دستیار کارلوس کی‌روش می گوید که حضور سرمربی پرتغالی روی نیمکت ایران در جام ملت های آسیا، قطعی نیست.

دستیار کی‌روش: ریسک کردیم و شش گل خوردیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، عملکرد تیم ملی در بازی دوم، علاقه مندان به فوتبال را امیدوار کرده بود تا بالاخره تیم ملی ایران بتواند حضور در مرحله حذفی را تجربه کند. اتفاقی که هرگز رخ نداده بود و در نهایت، سرنوشت جام های جهانی قبلی، در قطر نیز به سراغ ملی پوشان آمد و آنها با شکست برابر آمریکا، فرصت تاریخ سازی را از دست دادند.

با وجود گذشت بیش از 20 روز از حذف تیم ملی، اما همچنان بحث و تبادل نظر درخصوص عملکرد ملی پوشان ادامه دارد. شکست سنگین برابر انگلیس در بازی نخست، فشارها را روی ملی پوشان افزایش داد اما آنها در بازی دوم به خوبی توانستند عملکرد شایسته ای را از خود به نمایش بگذارند. حالا و در شرایطی که وضعیت ادامه همکاری با کارلوس کی روش نامشخص است، یکی از دستیاران او به ارزیابی عملکرد ملی پوشان در جام جهانی پرداخته است.

راجر دسا مربی آفریقایی تیم ملی ایران و دستیار کی روش می‌گوید احتمالاً مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران را از ماه ژانویه از سر می‌گیرد اما هنوز حضور او و کی روش روی نیمکت این تیم برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا قطعی نیست.

دسا همچنین در یکی از ویژه برنامه‌های جام جهانی در کشور آفریقای جنوبی حاضر شد و مسائلی را در خصوص عملکرد تیم ملی ایران و به ویژه بازی با انگلیس مطرح کرد.

* 2 ماه برای آنالیز تیم ساوت‌گیت زمان داشتیم

ما حدود 2 ماه برای شناخت و بررسی تیم ملی انگلیس به عنوان بازی اول زمان گذاشتیم‌؛ در خصوص شرایط و سبک بازی همچنین چیزهای زیادی که در شکل بازی آنها مشاهده کردیم ازجمله اینکه با سه دفاع میانی بازی می‌کردند.

* انگلیسی ها نسبت به ما، بازیکنان بهتری داشتند

اما آن چیزی که ما را شگفت زده کرد یک سیستم بسیار ساده ۳-۳-۴ با دو مدافع میانی بود و البته در نهایت شکست سنگینی را متحمل شدیم اما در مجموع باید بگویم آنها بازیکنان بهتری داشتند و بهتر از ما بازی کردند؛ بازیکنانی با سرعت بسیار بالا.

* ریسک کردیم و 6 گل خوردیم

وقتی تیم ما دچار چند اشتباه شد آنها از این موقعیت‌ها استفاده کردند، ما ریسک کردیم و در نهایت ۶ گل دریافت کردیم. با این وجود فکر می‌کنم یک تجربه فوق العاده بود که از آن چیزهای زیادی آموختیم. بعد از آن تنها برای ریکاوری و بازسازی تیم سه روز فرصت داشتیم که این کار را انجام دادیم.

* باید بازیکنان را از نظر روحی آماده می کردیم

شرایط روحی و آمادگی بازیکنان تیم ملی بعد از شکست مقابل انگلیس؟  بعد از چنین موقعیتی شما تلاش می‌کنید بازیکنان را به شرایط عادی بازگردانید و مثلاً به آنها بگویید که می‌توانست این اتفاق بدتر از این باشد و نتیجه بدتری حاصل شود. ما روی مسابقه بعدی با ولز تمرکز کردیم تا بازیکنان از آن شرایط خارج شوند و از نظر ذهنی آمادگی لازم برای حضور در بازی بعدی را پیدا کنند.

* ما تیمی بودیم که تمرکز کافی را نداشتیم

همچنین شما روی این موضوع متمرکز می‌شوید که توانایی زدن دو گل به چنین حریفی (انگلیس) را داشتید؛ همانطور که فرانسه هم توانست دو گل به انگلیس بزند. در نهایت ایران تیمی بود با مشکلات بسیار زیاد و متفاوت و در واقع تیمی بود که تمرکز کافی نداشت و کار ما بسیار دشوار بود.