اگر فدراسیون تصمیم به حفظ کی‌روش گرفته از همین حالا باید به چند نکته توجه کند.

مقاله همشهری: جام ملتهای بعدی هم سومی ندارد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، به‌شکل شگفت‌انگیزی هر چقدر که افکار عمومی و نگاه منتقدان و کارشناسان مبتنی بر ضرورت تغییر کادرفنی است، مسئولان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول طور دیگری فکر می‌کنند و گویا همچنان به ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش علاقه‌مند هستند. گذشته از مهدی تاج و شرکا که هنوز به صراحت عبور از کی‌روش را اعلام نکرده‌اند، وزیر ورزش و جوانان را هم داریم که رسما می‌گوید مربی پرتغالی به کارش ادامه خواهد داد. گویا در این زمینه از دست مردم هم کاری ساخته نیست و باید به تقدیر تن دهند. با این همه، حداقل اجازه بدهید چند نکته مهم را یادآوری کنیم. اگر برخلاف خواست مردم ایران کی‌روش را نگه داشتید، حداقل حواس‌تان به این چند موضوع ساده باشد.

جام‌ملت‌ها «مقام سوم» ندارد

مهدی تاج در بخشی از سلسله ضررهای بزرگی که به فوتبال ایران زد، در قرارداد قبلی با کی‌روش هم مرتکب اشتباه بزرگی شد که گویا 200هزار دلار به ضرر کشورمان تمام شد. پیش از جام‌ملت‌های آسیا2019 در قرارداد امضا شده بین تاج و کی‌روش، آمده بود که درصورت رسیدن ایران به مقام سوم این دوره از بازی‌ها، مربی پرتغالی 200هزار دلار پاداش می‌گیرد. همانطور که می‌دانید ایران به نیمه‌نهایی رسید و آنجا با 3گل مقابل ژاپن شکست خورد. قاعدتا تیم کشورمان باید راهی بازی رده‌بندی می‌شد، اما از همان سال2019 قرار شده بود جام‌ملت‌های آسیا بازی سوم-چهارمی نداشته باشد. کی‌روش این نکته را می‌دانست، اما کل فدراسیون از آن بی‌خبر بودند. در نتیجه کارلوس از ایران شکایت کرد و 200هزار دلار پول بابت سوم‌شدن در تورنمنتی گرفت که اصلا مقام سومی نداشت! آن دوره که گذشت و رفت، اما حواس‌تان باشد لااقل این دوره متحمل ضرر مشابهی نشویم.

هیچ‌کدام از این 2صعود ارزش ندارد

اگر قرار است کی‌روش در فوتبال ایران بماند، حواس‌تان باشد که در این دوره، نه صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی چندان ارزشمند است و نه حتی صعود از مرحله گروهی این مسابقات. قرار شده از سال2026 جام‌جهانی با 48تیم برگزار شود و سهم آسیا در این جام  8تیم خواهد بود. بنابراین صعود به جام‌جهانی بعدی کف مطالبات از کادرفنی است. هنوز فرمت دقیق برگزاری جام‌جهانی با 48تیم مشخص نشده، اما در هر صورت حتی صعود تیم ملی ایران از مرحله گروهی این بازی‌ها هم نباید کار دشواری باشد. بند و تبصره آنچنانی برای این موفقیت‌ها درنظر نگیرید و پاداش مفت به کسی ندهید.

ارتش دستیاران به‌کار نمی‌آید

کی‌روش در دوره جدید همکاری‌اش با تیم ملی ایران، 9دستیار خارجی با خودش آورد. در شرایطی که تنها یک بازه زمانی 2ماهه برای آماده‌سازی تیم ملی پیش روی کی‌روش بود، استفاده از این همه دستیار خارجی واقعا عجیب به‌نظر می‌رسید. برخی که بدبین‌تر هستند بر این باورند که فهرست بلندبالای دستیارها قرار بود فقط دستمزد به ظاهر پایین کی‌روش را پوشش بدهد و باعث شود قیمت کل کادرفنی بالا برود. اجازه بدهید ما در این مورد چیزی نگوییم، اما به‌طور کلی اگر قرار است قرارداد جدیدی بسته شود، خوب است آقایان بدانند این لشکر سلم و تور چندان به‌کار نمی‌آید و برای فوتبال ایران تنها هزینه به همراه دارد. دستیار خارجی نهایتا یک نفر یا 2نفر؛ مگر جنگ است که 9نفر ببریم و 6گل هم از انگلیس بخوریم؟