رئیس دستگاه قضا: ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید.

اژه‌ای: دانشجویان در مطالبه‌گری و طرح انتقاد، راهکار را مدنظر قرار دهند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس دستگاه قضا: ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید. 

رئیس قوه قضاییه خطاب به دانشجویان مرکز خراسان جنوبی گفت: مطالبه‌گری و طرح انتقاد و اعتراض، حق دانشجویان است، اما باید در کنار این موضوع، ارائه طریق را مدنظر قرار دهید؛ در غیر این صورت به خطا می‌رویم و ممکن است یک اعتراض، ناخودآگاه به یک اغتشاش و یک انتقاد به یک تخریب تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، امروز پنجشنبه ۱۹ آبان در جریان حضور در دانشگاه بیرجند، پس از استماع سخنان دانشجویان، خظاب به آنها گفت: تک تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و رفع آنها، اهتمام دارم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان مطرح‌شده از جانب برخی دانشجویان مبنی بر ضرورت تمیز قایل شدن میان معترضان و اغتشاش‌گران، افزود: ما هم بارها تاکید کردیم صف معترضان از اغتشاش‌گران جداست؛ شما نیز توجه داشته باشید که چه کسانی اغتشاش می‌کنند و قرآن و پرچم ایران را می‌سوزانند و اموال مردم را تخریب می‌کنند و مردم را به قتل می‌رسانند و توجه داشته باشید که دشمنان کینه‌توز ما برای ایجاد این اغتشاشات به میدان آمده‌اند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: به قطاری که در حال حرکت است سنگ پرتاب می‌شود؛ این را نمی‌خواهم برای دل‌خوشی بگویم بلکه این یک واقعیت است که ایران اسلامی امروز حرکت روبه‌جلو دارد لذا دشمن سنگ‌اندازی می‌کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید.

محسنی اژه‌ای با اشاره به درخواست یکی از دانشجویان دانشگاه بیرجند مبنی بر توقف رسیدگی به پرونده دانشجویان بیرجندی دستگیرشده در اغتشاشات اخیر گفت: حتما اسامی دانشجویانی را که طی قضایای اخیر در دانشگاه‌های بیرجند برای آنها پرونده تشکیل شده، به من ارائه دهید و من دستور می‌دهم چنانچه آنها جرمی مرتکب شده باشند به تناسب جرمشان و لحاظ مواردی نظیر دانشجو بودن، به پرونده آنها رسیدگی شود و ارفاقات قانونی در قبال آنها اعلام شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم حتی برخی از اغتشاش‌گران نیز ممکن است فریب خورده باشند و توجه به این موضوع در جای خود محفوظ است؛ اما نکته مهم آن است که ضعف‌های مدیریت خود را بشناسیم و درددل و اعتراضات مردم را بشنویم چراکه اگر به نقص‌ها و کمبودهای خود توجه نکنیم، ممکن است همه دردها درمان نشود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به بَنری که تصویر خود در آن درج شده بود ودر دانشگاه وجود داشت، گفت: به هیچ وجه راضی نیستم که عکس و بنری از من در محلی نصب شود و تاکید دارم که باید تشریفات و تجملات را کم کنیم گاهی دیگران باعث می‌شوند دچار تجملات شویم و باید از این موضوع دوری کرد

وی بیان کرد: با عکس و بنر مساله و مشکلی حل نمی‌شود اگر نیت و اعمال ما درست باشد خودش بیانگر و مبین خواهد بود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مطالبه دانشجویان برای برگزاری دادگاه‌های علنی مفاسد اقتصادی گفت: از دهه هفتاد بر برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی مطابق با قانون اساسی و مقررات اصرار داشتم اما به هر ترتیب ضوابطی از ناحیه مجلس و غیره در این رابطه ایجاد شده است.

رئیس دستگاه قضا گفت: من به حضور در بین اقشار مختلف مردم و شنیدن سخنان و نقدها و اعتراضات آنها، اعتقاد جدی دارم و بر همین اساس، طی یک سال و نیم اخیر با اقشار مختلفی از مردم و گروه‌های نخبگانی و سیاسی با گرایش‌های مختلف، نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و معتقدم انسان نباید از شنیدن حرف فرد مخالف خود نگران باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: من در زمانی که معاون اول قوه قضاییه بودم پیشنهاد دادم که در جریان سفرهای استانی هیأت عالی قضایی، مدیران دستگاه قضا با اقشار مختلف مردم و مراجعان به عدلیه به گفتگوی رودررو بپردازند و ضمن استماع مشکلات آنها، در راستای رفع این مشکلات اقدام کنند؛ اکنون نیز این موضوع به یک رویه میان مقامات قضایی تبدیل شده است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: مطالبه‌گری و طرح انتقاد و اعتراض، حق شما دانشجویان است اما باید در کنار این موضوع، ارائه طریق را مدنظر قرار دهید وگرنه به خطا می‌رویم و ممکن است یک اعتراض ناخودآگاه به یک اغتشاش و یک انتقاد به یک تخریب تبدیل شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: سوال این است که آیا دستگاه قضایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد یا خیر؛ پاسخ ما آن است که حتما در وضعیت مطلوبی نیستیم اما نکته مهم آن است که چه تدابیری را برای نیل به مطلوبیت در دستور کار قرار دهیم.

محسنی اژه‌ای به برخی از توفیقات و اقدامات در دست اجرای قوه قضاییه که سبب یأس و خشم دشمن شده اشاره کرد و در این رابطه مشخصا از مبارزه با فساد اقتصادی در عین تامین امنیت سرمایه‌گذاری و رفع ابهام از عدم استقلال قضات و عملیاتی‌سازی مفاد سند تحول نام برد.