بازی های بسیار سختی را برای خود در نظر گرفتیم و در این روند بیشتر از نتیجه، می خواستیم شرایط پیشرفت تیم و عملکردمان مقابل رقبای با هویت و ریشه دار را ببینیم. در برخی مسابقات بسیار خوب و در برخی دیگر خوب نبودیم. ما همیشه سعی می کنیم پیشرفت کنیم، زیرا می دانیم که نتیجه مهم است و البته این تنها مسئله نیست. ما سعی می کنیم حداکثر توان خود را ارائه دهیم. گاهی اوقات نتیجه را فدای آن کرده ایم تا برخی بازیکنان بیشتر به میدان بروند و در کل از این روند راضی هستیم.

آیا قطر در همان موقعیتی قرار دارد که پنج سال پیش هدایت این تیم را بر عهده گرفتید؟

وقتی در سال 2017 این شغل را انتخاب کردم، می دانستم هدف جام جهانی است، اما در فوتبال پنج سال دوره ای بسیار طولانی محسوب می شود. ما اهدافی کوتاه مدت یا میان مدت تعیین کرده ایم و همیشه به جام جهانی فکر می کنیم. هر قدمی که برداشتیم یک قدم کوچک اما رو به جلو بود.

اکنون شرایط خوب است و ما در سال 2017 ساختاری را ایجاد کردیم که آن ساختار هنوز هم حفظ شده است. البته بازیکنان عوض شده اند و برخی به دلیل سن و سال یا عملکرد فنی، تیم را ترک کرده اند. این بازیکنان به بلوغ فوتبالی خود رسیده‌، پنج سال است که در کنار ما بوده‌اند و من متقاعد شده‌ام که با توجه به شرایط، عملکرد خوبی خواهیم داشت.

پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال 2019، مدعی شدید که تمرکز خود را روی رقابت در این جام جهانی گذاشته‌اید، رویایی که چند سال قبل دست نیافتنی به نظر می‌رسید. آیا همچنان هم همین نظر را دارید؟

در آن مقطع ما قدم بزرگی برداشته و بهترین نتیجه تاریخ قطر را گرفته بودیم. ما به هدفی دست یافتیم که بسیاری از مردم از آن غافل هستند: شکست دادن تیم های حاضر در جام جهانی، گذر از مرحله گروهی (که در گذشته فقط چند بار انجام شده بود)، اولین برتری در تاریخ در دیدارهای حذفی.... این کار خیلی بزرگی بود.. واضح است که رقابت در آسیا با رقابت در جام جهانی بسیار متفاوت است. قرار است با سه تیمی بازی کنیم که از نظر ما هر سه فوق‌العاده هستند، زیرا آنها بازیکنان بین‌المللی و سطح بالایی دارند و ما از چنین موهبتی برخوردار نیستیم. می‌دانیم که عوامل زیادی در یک مسابقه تأثیر می‌گذارند و تفاوت فراوانی بین ما وجود دارد، اما می‌توانیم با حریفان خود رقابت کنیم.

آیا نگران این بودید که آن شاهکار غیرمنتظره در آسیا می تواند به انتظارات بیش از حد در هواداران قطری تبدیل شود، یا فکر می کنید آنها واقع بین هستند؟ شما در سال 2021 آنها به نیمه نهایی جام کونکاکاف رسیدید.

مردم در بیان عقیده خود آزادند. در کونکاکاف تورنمنت خوبی داشتیم و این تجربه فوق‌العاده‌ای بود. ما با تیم هایی بازی کردیم که واقعا سطح بالاتر از ما هستند و اینگونه متوجه فضای واقعی حاکم بر فوتبال می‌شوید. انجام این کار که در قطر هزینه‌های زیادی برای ما دارد، معمولا ورزشگاه ها خالی از تماشاگر هستند... این یک انگیزه اضافی بود و البته طعم تلخ و شیرین این تورنمنت در دیدار برابر ایالات متحده برای ما رقم خورد. ما به فینال نرسیدیم، اما تیمی رقابت طلب بوده و فوتبال خوبی بازی کردیم و این تجربه ای بود که باعث رشد ما شد.

سایت های پیش بینی به سختی برای تیم ملی قطر شانس صعود قائل هستند ...

اگر به اعداد و ارقام نگاه کنید این مسئله برای شما قابل درک می شود و تاریخ همیشه اینگونه است. بازیکنان جدیدی وارد تیم ملی قطر شده اند که در بهترین سطح عملکرد فوتبالی خود قرار دارند و این باعث افزایش کیفیت مسابقات خواهد شد و البته بیننده لذت بیشتری خواهد برد.

آیا این تصور واقع بینانه ای است که کشوری با این جمعیت کم، بتواند در جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشد؟

ما کشور بسیار کوچکی هستیم و کمتر از یک میلیون نفر جمعیت داریم. ما هرگز در جام جهانی بازی نکرده‌ایم و اکوادور، سنگال و هلند چنین تجربه ای را در گذشته داشته اند. بازیکنان ما هنوز در لیگ قطر بازی می‌کنند و اگرچه این لیگ در حال پیشرفت است، اما هنوز با بهترین‌های دنیا فاصله دارد. ما با تیم هایی روبرو خواهیم شد که به فینال جام جهانی رسیده اند، قهرمان آفریقا هستند، بسیاری از بازیکنان‌شان در پست های خود بهترین های جهان هستند، با تجربه در جام های جهانی و لیگ قهرمانان...

بنابراین ما می دانیم که نقش ما چیست. ما بدانیم که بخت اول صعود به دور بعد نیستیم، بلکه باید در حد امکانات‌مان، انتظارات و اهداف بزرگی برای خودمان تعیین کرده و سعی کنیم به بهترین شکل رقابت کنیم. در سال 2019 خیلی دشوار بود که تصور کنیم قطر می تواند قهرمان جام ملت های آسیا شود و این اتفاق رخ داد. واضح است که من در مورد قهرمانی قطر در جام جهانی صحبت نمی کنم، اما رقابت در سطح خوب مقابل این سه تیم چالش اصلی ماست. این فوتبال است و شما هرگز نمی دانید چه اتفاقی می تواند رخ دهد.

نقاط قوت اصلی تیم ملی قطر چیست؟

در این سطح تفاوت در شرایط جسمانی بین ما و دیگر تیم ها وجود دارد. ما بازیکنان با استعدادی داریم و سعی می کنیم در ضدحملات خطرناک باشیم. وقتی توپ را در اختیار داریم، سعی می کنیم عملکرد خودمان را مدیریت کنیم و البته می دانیم که در مقابل رقبایی در این سطح، در اختیار داشتن ابتکار عمل در جریان مسابقه بسیار دشوار است و باید خودمان را وفق دهیم. اگر بخواهیم شانس داشته صعود باشیم، این خودکشی است که بخواهیم قهرمان داستان باشیم. ما سعی می کنیم از نظر دفاعی جمع و جور عمل کرده، کمترین فرصت ممکن را به حریفان بدهیم و در انتقال توپ خوب ظاهر شویم.

قطر برای اولین بار با اکوادور، سپس سنگال و در نهایت هلند بازی می کند. وقتی قرعه کشی را دیدی با خوددت چه فکری کردی؟

با خودم گفتم ما در گروه بسیار سختی قرار داریم. اما این رقبا می توانستند قوی تر یا ضعیف تر باشد، این همان چیزی است که ما را تحت تأثیر قرار داده و برای قطر بسیار سخت است. اکوادور برای خیلی ها تیم ناشناخته ای بوده که در آمریکای جنوبی خوب ظاهر شده است. آنها بعد از برزیل و آرژانتین بهترین نتایج را گرفته، آنها نسل جدیدی از بازیکنان را معرفی کرده اند.

سنگال پر از بازیکنان با استعداد است که تجربه زیادی در تیم های بزرگ در اروپا دارند، سادیو مانه (بایرن مونیخ)، ادوارند مندی، کالیدو کولیبالی (چلسی)...

آیا نگران بحث کمبود تجربه هستید؟

سنگال قهرمان آفریقاست، آنها از نظر بدنی بسیار قوی هستند و در سطح فردی بازیکنان بسیار خوبی دارند که در بهترین لیگ های جهان بازی می کنند. سنگال تیمی با پتانسیل بسیار بالا از نظر فیزیکی و فنی بوده و قهرمانی در آفریقا بسیار سخت است.

و در پایان تیم ملی هلند

دیگر همه آنها را می شناسند. هلند در سال 2010 در فینال مقابل اسپانیا بازی کرد، دور بعدی به نیمه نهایی رسیدند و همیشه در میان مدعیان جای داشته اند. آنها اخیرا نتایج بسیار خوبی گرفته اند و تیم های گروه اول سه رقیب بسیار قوی برای ما هستند.

بخت های اول برای کسب عنوان قهرمانی در جام جهانی کدام تیم ها هستند؟

من تیم های بسیار قوی زیادی می بینم. برزیل همیشه نامزد قهرمانی بوده، آرژانتین شرایط بسیار خوبی دارد و اسپانیا مثل همیشه نامزد کسب عنوان است. من سبک فوتبال سرمربی اسپانیا را خیلی دوست دارم. لوئیز انریکه به کاری که انجام می دهد اعتقاد دارد و همیشه سعی می کند باورهای خود را در زمین پیاده کند.

هواداران قطری در خیابان به شما چه می گویند؟

مردم بسیار هیجان زده هستند و پیام های زیادی از همه جا می رسد. هواداران به ما تبریک گرفته و از ما حمایت می کنند. در ادامه این سوال وجود دارد که چرا فلان بازیکن در لیست نیست و البته همه جا این اتفاق رخ می دهد. به هوادارانی که قرار است به اینجا سفر کنند نیز تبریک می گویم. قرار است آنها با یک کشور جدید، یک شهر و یک فرهنگ جدید آشنا شوند. قطری ها بسیار صمیمی هستند و علاقه دارند مسافران اینجا احساس راحتی کنند.

کدام سرمربی در دنیای فوتبال بیشتر روی شما تاثیر گذاشته است؟

لوئیس انریکه یکی از آنها خواهد بود و من همیشه پپ گواردیولا را بسیار دوست داشته ام. او قهرمانی در سه لیگ بزرگ را تجربه کرده و اگرچه همیشه نمی توان موفق بود، اما گواردیولا توانسته در سه لیگ بزرگ فردی تاثیرگذار باشد. افرادی هستند که می گویند او همیشه بهترین بازیکنان را در اختیار دارد، اما علیرغم این شرایط نیز باید برنده شوید و گواردیولا عناوین زیادی کسب کرده است.

فلیکس سانچس چه برنامه های آینده ای دارد، آیا او در قطر ادامه خواهد داد یا وسوسه شده که به اسپانیا برگردد و در آنجا ماجراجویی جدیدی را تجربه کند؟

آینده من تا پایان جام جهانی است. من به آینده فکر نکرده ام و روزی که جام جهانی تمام شود، آنگاه باید با خانواده ام شرایط را در نظر بگیرم و به این نتیجه برسم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم. قطر همه چیز را به من داده و به لطف این کشور در جام جهانی حضور خواهم داشت. اینجا خانه من است، اما هرگز نمی دانید آینده چه خواهد شد. آینده اکنون برای من جام جهانی است و فقط به این تورنمنت فکر می کنم.