در رده‌بندی جدید فیفا برای تیمهای ملی، آرژانتین با اینکه قهرمان جام جهانی است پشت سر برزیل در رتبه دوم جدول قرار گرفته است. اما علت چیست؟

رده‌بندی فیفا: چرا قهرمان  جام جهانی تیم اول دنیا نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، آرژانتین چند روز پیش با هدایت کاپیتانش لیونل مسی موفق شد در جام جهانی قطر به قهرمانی برسد تا بعد از سال 1986 یک بار دیگر جام طلایی را به خانه ببرد. اما امروز که فیفا رده‌بندی جدید تیمهای ملی را منتشر کرد بر خلاف انتظار هواداران آرژانتین نام آلبی‌سلسته در رتبه دوم جدول قرار داشت و برزیل همچنان صدر را به خود اختصاص داده بود.

این در حالی است که برزیلی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کرواسی در ضربات پنالتی شکست خوردند و حتی نتوانستند به جمع چهار تیم برتر صعود کنند.

چرا برزیل تیم اول رنکینگ فیفا است و نه آرژانتین؟

فیفا در سال 2021 اعلام کرد از این پس برای تعیین رتبه‌های رنکینگ این نهاد از الگوریتم‌های جدیدی استفاده خواهد کرد. در این روش که روش Elo نام دارد پیروزی در وقتهای 90 دقیقه امتیاز بیشتری از برد در وقتهای اضافه و ضربات پنالتی دارد. آرژانتین در مسیر قهرمانی در جام جهانی قطر دو بازی خود را در ضربات پنالتی با پیروزی پشت سر گذاشت. از این گذشته آلبی‌سلسته در بازی اول خود در این تورنمنت در کمال شگفتی مقابل عربستان شکست خورد و این باخت مقابل تیمی با رتبه پایین در رده‌بندی فیفا باعث شد آرژانتینی‌ها 39 امتیاز از دست بدهند.

از سوی دیگر برزیل در جام جهانی 3 پیروزی و 2 شکست داشت. از این گذشته سلسائو پیش از شروع جام جهانی پیروزی‌های پرگلی مقابل همسایه‌های خود در آمریکای جنوبی به دست آورده بود.

با اینحال اگر آرژانتین دو بازی خود در مراحل حذفی جام جهانی را در وقتهای 90 دقیقه‌ای پیروز می‌شد و نه در ضربات پنالتی‌‌ می‌توانست جلوتر از برزیل صدرنشین رنکینگ فیفا باشد. 

در روش جدید امتیازدهی فیفا امتیاز اضافی‌ای برای قهرمانی در تورنمنت‌ها اختصاص داده نمی‌شود و فقط پیروزی‌ها و شکست‌ها است که برای تیمها امتیاز مثبت یا منفی دارد. در نتیجه آرژانتین به عنوان قهرمان جام جهانی 2022 امتیاز اضافی‌ای دریافت نکرده است.