استقلال این فصل در بیشتر بازی های انجام داده در لیگ برتر ارایه گر فوتبال مالکانه ای در برابر حریفان بوده و این اشتیاق ریکاردو ساپینتو است.

استقلال و فوتبال مالکانه، ساپینتو به آن می بالد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، استفاده از سه هافبک در مرکز زمین برای شکل گیری فوتبال مالکانه ایده ریکاردو ساپینتو بوده است. روزبه چشمی در جلوی خط دفاعی استقلال هم سعی می کند ضربه گیر حملات حریف باشد و هم به بازی استقلال در فاز تهاجمی جهت بدهد.  وظیفه مهدی مهدی پور و آرش رضاوند هم گردش توپ برای شکل گیری حملات است. این ایده تا به اینجای کار دست کم بر اساس داده های سایت آنالیز در اجراء خوب بوده است و تنها ایرادی که می توان به سبک بازی استقلالی ها گرفت موقعیت هایی است که از دست می دهند. هر چند امیر ارسلان مطهری در دو بازی اخیر استقلال نشان داده مهاجم چارچوب شناسی است و می تواند همان گمشده آبی ها در خط حمله باشد.

ریکاردو ساپینتو در پایان بازی با نساجی و در رختکن بیشتر از نتیجه و کسب جام از شیوه بازی تیمش ابراز رضایت کرد، چرا که شاگردانش در جریان بازی با پاس های متعدد رو به جلو قدرت خود را به حریف دیکته کردند و در نهایت با استفاده از یکی از موقعیت ها پیروز شدند. البته که سرمربی تیم استقلال هنوز هم می تواند از هدر دادن موقعیت ها گله مند باشد. نکته ای که در بیشتر بازی های استقلال مشهود بوده است. مربی پرتغالی خرسند از این است در فرصت کوتاه شیوه ای که برای بازی استقلال طراحی کرده است، (3-3-4) در تیم جا افتاده و استقلالی ها در اجرای این سیستم موفق بوده اند و در هر بازی صاحب موقعیت های متعددی برای گلزنی می شوند و اولین دستاورد آن قهرمانی در سوپر جام بوده است. ریکاردو ساپینتو بارها خطاب به شاگردانش گفته است، در مسابقه موقعیت ایجاد کنید، بالاخره از یکی از موقعیت ها بهره می برید و برنده می شوید. این همان اتفاقی بود که در بازی با نساجی رخ داد. 

فوتبال مالکانه و تهاجمی استقلال در بازی سوپر جام و در مصاف با نساجی هم ادامه پیدا کرد. بر اساس داده های سایت های آنالیز استقلال در سوپر جام بازی بهتری از خود به نمایش گذاشت و شایسته تصاحب جام قهرمانی بود. جدا از برتری در مالکیت استقلال در جریان بازی 14 بار اقدام به شوتزنی کرد در حالی که تعداد شوت های نساجی 3 شوت بود. 469 پاس در برابر 232 پاس نشان می دهد تیم استقلال اشتیاق بیشتری برای پیروزی در مسابقه داشت و برای رسیدن به این مهم بازی رو به جلو با تعداد پاس های زیاد را انتخاب کرده بود. 6 موقعیت گل در برابر 1 موقعیت گل. با این حال نتیجه ای که در این بازی به ثبت رسید، یک بر صفر به سود استقلال بود، به این خاطر که در چند صحنه علیرضا حقیقی نمایش خوبی در چارچوب دروازه تیم نساجی داشت و حتی موقعیت های تک به تک را هم مهار کرد. در یکی دو صحنه هم تیرک دروازه به کمک این دروازه بان آمد. 

و اما نساجی بر خلاف بازی رفت لیگ برتر که ارایه گر بازی باز و رو به جلو بود، این بار آمده بود، با ارایه بازی تدافعی و استفاده از ضد حملات به گل برسد و صاحب یک موقعیت تک به تک هم شد، اما سید حسین حسینی ضربه کریم اسلامی را مهار کرد، تا استقلال با گل امیر ارسلان مطهری قهرمان شود و بر جام بوسه بزند.