جام جهانی 2022 قطر با حواشی بسیار زیادی که داشت تا همیشه به خاطر آورده خواهد شد.

ده جمله به یاد ماندنی جام جهانی 2022
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، قهرمانی تیم ملی آرژانتین با پیروزی برابر تیم ملی فرانسه در دیدار فینال به معنای پایان جام جهانی 2022 قطر بود. 

اتفاقات، اظهارات، درگیری‌ها و شرایط خاصی که در این رقابت‌ها به وجود آمد احتمالا تا همیشه به یاد فوتبال‌دوستان و بازیکنان و تمامی کسانی که در برگزاری این مسابقات نقش داشتند خواهد ماند. 

حالا TyC Sport در اقدامی جالب به 10 جمله برتر استفاده شده در جام جهانی 2022 که به نوعی می‌تواند بیانگر اتفاقات خاص و برتر این رقابت‌ها باشد اشاره کرده که در زیر آنها را می‌خوانیم. 

1. امروز احساس می‌کنم قطری، عرب، آفریقایی، معلول، کارگر و مهاجر هستم – جانی اینفانتینو / 19 نوامبر

در میانه جنجال‌ها وقتی انتقادات برای ارائه میزبانی به قطر افزایش پیدا کرد، اینفانتینو در نشست خبری پیش از آغاز این مسابقات سعی کرد از این انتخاب دفاع کند و به پیشرفت‌هایی اشاره کرد که به لطف جام جهانی در این کشور صورت گرفته و به خودخواهی اروپا اشاره کرد.

او گفت:« من امروز قطری، عرب، آفریقایی، معلول، کارگر و مهاجر هستم. این استاندارد دوگانه است. من اروپایی هستم. آنجا چه کسی به کارگران مهاجر کمک می‌کند؟ جام جهانی و فیفا این کار را می‌کنند. نزدیک به 25 هزار کارگر مهاجر از سال 2014 تحت قوانین اروپا از دنیا رفته‌اند. ما در اروپا مرزهایمان را بستیم و کارگرانی که به دنبال کار قانونی هستند را نمی‌پذیریم. بله، افرادی هستند که غیرقانونی کار می‌کنند. و حالا ما از قطر انتقاد می‌کنیم.»

2. تمام ستاره‌ها دست به دست هم دادند – هروه رنار / 22 نوامبر

آرژانتین سه سال و چهار ماه شکست نخورد تا روند 36 بازی بدون باخت را به ثبت برساند و در کنار تیم ملی ایتالیا با ثبت این رکورد قرار بگیرد اما عربستان سعودی، تیم پنجاه و یکم رده‌بندی فیفا، این رکورد را شکست. این اتفاق در حالی افتاد که لیونل مسی تیمش را با یک پنالتی در دقیقه دهم بازی پیش انداخته بود اما غیرممکن رخ داد. این تیم در عرض پنج دقیقه به بازی برگشت و شاگردان لیونل اسکالونی نتوانستند مانع از این باخت شوند.

سرمربی فرانسوی عربستان هم نتوانست دلیلی منطقی برای این نتیجه مطرح کند:« امروز ستاره‌ها دست به دست هم دادند. آرژانتین تیمی فوق العاده با 36 بازی بدون شکست و قهرمان کوپا آمه‌ریکا با بازیکنی خارق العاده بود اما در فوتبال گاهی اتفاقات غیرمنتظره رخ می‌دهد.»

3. ما دمار از روزگار کرواسی درخواهیم آورد – جان هردمن / 23 نوامبر

علیرغم شکست 0-1 برابر بلژیک، کانادا تیم برتر زمین بود و جان هردمن، سرمربی این تیم، تحت تاثیر این برتری قرار گرفت و در مقابل دوربین‌ها گفت:« من به بازیکنان گفتم که به این تورنمنت تعلق دارند و باید دمار از روزگار کرواسی دربیاورند. باید نشان دهیم که شایسته حضور در جام جهانی هستیم.»

او حتی نتوانست به این وعده عمل کند. کرواسی با نتیجه 1-4 برابر این تیم به پیروزی رسید. کانادا حذف شد و تیم لوکا مودریچ توانست به نیمه نهایی و مقام سوم جام جهانی دست پیدا کند. 

4. فشار؟ فشار فکر کردن به این است که فردا چه بخوریم! – اوتو آدو / 27 نوامبر

تنها یک هفته از جام جهانی گذشته بود و بعضی از مربیان در شرایط سختی قرار داشتند. غنا در اولین بازی با نتیجه 2-3 برابر پرتغال شکست خورد و سرمربی این تیم با خطر حذف تیمش روبرو بود. او در پاسخ به سوالی در این باره نشان داد که گاهی در فوتبال تمرکز روی اتفاقات مهم نیست. 

او گفت:« باعث افتخار است که اینجا بنشینم و سرمربی غنا باشم. این فشاری روی من نیست. فشار فکر کردن به این است که فردا چه بخوریم. این فشار متفاوتی است.»

5. پنالتی پرتغال باعث حذف ما شد اما فیفا می‌گوید اینطور نیست – دیه‌گو آلونسو / 2 دسامبر

اروگوئه حذف دردناکی را به خاطر تفاضل گل با کره جنوبی تجربه کرد و آلونسو به دنبال دفاع از عملکرد بازیکنانش و انتقاد از داوری بود:« من فکر نمی‌کنم یک امتیاز تساوی برابر کره جنوبی باعث حذف ما شده باشد. پنالتی پرتغال باعث حذف ما شد. این چیزی بود که ما را حذف کرد. آن پنالتی درست نبود...»

6. به چه چیز نگاه می‌کنی، احمق؟ - لیونل مسی / 10 دسامبر

بدون شک این برترین عبارت جام جهانی است. عبارتی که بیش از همه به خاطر سپرده خواهد شد. شعر و لباس و داستان بسیاری از این عبارت در آرژانتین ساخته خواهد شد. عبارتی که پس از پیروزی این تیم برابر هلند در ضربات پنالتی در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی مطرح شد و مسی روی دیگری از خودش را به نمایش درآورد. 

او در آن بازی بسیار عصبانی بود و وقتی پس از پایان این دیدار در حال انجام مصاحبه تلویزیونی بود، ناگهان ووت وخهورست را دید که دو گل هلند را زده بود و فریاد زد:« برو آن طرف، احمق! برو و مزاحم نشو!»

7. ما راکی بالبوای این جام جهانی هستیم – ولید رکراکی / 11 دسامبر

مراکش شگفتی این جام جهانی بود. آنها بلژیک را در مرحله گروهی شکست دادند، اسپانیا در یک هشتم و پرتغال را در یک چهارم نهایی حذف کردند و به اولین تیم آفریقایی راه یافته به نیمه نهایی جام جهانی تبدیل شدند. همین اتفاق باعث شد که سرمربی آنها دست به مقایسه تیمش با بوکسور سینمایی که سیلور استالونه نقشش را بازی کرده بود بزند. 

رکراکی گفت:« ما تیمی هستیم که همه به خاطر استعداد و کیفیتش دوستش دارند. پول نمی‌تواند بر اشتیاق غلبه کند. این معجزه نیست، تلاش است. تمام این قاره برای ما خوشحال هستند. ما راکی بالبوای این جام جهانی هستم.»

8. این رویا تا زمانی که ادامه داشت زیبا بود – کریستیانو رونالدو / 12 دسامبر

کریستیانو رونالدو با جنجال زیادی در آخرین جام جهانی‌اش روبرو شد. فسخ قرارداد با منچستریونایتد و درگیری او با فرناندو سانتوس که منجر به نیمکت نشینی‌اش شد باعث شد که وداع تلخی با این مسابقات داشته باشد. شاید همین باعث شد که پس از شکست برابر مراکش نتواند جلوی اشکش را بگیرد. 

او چند ساعت بعد در شبکه‌های اجتماعی نوشت:« من با تمام وجود در زمین بازی کردم. هرگز دست از مبارزه برنداشتم و همیشه این رویا را حفظ کردم. متاسفانه دیروز این رویا تمام شد. این رویا تا زمانی که ادامه داشت زیبا بود. حالا امیدوارم که زمان کمک کند و به همه اجازه دهد که نتیجه خودشان را از این اتفاقات بگیرند.»

9. ارسال دعوتنامه برای بازیکنان سابق یا مصدوم بر عهده من نیست – دیدیه دشان / 17 دسامبر

صعود به فینال و این واقعیت که کریم بنزما دیداری دوستانه برابر لگانس با پیراهن رئال مادرید انجام داد، نشانگر تنش ایجاد شده بین این بازیکن برنده توپ طلا و دشان بود. او که از مطرح شدن نام این بازیکن در نشست‌های خبری خسته بود به این موضوع واکنش نشان داد. 

دشان گفت:« من بازیکنانی مصدوم شامل بنزما داشتم. از زمانی که رفتند تمام مدت با این بازیکنان در ارتباط بودم. مطرح کردن این سوالات واقعا عجیب است. من مسئول  ارسال دعوتنامه برای بازیکنان سابق یا مصدوم نیستم. بعضی از آنها در فینال حاضر خواهند بود و بعضی نه. من اطلاعی ندارم.»

10. من قصد خداحافظی از تیم ملی را ندارم – لیونل مسی / 18 دسامبر

پس از فتح تنها جامی که جایش در ویترین افتخاراتش خالی بود، لیونل مسی تصمیمش را به صورت علنی اعلام کرد و گفت که این شاید آخرین جام جهانی‌اش باشد اما آخرین بازی او با پیراهن آرژانتین نخواهد بود. 

او پس از قهرمانی در جام جهانی 2022 قطر گفت:« من از تیم ملی خداحافظی نمی‌کنم. می‌خواهم به بازی برای آرژانتین با عنوان قهرمان جهان ادامه دهم. این افتخاری است که به دنبالش بودم و به آن رسیدم. این دیوانه‌کننده است. مدت زیادی منتظر بودم.»