ژاپن در نیمه اول دست بالاتر را گرفت و با گل دقایق پایانی برنده به رختکن رفت.

گزارش زنده: ژاپن 1 - کرواسی 0
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" در دیداری که میشد حدس زد برای هر دو تیم سخت و نزدیک باشد ژاپن از همان ابتدا خطرناک ظاهر شد. آنها در دقایق ابتدایی بازی روی یک ضربه کرنر چیزی نمانده بود که دروازه کرواسی را باز کنند اما توپ با اختلاف کمی به بیرون رفت. در ادامه کرواسی توپ و میدان را در اختیار گرفت و یکی دو بار هم با کمک اشتباه مدافعان ژاپن توانست روی دروازه گوندا خطر جدی ایجاد کرد اما در تمام کردن کار بازیکنان کرواسی کامل عمل نکردند و موفق به باز کردن دروازه حریف نشدند. سامورایی‌ها در دقایق پایانی نیمه شروع به فشار روی دروازه کرواسی کردند و شبیه به سبک و سیاق کرنر در اوایل بازی، ضربه کرنر را در دقایق پایانی بازی اجرا کردند ولی این بار موفق به باز کردن دروازه کرواسی شدند تا کروات‌ها با شوک به رختکن بروند.

در قرن حاضر ژاپن از میزبانی ۲۰۰۲، یک دوره در میان به جمع شانزده تیم صعود کرده بود اما این دوره با شکست آن طلسم و پیروزی مقابل اسپانیا، شروع به شگفتی کرده. آنها در این جام اسپانیا و آلمان را در مرحله گروهی با نتیجه مشابه ۲ بر ۱ شکست دادند تا عملکردی کم‌نظیر را به نمایش بگذارند. شاگردان هاجیمه موریاسو در خط دفاعی هماهنگی خوبی دارند و در حمله و اکثرا ضدحملات، کشنده ظاهر می‌شوند. آبی‌ها تا اینجا هم دو تا از غولهای جام را شکست دادند تا خود را از گروه مرگ بالا بکشند. در بازی مقابل اسپانیا پایین‌ترین درصد مالکیت توپ در تاریخ برای آبی‌ها ثبت شد ولی موقعیت خطرناک آنها در پایان تفاوتی با لاروخا نداشت و در عین حال ژاپن در ضدحملات بدون اشتباه بود. ژاپن در تبدیل و انتقال بازی از وضعیت دفاعی به حمله نمایشی تحسین‌برانگیز داشته است و این توانایی‌های تاکتیکی در کنار شخصیت سختکوش بازیکنان و کادر، از آنها تیمی خطرناک مقابل هر رقیبی می‌سازد.

در سمت مقابل و در ورزشگاه الجنوب بازی‌سازان مشهور بالکانی صف‌آرایی می‌کنند. کروات‌ها سومین حضور در مرحله حذفی را تجربه می‌کنند و با صعود در جام قبلی و این جام آنها برای اولین‌بار در دو جام پیاپی از گروه خود صعود کرده‌اند. جالب اینکه آنها تا بحال سه دیدار را در جام‌جهانی مقابل سامورایی‌ها برگزار کردند و در هیچ کدام از این تقابل‌ها بازنده نبودند. طبق پیش‌بینی‌ها کرواسی دست بالاتر را دارد اما دالیچ به خوبی به رقابت سخت مقابل نماینده آسیا آگاه است.

"ما واقعا به ژاپن احترام می گذاریم. تیمی که توانسته دو قهرمان جهان یعنی آلمان و اسپانیا را شکست دهد، قطعا تیم خوب و قابل احترامی است." البته سرمربی کرواسی و رختکن او هم امید زیادی برای خلق شگفتی دارند و آماده شدند خودشان را دوباره در فینال ببینند. باید دید ژاپنی‌ها به آنها اجازه عبور می‌دهند یا اینکه رویای مودریچ و دوستان پیش از انتظار به پایان می‌رسد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر - یک هشتم نهایی

ورزشگاه: الجنوب (دوحه) - ساعت ۱۸:۳۰ - تماشاگر:

داور:  اسماعیل الفتح (آمریکا) / کمک‌ها:  کایل اتکینز و کوری پارکر (آمریکا) / داور چهارم: مصطفی غربال (الجزایر)/ داور ویدیویی: نیکلاس گالو (کلمبیا)

تیم ملی کرواسی

دومینیک لیواکوویچ، دژان لوورن، ژوسکو گواردیول، جوزپ یورانوویچ، برنا باریسیچ، مارسلو بروزوویچ، لوکا مودریچ، متئو کوواچیچ، برونو پتکوویچ، آندره کراماریچ و ایوان پریشیچ

سرمربی: زلاتکو دالیچ

تیم ملی ژاپن:

شویچی گوندا، تاکهیرو تومیاسو، شوگو تانیگوچی، مایا یوشیدا، جونیا ایتو، واتارو اندو، هیدماسا موریتا، یوتو ناگاتومو، ریتسو دوآن، دایزن مائدا و دایچی کامادا 

سرمربی: هاجیمه موریاسو

شرح گل:

ژاپن ۱ - کرواسی ۰ ، دقیقه ۴۳: ژاپن بازهم ارسال کرنر را کوتاه کار کرد. با سه پاس کوتاه توپ به گوشه محوطه رسید و ریتسو دوآن توپ را به نزدیکی شش قدم ارسال کرد. مایا یوشیدا به خوبی با پای چپ توپ را به مائدا رساند و مهاجم خطرناک ژاپن دروازه کرواسی را باز کرد و ژاپن را پیش انداخت.

⏱ لحظات حساس: 

دقیقه ۳: ژاپنی ها اولین خطر جدی را روی دروازه کرواسی با یک ضربه کرنر تمرین شده ایجاد کردند. ارسال کوتاه به بیرون و گوشه راست محوطه جریمه را ایتو با ارسال دقیق به نزدیکی‌های شش قدم دروازه کرواسی رساند و مدافع پیش تاخته ژاپن تانیگوچی ضربه به سرش را به سمت دروازه زد اما توپ با اختلاف کمی به بیرون رفت

دقیقه ۹: اشتباه عجیب مدافع ژاپن باعث شد پریشیچ توپ را توپ را از تومیاسو برباید و از جناح چپ به سرعت وارد محوطه شود اما ضربه او توسط گوندا به خوبی دفع شد و در ادامه تجمع بازیکنان مقابل دروازه باعث شد تا گوندا توپ را مال خود کند.

دقیقه ۲۶: موقعیت مناسب برای کرواسی با بی‌دقتی از دست رفت. توپ از جناح چپ و خط دفاعی کرواسی به پتکوویچ رسید و او پا به توپ وارد محوطه ژاپن شد و سعی داشت از بین پاهای مدافع توپ را به پریشیچ برساند ولی موفق نبود و گوندا توپ را به راحتی در اختیار گرفت.