هواداران قدیمی رئال مادرید بازی فینال لیگ قهرمانان 1981 برابر لیورپول را از یاد نمی برند. آنها معتقدند در آن روز به پیراهن مقدس باشگاه شان هتک حرمت شد.

هتک حرمت آدیداس: روزی که پیراهن رئال لکه‌دار شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در 27 می 1981 وقتی رئال مادرید برای بازی فینال لیگ قهرمانان مقابل لیورپول در پاریس وارد زمین شد، هواداران شوکه شدند. پیراهنی که باشگاه برای بازی پوشیده بود، تفاوتی آشکار با گذشته داشت و برای اولین بار سه خط بنفش رنگ آدیداس روی پیراهن آستین بلند رئالی ها نقش بسته بود. سه خط راه راهی که روی شورت ورزشی بازیکنان رئال نیز به چشم می خورد.

 رئال پس از سال 1966 برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان رسیده بود در حالی که تیم از لحاظ کیفیت بازیکنان و قدرت در سطحی پایین‌تر از لیورپول قرار داشت. دیگر خبری از دی‌استفانو، پوشکاش، آمانسیو، پیری، ولاسکز و....نبود و پیراهن رئال که همیشه به رنگ سفید خالص و بدون هیچ نشان تبلیغاتی بود، حالا تغییراتی آشکار را به خود می دید. آن هم در روزی که رئال پس از سال ها به فینال لیگ قهرمانان رسیده بود. رئال در فینال برای آدیداس تبلیغ کرد آن در بحبوحه جنگ برادرکشی بین دو برابر آلمانی که یکی مالک آدیداس بود و دیگری مالک پوما. می گویم برادرکشی چون واقعا همینطور بود.

آدولف و رودولف داسلر، پسران یک پینه دوز اهل هرتسوگن‌آوراخ در باواریا بودند. آنها دوش به دوش در جبهه بلژیک در جنگ جهانی اول جنگیدند و شکست خورده برگشتند و شروع به ساخت کفش های کتانی ورزشی کردند. آدولف مرد کارگاه بود و رودولف فروشنده. آدولف کفش های میخ دار را ابداع کرد که به اوونز در بازی های المپیک برلین کمک کرد تا قهرمان شود. در طول جنگ جهانی دوم، کارخانه برای اهداف جنگی از آنها مصادره شد. آدولف ماند ولی رودولف به جبهه شرق رفت و جنگ آنها را از هم جدا کرد. آدولف نام تجاری برند خود را با حروف اول نام و نام خانوادگی خود ایجاد کرد: آدیداس. او کفش هایی با میخ های قابل تعویض را ابداع کرد که به آلمان کمک کرد در جام جهانی 1954 قهرمان شود. رودولف نیز برند پوما را ایجاد کرد. هر دو شرکت در هرتسوگن‌آوراخ  و هر کدام در یک طرف رودخانه واقع شده بودند. نصف شهر برای یکی کار می کرد، نیمی برای دیگری. این رقابت شدید، تمام جامعه را در برگرفت و برای سه نسل ادامه داشته است. هر کدام با نمادهای خاص خودشان: آدیداس با شبدر و سه خط راه راهش و پوما با تصویر یوزپلنگ معروفش.

آدیداس مدت ها در تلاش بود تا لوئیز دی کارلوس، جانشین سانتیاگو برنابئو، در رئال را راضی به امضای قرارداد تبلیغاتی کند. رئال با بدهی زیادی روبرو بود و دی کارلوس مقطعی این قضیه را با هیئت مدیره مطرح کرد که با مخالفت روبرو شد و طرح حتی به رای گیری برای اعضای رسمی نیز نرفت. آدیداس در ژانویه 1980 رئال را به عنوان بهترین باشگاه سال انتخاب کرد و جایزه ویژه ای به رئال اهدا کرد. رئال توانسته بود در فصل 80-1979 فاتح لالیگا و کوپا دل ری شود. من برای تماشای بازی فینال در پاریس بودم و به خوبی یادم است که هواداران رئال در ورزشگاه پس از ورود تیم به زمین، با مشاهده پیراهن های جدید چقدر ناامید شدند. یکی از هواداران که کنار من بود گفت که ماساژور تیم شبیه به بستنی فروش ها شده است.

نشان برگ شبدر آدیداس روی سینه نبود، زیرا یوفا نمادهای تبلیغاتی را ممنوع کرده بود و لیورپول هم مجبور شد روی نماد آمبرو را با نوار بپوشاند. اما سه خط راه راه روی آستین ها و شورت ورزشی دیده می شد. بازی برای رئال بد پیش رفت. سه مدافع اصلی غایب بودند و بوسکوف(مربی) اشتیلیکه و کانینگهام که به شدت ضعیف کار می کردند را بیرون کشید. بازی کند بود و رئال مادرید تنها یک فرصت گلزنی داشت که کاماچو آن را از دست داد. در دقایق پایانی بازی، آلن کندی توانست گل برتری لیورپول را بزند و قرمزها قهرمان شدند. در فضای ناامیدکننده پس از بازی، فحش و نفرین به سمت آدیداس سرازیر شد و برای بسیاری از هواداران، پیراهن مقدس رئال در روزی تاریخی به خاطر پول لکه‌دار شده بود. 

مبلغ پرداختی آدیداس 17 میلیون پسوتا بود. بودجه رئال در آن فصل 1076 میلیون پزوتا بود که 125 میلیون آن به کاستیا(تیم دوم) تعلق می گرفت. خرید کانینگهام در تابستان 195 میلیون هزینه داشت. از آن زمان، رئال مادرید همواره یک اسپانسر داشته است. در سال 1986 اسپانسر رئال به هومل تغییر کرد. در سال 1994 به کِلمه و در سال 1998 به آدیداس بازگشت که تا به امروز این همکاری ادامه دارد. اکنون آدیداس 100 میلیون یورو یعنی یک هفتم بودجه فصل رئال را تامین می کند.

آلفردو رلانیو: آاس