یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: غربی ها حاضر نیستند برای احیای برجام امتیازاتی را بدهند که سال گذشته راضی به اعطای آنها بودند.

اروپا از برجام عبور کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: غربی ها حاضر نیستند برای احیای برجام امتیازاتی را بدهند که سال گذشته راضی به اعطای آنها بودند.

اروپایی ها این روزها پالس هایی می دهند که گویی فرصت احیای برجام را پایان یافته تلقی می کنند و می خواهند وارد فاز جدیدی در تعریف روابط شان با تهران شوند.

قاسم محبعلی درباره عبور احتمالی اروپا از برجام گفت: تا قبل از تهاجم روسیه به اوکراین و حتی ماه های اولیه این حمله، ایران فرصت داشت تا برای احیای برجام توافق و از مزایای آن استفاده کند اما هم اکنون شرایط برای احیای برجام تغییر کرده است.

وی با اشاره به 2 اتفاق موثر بر روند احیای برجام افزود: معادلات در جنگ اوکراین تغییر کرده چون روس ها در حال عقب نشینی هستند، در عین حال غربی ها ایران را به همکاری نظامی با مسکو متهم می کنند. از طرفی تحولات داخلی کشور نشان می دهد که اوضاع نسبت به سال گذشته تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: طرف غربی امروز احساس می کند موضع قوی تری دارد و می خواهد امتیازات بیشتری را از ایران برای احیای برجام بگیرد. به عبارت دیگر، غربی ها همچنان دنبال احیای برجام هستند اما می خواهند با شرایط جدیدی به این هدف دست یابند. اگر ایران هوشیاری به خرج می داد و در زمان خودش به توافق می رسید، قطعا شرایط هم درباره اروپا و آمریکا تغییر می کرد و هم درباره با منطقه.

وی درباره احتمال پایان یافتن مذاکرات برجامی افزود: مذاکره هیچ گاه آخر ندارد. دیپلماسی حتی در بدترین شرایط می تواند دنبال شود اما دو اتفاق افتاده است. نخست آن که در اسرائیل نتانیاهو به قدرت برگشته است و پیش بینی هم می شود که در کنگره و سنای آمریکا جمهوری خواهان اکثریت کرسی ها را در اختیار بگیرند، طبیعتا در چنین وضعیتی موضع دولت بایدن تضعیف می شود.

محبعلی یادآور شد: نتانیاهو دشمن سرسخت برجام بود و جمهوری خواهان نیز از اساس همواره با این توافق اعلام مخالفت کرده اند بنابراین وضعیت جدید احیای برجام را مشکل تر می کند. این تصور اشتباهی بود که برخی در ایران تصور می کردند، دولت بایدن بعد از انتخابات کنگره با انعطاف بهتری به میز مذاکرات بر می گردد.

وی افزود: غربی ها بر اساس استراتژی شان قطعا خواستار متوقف کردن برنامه هسته ای ایران هستند و کمترین راه برای حصول این هدف را نیز توافق سیاسی می دانند اما با شرایط جدیدی می خواهند به هدف خود برسند. در واقع دیگر غربی ها حاضر نیستند برای احیای برجام امتیازاتی را بدهند که سال گذشته راضی به اعطای آنها بودند.