سید حسین نقوی حسینی گفت: ایران هیچ وقت میز مذاکره را ترک نمی کند و باور داریم که مشکلات را می توان از طریق مداکره حل کرد البته در صورتی که طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند.

ایران میز مداکره را ترک نمی کند اما...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت دیپلماتیک میان ایران و غرب پیچیده از قبل شده است و می بینیم که از یک سو روند مذاکرات متوقف شده است و از سوی دیگر تحرکاتی از سوی غربی ها برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت انجام می دهند. در این وضعیت پرسش آن است که سرنوشت رابطه ایران و غرب چگونه می شود؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «شورای حکام قطعنامه ای غیرمنطقی و غیرمستندی صادر کرد؛ قطعنامه ای بر اساس ادعاهای صهیونیست ها و منافقین. قطعنامه شورای حکام  کاملا غیرفنی بود. ایران هم با این تهدیدها عقب نمی نشیند و فعالیت هسته ای خود را متوقف نمی کند. ما غنی سازی سازی 60درصدی مورد نیازمان است و در چارچوب هدفگذاری هایمان این کار را انجام می دهیم».

او درباره احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه و ارسال پرونده هسته ایران به شورای امنیت، بیان کرد: «هر کدام از کشورهای عضو برجام می توانند درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه را بدهند اما اختلافی میان روسیه و چین وجود دارد. از یک سو گفته می شود چون آمریکا از برجام خارج شده است نمی تواند درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه را بدهد و از آن سو آمریکا می گویند خروج از قعطنامه 2231 بوده است و ارتباطی به مکانیزم ماشه نداردو اگر اروپایی ها هم بخواهند درخواست کنند باید فرایند پیچیده ای را طی کنند که البته این روند در حال طی شدن است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما تجربه کافی در مواجهه با غربی ها داریم. هرجا در مذاکرات به توافق نزدیک می شویم، ابزار آنها متفاوت می شود. آنها از سیاست چماق و هویج استفاده می کنند. وقتی آنها نمی توانند خواسته هایشان را به ایران تحمیل کنند، فشار را افزایش می دهند و حالا هم می بینیم ه با ابطاز و بهانه اتهام های حقوق بشری می خواهند بر ایران فشار را زیاد کنند تا ایران به خواشته هایشان تن دهند که البته ایران زیربر حرف زور نمی رود».

نقوی حسینی در پایان گفت: «ایران هیچ وقت میز مذاکره را ترک نمی کند و باور داریم که مشکلات را می توان از طریق مداکره حل کرد البته در صورتی که طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند».