نخست وزیر پیشین عراق در اظهاراتی به بررسی شخصیت شهید سلیمانی و نقش او در منطقه و جنگ با تروریسم پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق امروز (دوشنبه) در حاشیه سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت که نقش عراق باید تاثیرگذارتر از نقش کنونی این کشور باشد، نقش بغداد بسیار مهم است و ما تلاش‌های گسترده‌ای با تمام برادرانمان چه کسانی که با آن‌ها اتفاق نظر داریم و چه کسانی که اختلاف نظر داریم برای پایان دادن به جنگ یمن و ایستادگی در کنار ملت یمن کردیم. ما باید تمام کمک های لازم را برای پایان دادن به بحران یمن انجام دهیم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ در چنین روزهایی بود که شهید سلیمانی از من خواست که به عربستان بروم و میان تهران و ریاض میانجی‌گری کنم، من نیز درخواست او را قبول کردم و به عربستان رفتم. موضوع یمن یکی از موضوعات مهم و اساسی در این زمینه بود و کلید حل بسیاری از مشکلات به شمار می رفت.

عبدالمهدی تاکید کرد که گفت‌وگوهای مهمی با مسئولان سعودی در آن زمان انجام شد و بعد از آن نیز بغداد گفت‌وگوها و نشست ها متعددی با برادران ایرانی و سعودی برگزار کرد و موضوع یمن همواره در این نشست ها بود.

نخست وزیر پیشین عراق در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی عصاره تلاش های فراوان در جنگ تحمیلی صدام و جنگ با تروریسم در عراق، سوریه، لبنان و منطقه و مقابله با طرح های استکباری است. شخصیت شهید سلیمانی تک قطبی نبود بلکه تمام ویژگی های مثبت چه در عرصه فرماندهی و چه میدانی و جهادی و چه در زمینه مقاومت را شامل می شود.

وی ادامه داد: ما شاهد این ویژگی های شهید سلیمانی در سوریه، لبنان، یمن، عراق و تمام میدان ها بودیم، شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت بزرگ بود و هر روز بزرگ تر می شود. حقیقتا شهید سلیمانی تاریخ سازی کرد و در آینده نامش ثبت خواهد شد و ما امروز نیز شاهد تاثیرات گسترده این شخصیت هستیم.

عادل عبدالمهدی در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و محکومیت سازش با این رژیم از سوی ملت های عربی در جام جهانی قطر خاطرنشان کرد: عادی سازی روابط چهره دیگر شکست رژیم صهیونیستی است زیرا این مساله در نطفه خفه شد و ما در جام جهانی قطر به روشنی شاهد این امر بودیم.

منبع: ایسنا