سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم، گفت: ادبیات تهدید آمیز را از سوی هر مقامی باشد، غیرمسؤولانه می‌دانیم و پیامدهای حقوقی و سیاسی این گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه:‌ بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم، گفت: ادبیات تهدید آمیز را از سوی هر مقامی باشد، غیرمسؤولانه می‌دانیم و پیامدهای حقوقی و سیاسی این گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پنجم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدا شهادت حضرت فاطمه (س) را تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرارسیدن سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) را به همه پیروان دین حضرت عیسی و مسیحیان عالم و پیروان ادیان آسمانی و سماوی و همه موحدان عالم به ویژه هموطنان مسیحی کشور تبریک گفت و در آستانه سال نو میلادی برای همه ملل عالم سالی پر از صلح، دوستی و آرامش آرزو کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه بحران‌ها در عراق و سوریه و لبنان با کاهش نقش ایران حل می‌شود و باید وابستگی عراق به ایران را کاهش داد، اظهار داشت: در خصوص این موضوع دو روایت کاملا متفاوت و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که اشاره شد و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری دیگر مشخصا لوموند مطرح شده و اشاره می‌کند که حل مسائل منطقه با توجه به نفوذ ایران در منطقه، بدون حضور ایران میسر نیست.

وی افزود: به نظر می‌آید به روایت دقیق و اصلی این روایت توجه کنیم. بررسی‌های ما دال بر غیر صحیح بودن نشریه النهار لبنان است. فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت، نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد و یا آن نشریه و رسانه شکل نمی‌گیرد و متکی بر توانایی‌های ملی ایران است و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است و نفس دعوت از ایران برای حضور در امان و تأکید مکرر از سوی میزبان و طرف‌های مختلف مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست و گفت‌وگوها و دیدارهای مختلف در حاشیه این نشست بین وزیر خارجه و طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفته دال دیگری بر اهمیت نقش ایران در مننطقه و مکشوف بودن این نقش برای طرف های دیگر است. خودمان را درگیر روایت‌ها و ادبیات این و آن نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اظهارات یکی از مقامات اوکراین اینکه باید به کارخانه‌های تولید پهپاد در ایران حمل کرد نیز بیان کرد: موضع خودمان را در خصوص موضوع اوکراین بارها و بارها اعلام و از زبان مقامات عالی ایران موضع و دیدگاه اصولی ایران بیان شده است. اتهام زنی به این و آن و ایران کمکی به اوکراین و مردم این کشور و کمکی به رهبران این کشور نمی‌کند. ما اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم و مشخصا این مقام را. بارها تأکید کرده و مجددا تأکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و تأکید کرده و می‌کنیم برای کمک  به حل بحران و صلح در اوکراین آمادگی داریم. ادبیات تهدید آمیز را از سوی هر مقامی باشد، غیر مسؤولانه می‌دانیم و پیامدهای حقوقی و سیاسی این گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش داشتن الکاظمی در ترور شهید سلیمانی با بیان اینکه هیچ اظهارنظری در این موضوع نمی‌کنم، گفت: پیگیری ترور ناجوانمردان شهید سلیمانی از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و دولت آمریکا و مشخصا عامل و مسؤول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام تروریستی غیرقانونی در خاک عراق می‌دانیم ما بر مسؤولیت دولت آمریکا تأکید و این دولت را پاسخگو دانسته و پاسخگو خواهیم کرد و اقدامات خود را تا زمانی دولت آمریکا پاسخگو باشند ادامه خواهیم داد و از همه روش‌های قانونی و مشروع و شناخته شده استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ابتکار مطرح شده از سوی امیرعبداللهیان بیان کرد: نشست اردن در ارتباط با موضوع عراق مطرح شد و تمرکز این نشست بر موضوع عراق بود گرچه در حاشیه این نشست گفتگوهای مختلف دوجانبه برگزار شد. سیاست ایران در مورد منطقه مبتنی بر رویکرد جدید و مورد تأکید دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است و پیشبرد این سیاست می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد ابتکار امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کرد ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بود و این ابتکار در نشست اردن به صورت علنی و رسمی اعلام شد. ایران در سفرهای پیش رو این ابتکار را دنبال می‌‌کند و اجرای این ابتکارات موکول به همراهی و همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی بیان کرد: موضع ما در قبال رژیم صهیونیستی و هویت نامشروع و غیرقانونی آن روشن است و معتقدیم توسعه مناسبات و عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و کمکی هم به احقاق حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ملت فلسطین انتظار دارند دولت‌‌های عربی و مسلمان نسبت به احقاق حقوقشان اقدام کنند. ملت فلسطین از عادی سازی روابط استقبال نکردند.