نخست وزیر بلاروس در پی توافقات صورت گرفته در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند ازبکستان در شهریور ماه امسال، دقایقی پیش در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

نخست وزیر بلاروس وارد تهران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست وزیر بلاروس در پی توافقات صورت گرفته در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند ازبکستان در شهریور ماه امسال، دقایقی پیش در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

رومن گلاوچنکو که برای نخستین بار به تهران سفر کرده است،در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران از سوی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد استقبال قرار گرفت.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره سفر یک روز نخست وزیربلاروس به تهران گفت که این سفر در پی توافقات صورت گرفته در مذاکرات بین آیت الله رئیسی و لوکاشنکو رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند ازبکستان در شهریور ۱۴۰۱ است.

محمد جمشیدی گفت که دو هیات ایران و بلاروس درباره گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله ترانزیت، صادرات و واردات، تامین انرژی، محصولات کشاورزی و انتقال تکنولوژی و تجهیزات مذاکره کرده و یک نقشه راه جامع برای توسعه روابط اقتصادی تهران و مینسک ترسیم می‌کنند.

وی درباره برنامه‌های این سفر توضیح داد که پس از مذاکرات و گفت‌وگوی هیات‌های دو کشور، دیداری مشترک با فعالان اقتصادی ایران و بلاروس نیز انجام می‌شود.

مراسم استقبال رسمی از نخست وزیر بلاروس تا ساعتی دیگر در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود.

ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس پیش تر چهارم آبان ماه امسال در آستانه سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک با ایران و به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرده بود.

پیش از این و در دهم آبان ماه امسال رئیس جمهور میزبان نخست وزیر ارمنستان در تهران بود که تاکنون دو نخست وزیر در مدت ۱۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم به کشورمان سفر کردند.

رئیس جمهور در طی فعالیت ۱۵ماهه خود تاکنون میزبان ۶ همتای ترکمنستانی، قزاقستانی، روسی، تاجیکی، ونزوئلایی وترکیه‌ای و میزبان امیر قطر و نخست وزیر ارمنستان در تهران بوده که تا به امروز به بیش از ۴۴ یادداشت‌تفاهم در زمینه‌های اقتصادی- تجاری، سیاسی، فرهنگی،گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده است.

همچنین نخستین سفر خارجی مقامات ارشد در دوران آیت الله رئیسی به امیر قطر اختصاص داشت که رئیس جمهور در ۲۲ اردیبهشت امسال میزبان «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بود.

در میزبانی رئیس‌جمهور از همتایان خود در سفر به تهران تاکنون، ۱۷ سند همکاری با دوشنبه، سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا، امضای ۹ سند بین تهران و عشق آباد، امضای ۹ سند بین ایران و قزاقستان و امضای ۸ سند بین ایران و ترکیه در اجلاس تهران انجام پذیرفت که امضا تفاهمنامه با تاجیکستان در صدر بیشتر قراردادهای همکاری قرار دارد.