سرمربی پیشین پرسپولیس و تیم ملی هدایت یک تیم کانادایی را برعهده گرفت.

انتقال غیرمنتظره و شگفت‌انگیز قطبی به کانادا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، افشین قطبی همواره یک چهره محبوب و ویژه برای هواداران فوتبال ایران به‌ویژه پرسپولیسی‌ها بوده که قهرمانی لیگ هفتم را هم همراه با سرخ‌پوشان تجربه کرده، اما طی سالیان اخیر شرایط ایده‌آلی برای کار دوباره او در ایران وجود نداشته تا او بیشتر در کشورهای شرق آسیا دور بزند و حالا هم در یک انتقال غیرمنتظره به قاره آمریکا رفت.

سرمربی پیشین تیم ملی ایران که حدود دو فصل را در شیجیاژوانگ سپری کرد و توانست این تیم را در نوامبر ۲۰۱۹ از لیگ یک به سوپر لیگ چین برساند و یک اتفاق تاریخی برای این باشگاه رقم بزند، حالا پس از سال‌ها حضور در قاره آسیا تصمیم گرفت به کانادا برود و تجربه جدیدی به دست بیاورد.

افشین قطبی که در سال‌های گذشته همواره جزو گزینه‌های تعدادی از تیم‌های مطرح لیگ برتری بوده و صحبت از بازگشت‌اش به ایران وجود داشت، با پیشنهاد باشگاه ونکوور اف. سی به کانادا رفت و سرمربیگری این تیم را پذیرفت.

تیم فوتبال ونکوور اف. سی که روز چهارشنبه هفته گذشته(دوم نوامبر ۲۰۲۲) تاسیس شده و ریاست آن را یک بازیکن سابق تیم ملی کانادا برعهده دارد، افشین  قطبی را به‌عنوان نخستین سرمربی تاریخ خود انتخاب کرد تا در فصل ۲۰۲۳ رقابت‌های لیگ برتر کانادا همراه با او شرکت کند.

لوگو باشگاه تازه تاسیس ونکوور اف. سی برگرفته از عقاب سرطاس آمریکایی است که طراحی و شکل خاصی دارد

راب فرند، مهاجم اسبق باشگاه‌های اینتراخت فرانکفورت، هرتابرلین و بوروسیا مونشن‌گلادباخ که در تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی فوتبال کانادا بازی کرده و ۴۱ سال سن دارد، افشین قطبی ۵۸ ساله را به‌عنوان سرمربی تیمش برگزیده و یک انتخاب پرسروصدا از بین تمام گزینه‌های کانادایی که رد کرده یا به توافق نرسیده، داشته است.

ونکوور اف. سی که لوگوی خود را با یک عقاب سر طاس آمریکایی(به دلیل وجود پرشمار این نوع پرنده در محل تاسیس این باشگاه) طراحی کرده، قرار است مسابقات خود را در ورزشگاه لنگلی ویلوبی پارک کانادا برگزار کند.

وب‌سایت canpl که خبر انتخاب قطبی به‌عنوان سرمربی جدید ونکوور اف. سی را منتشر کرده، عنوان نموده او در ایران به دنیا آمده، اما در آمریکا بزرگ شده و در سه دوره جام جهانی(۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶) به‌عنوان دستیار در کادر فنی تیم‌های ملی آمریکا و کره جنوبی حضور داشته و علاوه بر آن در لیگ‌های آمریکا، ژاپن، چین، ایران و تایلند هدایت تیم‌های مختلف را برعهده داشته و روی نیمکت تیم ملی ایران هم نشسته است.

افشین قطبی در مراسم معارفه خود در ونکوور اف. سی، با این چهره روی سن حاضر شد

افشین قطبی در مراسم انتخاب به‌عنوان سرمربی تیم ونکوور اف. سی عنوان کرده: «از راب فرند، دین شیلینگتون و باشگاه ونکوور اف. سی تشکر می‌کنم که در این پروژه هیجان‌انگیز به من اعتماد کردند. این یک لحظه شگفت‌آور برای فوتبال کانادا محسوب می‌شود و شور و اشتیاق زیادی در این منطقه برای بازی به وجود می‌آورد. من مشتاق هستم تا یک باشگاه ایده‌آل بسازم و موجب افتخار هواداران شوم.»

فرند، رئیس باشگاه ونکوور اف. سی نیز در خصوص انتخاب قطبی گفته: «ما با گزینه‌های کانادایی برای انتخاب سرمربی صحبت کردیم و این پروسه را از مدت‌ها قبل انجام دادیم ولی در نهایت چه کسی آماده بود تا این چالش بزرگ را برای یک تیم تازه تاسیس بپذیرد؟ افشین(قطبی) به یکباره به ما معرفی شد، او یک رزومه بین‌المللی فوق‌العاده داشت و در سراسر دنیا مربیگری کرده است. ما تمام موارد رادر نظر گرفتیم و او را انتخاب کردیم و می‌دانیم او چالش‌ها و موفقیت‌های زیادی به دست آورده است.»

او ادامه داده: «رزومه افشین قطبی همه چیز را نشان می‌دهد ولی از هر چیزی مهم‌تر، این است که ما یک فرد با شخصیت فوق‌العاده را که پاسپورت ایرانی- آمریکایی دارد، انتخاب کردیم؛ کسی که شرایط مختلف را دیده و در فرهنگ‌های متفاوتی زندگی کرده است.»

همانطور که در لوگو ونکوور اف. سی مشخص است، این باشگاه در سال 2022 تاسیس شده؛ در سمت چپ عدد 20 و در سمت راست عدد 22 به چشم می‌خورد

رئیس باشگاه ونکوور اف. سی تاکید دارد افشین قطبی با انگیزه زیادی هدایت این تیم را برعهده گرفته و حضورش می‌تواند به رشد فوتبال‌شان هم کمک کند؛ ضمن اینکه دستیاران جوان از کانادا اگر در کنار او باشند، آموزش می‌بینند و کسب تجربه خواهند کرد و اعتقاد دارم با این مربی کارهای بزرگی انجام می‌دهیم.

فصل ۲۰۲۲ لیگ برتر کانادا روز دوشنبه هفته گذشته(نُهم آبان‌ماه) با انجام مسابقه فینال به پایان رسید که تیم فورگه با برتری مقابل اوتاوا به قهرمانی دست یافت، اما قرار است در فصل جدید این بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ که با حضور هشت تیم برگزار می‌شود ونکوور اف. سی با سرمربیگری افشین قطبی حضور داشته باشد.